مقالات

دستگاه تصفیه آب چیست؟

دستگاه تصفیه آب چیست

شاید شما هم شنیده باشید که آب شهری دارای آلاینده هایی است که برای سلامتی بدن مضر است. اما برای مقابله با این آلاینده ها چه کاری میتوان انجام داد؟ آیا راهی برای حذف کردن این ناخالصی های مضر موجود در آب وجود دارد؟ اگر وجود دارد چگونه میتوان از آن استفاده کرد؟

همه سولات بالا را ممکن است شنیده باشید. سوالات بسیار مهمی که با سلامتی انسان رابطه مستقیم دارند. آب مایه حیات است و هر فردی میکوشد تا بهترین کیفیت آب را برای خانواده خود فراهم کند. در این مقاله یکی از بهترین روش های تهیه کردن آب سالم از هر نظر را برای شما توضیح خواهیم داد. این روش چیزی نیست جز استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی.

دستگاه تصفیه آب یکی از لوازمی است که در سال های گذشته به دلیل کیفیت غیر قابل قبول آب شهری توانسته است جای خود را در خانه های مردم باز کند.

در ادامه این مقاله به توضیح کامل در مورد تصفیه آب خواهیم پرداخت. بهتر است بگوییم همه چیز در مورد دستگاه تصفیه آب در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از معرفی جزء به جزء قطعات گرفته تا راهنمای خرید و معرفی ویژگی های بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی.

دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

در مواجهه با هر پدیده جدیدی، باید به چیستی آن پرداخت. در این مقاله در کل میخواهیم به سوال دستگاه تصفیه آب چیست پاسخ دهیم.

آب آشامیدنی مهم ترین عامل برای زندگی هر انسان است و وجود آن برای بدن الزامی است اما کیفیت آب آشامیدنی بسیار عامل مهمی برای سلامتی و طول عمر انسان است و هرچه آب دچار آلودگی های متفاوت ریز و درشت باشد زمینه ساز بیماری‌های مختلف برای بدن می‌شود و ممکن است خطرناک باشد.

آب به صورت ذاتی و طبیعی دارای پیوندهای هیدروژنی و ساختار مولکولی منحصر به فردی است که اجازه می‌دهد مواد و املاح زیادی در مسیر فراهم شدن آب با آن واکنش دهد و در آن حل شود و حتی در لوله کشی‌های زیر زمینی آب شهری به دلیل فرسوده شدن لوله‌ها مواد مضر زیادی همراه با آب به شیر برداشت شهری خانه ها می‌رسد و ایجاد کننده تهدیداتی برای بدن است.
با این تفاسیر وجود یک دستگاه تصفیه آب برای هر خانه و مجموعه ضروری است و بعد از نصب دستگاه شما می‌توانید با دستگاه TDS سنج املاح موجود در آب مصرفی خود را قبل و بعد از نصب دستگاه مقایسه کنید و تفاوت آن را احساس کنید.

همانطور که گفتیم دستگاه تصفیه آب خانگی یکی از پرکابرد ترین لوازمی است که در خانه ها برای تصفیه آب به کار میرود. معمولا دستگاه تصفیه آب دارای سیستمی است که بر اساس آن اقدام به فیلتراسیون آب میکند. تصفیه آب خانگی سیستم اسمز معکوس را دارد که در قسمت بعد در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

معرفی قطعات تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب از قطعات مختلفی تشکیل شده است. قبلا در مقاله ای با عنوان خرید لوازم و قطعات تصفیه آب به طور کامل تمام قطعات مربوط به دستگاه آب تصفیه کن را توضیح دادیم. برای کسب اطلاعات کامل تر از لوازم تصفیه آب و همچنین مشاهده قیمت میتوانید به آن مقاله مراجعه کنید.

اما به طور کلی میتوان گفت دستگاه تصفیه آب از سه هوزینگ عمودی تشکیل شده است که فیلترهای تصفیه آب در آن قرار میگیرند. به دلیل فرآیند کند اسمز معکوس نیاز به یک مخزن برای ذخیره سازی آب تصفیه شده است.

اسمز معکوس نیاز به فشار آب بالایی دارد تا بتواند آب ورودی را تصفیه کند. برای همین یک پمپ روی تصفیه کننده های آب نصب شده و اب ورودی را با فشار به دستگاه تصفیه آب خانگی می‌آورد.

سیستم و روش تصفیه آب

معمولا دستگاه های تصفیه آب بر اساس یک سیستم مشخص اقدام به فیلتر کردن آب میکنند. یکی از روش‌هایی که در سال‌های اخیر با طرفداران زیادی رو به رو شده است و توانسته جای خود را در انواع دستگاه آب تصفیه کن باز کند.

اسمز معکوس در حال حاضر پر استفاده ترین روش تصفیه آب در انواع دستگاه های تصفیه آب خانگی است. این سیستم دارای تخلخل های بسیار ریزی است که میتواند تمامی ذرات آب را تا اندازه 0.0001 میکرون حذف کند.

یکی از اولین روش های تصفیه آب اضافه کردن کلر در آب بود. کلر اسید هیدروکلریک آزاد می کند که با میکروارگانیسم ها واکنش داده و آنها را از بین می برد. با این حال به دلیل تأثیر منفی آن بر سلامت و همچنین ناکارآمدی آن در کشتن انواع خاصی از تک یاخته ها، این تکنیک محبوبیت خود را از دست داد و راه را برای سایر تکنیک های تصفیه هموار کرد.

در مقاله ای تحت عنوان «دستگاه تصفیه آب چگونه کار میکند؟» به بررسی نحوه عملکرد آب تصفیه کن خانگی پرداختیم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

تمام دستگاه های تصفیه آب دارای فیلتر آب هستند. انواع مختلف فیلترهایی که در دسترس هستند، در ادامه آورده خواهد شد.

معرفی فیلترها یا مراحل تصفیه آب

همانطور که میدانید دستگاه تصفیه آب با استفاده از فیلترهایی که در خود دارد اقدام به تصفیه آب میکند. بنابراین نیاز است تا با این فیلترها یا بهتر است بگوییم مراحل تصفیه اب آشنا شویم تا بتوانیم تصمیم بهتری در مورد خرید بهترین دستگاه آب تصفیه کن خانگی بگیریم.

مطلب پیشنهادی: قیمت فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی

فیلتر کربن فعال

این نوع فیلتر برای تصفیه گازهای محلول مانند کلر، مونوکسید کربن، نیتروژن، آمونیاک و مواد آلی مانند جلبک های مرده، برگ ها یا هر چیز مرده دیگری که در آب شسته می شود استفاده می شود.

ماهیت متخلخل کربن (زغال چوب) به جذب کلر و آلاینده هایی مانند آفت کش ها کمک می کند. به طور کلی، فیلترهای کربن خانگی دارای پوششی از نقره فعال هستند که باکتری ها را از بین می برد.

مهم ترین فیلترهای به کار رفته در دستگاه تصفیه کننده آب که دارای کربن اکتیو هستند، فیلتر های مرحله دوم و سوم و همچنین فیلتر پست کربن در مرحله پنجم میباشد.

فیلتر بایوسند

یک جعبه بتنی یا پلاستیکی است که با لایه‌هایی از شن و ماسه پر می‌شود و عوامل بیماری‌زا (موجودات میکروبی موجود در آب که ما را بیمار می‌کنند) و مواد معلق را از آب آلوده حذف می‌کند. آب (باید عاری از مواد شیمیایی خطرناک باشد زیرا فیلتر نمی تواند بیشتر مواد شیمیایی را حذف کند) در بالای فیلتر ریخته می شود و در یک ظرف نگهداری ایمن جمع آوری می شود.

ارگانیزم‌هایی که باعث عفونت می شوند. باکتری ها و سایر موجودات میکرو در 2 سانتی متر بالای ماسه رشد می کنند که به آن لایه زیستی می گویند. میکروارگانیسم های موجود در لایه زیستی پاتوژن های موجود در آب را می خورند و در نتیجه کیفیت آب را بهبود می بخشند. این ذرات معلق و عوامل بیماری زا را حذف می کند و می تواند 12-18 لیتر از آب را تصفیه کنند.

فیلترهای اسمز معکوس

سیستم اسمز معکوس (RO) با ترکیب کربن فعال و همچنین فیلتر ذرات، فیلتر چند مرحله ای آب را ارائه می دهد. در اینجا آب لوله کشی از یک غشاء (فیلم پلیمری) که دارای منافذ بسیار کوچکی است عبور می کند و مواد معدنی و میکروارگانیسم های موجود در آب را از بین می برد. این غشاء در دستگاه های تصفیه آب به نام فیلتر ممبران معروف است.

سپس ناخالصی های جمع آوری شده از طریق لوله خروجی تخلیه می شود. یک دستگاه تصفیه آب RO طعم آب را بهبود می بخشد، اما به سختی می توان گفت که آب 100 درصد ایمن خواهد بود زیرا گاهی اوقات به دلیل وجود سوراخ (به دلیل نقص ساخت یا به دلیل فرسودگی) در فیلتر، برخی موارد باکتری ها می توانند از فیلتر عبور کنند.

فیلترهای RO برای مکان هایی که مشکل آب محتوای بالای مواد معدنی محلول در آن است توصیه می شود. جنبه تیره‌تر در تصفیه‌کننده‌های RO این است که این احتمال وجود دارد که غشاهای این فیلترها برخی از مواد معدنی لازم را نیز تخلیه کنند. همچنین، برای عملکرد به یک منبع آب مداوم نیاز دارد و می توان آن را تنها به یک شیر آب ثابت کرد.

فیلترهای اولترافیلتراسیون (UF)

این روش مانند اسمز معکوس از یک غشا برای جدا کردن ناخالصی های آب و تصفیه آن استفاده میکند. با این تفاوت که این روش از دقت کمتری برخوردار است. روش اسمز معکوس ناخالصی های آّب را تا 0.0001 میکرون حذف میکند، در حالی که این روش ناخالصی ها را تا 0.025 میکرون از آب حذف میکند. این دقت کم مشخصا به خاطر بزرگتر بودن منافذ فیلتر اولترافیلتراسیون است که به این خاطر دستگاه هاییی که از این روش برای تصفیه آب استفاده میکنند معمولا پمپ ندارند.

فیلترهای فرابنفش (UV)

اشعه ماوراء بنفش (تابش حداقل سطح) روی آب می گذرد تا با حمله به DNA سلول ها، باکتری ها و سایر میکروب ها را از بین ببرد. این فیلترها آفت کش ها را تا 99 درصد حذف می کنند. این فیلتر در از بین بردن انواع پاتوژن ها موثر است اما برای از بین بردن ذرات معلق، مواد شیمیایی، طعم، بو یا رنگ موثر نیست. می تواند تقریبا 2000 لیتر در روز را تصفیه کند.

فیلترهای سرامیکی

اینها سیلندرهای توخالی هستند که معمولا از خاک رس مخلوط با مواد قابل احتراق مانند خاک اره، پوست برنج یا پوسته قهوه.
این فیلترها باکتری های موجود در آب را از طریق منافذ کوچک موجود در آنها تخلیه می کنند. کلر و باکتری E. coli را تا 99 درصد از بین می برد. ظرفیت ذخیره سازی ایمن آن از آلوده شدن مجدد آب جلوگیری می کند.

فیلترهای رزین های تبادل یونی

در اینجا آب از رزین هایی عبور می کند که با جذب مواد معدنی موجود، آب را نرم می کند. این فیلترها می توانند آب را با مکیدن نمک های موجود نرم کنند و همچنین در صورت ساخته شدن بر اساس آن می توانند آب را کاملاً غیر معدنی کنند.

دستگاه تصفیه آب چه چیز هایی را حذف میکند؟

در آب آلاینده های بیشماری وجود دارد. برخی از آلاینده های زیستی موجود در آب شهری عباتند از:

  • آلاینده های فیزیکی مثل شن، ماسه، خاک، گل و لای
    این آلودگی‌ها توسط فیلتر مرحله‌ی اول که فیلتر پلی پروپیلن نام دارد تصفیه می‌شود و چون خاصیت جذب کنندگی بالایی دارد ذرات درشت ناخالصی آب را می‌گیرد.
  • آلاینده های شیمیایی مثل نیترات و سولفات ها
    این آلاینده‌ها توسط فیلتر کربن پودری یا کربن فعال که مرحله‌ی دوم می‌باشد گرفته می‌شود و رنگ و بوی نامطبوع آب را می‌گیرد ، البته وظیفه‌ی اصلی این فیلتر کربن پودری و فیلتر بعدی که کربن بلاک نام دارد حذف کلر از آب است چون کلر به هیچ عنوان نباید به فیلترهای مراحل بعدی برسد.
  • آلاینده های بیولوژیکی مثل باکتری ها میکروب ها و ویروس ها
    فیلتر UV آنتی باکتریال است و تمام میکروب های مضر برای بدن را در مرحله آخر تصفیه می‌کند و اجازه‌ی رد شدن ویروس‌های موجود در آب شهری را به آب تصفیه شده نمی‌دهد.

مطلب پیشنهادی: تصفیه آب چه چیز هایی را حذف میکند؟

راهنمای خرید دستگاه آب تصفیه کن

پس از آشنایی کامل با دستگاه تصفیه آب خانگی وقت آن رسیده است که شما را با نکات خرید تصفیه آب آشنا کنیم. قبلا در مقاله ای با عنوان راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به طور کلی تمامی جنبه های مختلف برای خرید انواع تصفیه کننده اب را تشریح کردیم. به طور کلی این فرآیندها عبارتند از:

  1. آلاینده های درون آب را بشناسید و تصیمیم گیری کنید تا چه سیستم تصفیه آبی برای شما مفید است.
  2. دستگاه های تصفیه آب مناسب برای خود را شناسایی کنید. برای مثال تصمیم بگیرید که چه ظرفیتی برای شما مناسب است.
  3. از بین برندهای معتبر تصفیه آب یکی را انتخاب کنید. مقاله بهترین برندهای تصفیه آب ممکن است به شما کمک کند.
  4. به این نکته توجه کنید که بهترین کیفیت فیلترها و قطعات تصفیه آب ارزان نیستند. بنابراین اگر به فکر سلامتی خود هستید، خرید دستگاه تصفیه آب ارزان را مد نظر قرار ندهید.
  5. حتما و حتما از یک مرکز معتبر اقدام به خرید دستگاه تصفیه آب کنید. این کار سبب میشود تا احتمال خرید تصفیه آب های تقلبی به پایین ترین حد خود برسد و از خرید یک تصفیه کننده آب با کیفیت اطمینان داشته باشید.
بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “دستگاه تصفیه آب چیست؟

  1. negar گفت:

    میخام بدونم این تصفیه آبهایی که در ایران داره جا میافته اصلا چه کاری انجام میده کدام کشورها دارن از این سیستم ها استفاده میکنند آیا برای سلامتی ضرری هم دارند

    1. کارشناس شرکت پاکاب گستر گفت:

      کلا از سال ۱۳۸۹ که تصفیه آب پاکاب گستر شروع به کار کرد تبلیغات گسترده ای انجام میشد تا اطلاعات علمی و درستی ارائه کنیم. ولی اکثر مردم اعتقاد داشتن این تصفیه آب ها کار خاصی انجام نمیدن. در حال حاضر و با جا افتادن تصفیه آب در بین مردم و افزایش سفرهای خارجی مردم متوجه می شدند که در کشورهای پیشرفته از آب لوله کشی برای شرب استفاده نمیکنند و رفته رفته با خرید و شیوع و رواج تصفیه آب انقدر تاثیر محسوسی در آب شرب متوجه متوجه میشدند که جای هیچ شبه ای باقی نمی موند تصفیه آب های دارای سیستم اسمز معکوس تمام آلایندگیهای آب را ائم از کربنات کلسیم فلزات سنگین کلر و سموم و آفت کشها و حتی نیتراتها و ویروس را حذف میکنند.
      طریقه تصفیه بصورت صددرصد فیزیکی انجام میشود و تمامی آلودگی ها به فاضلاب شهری هدایت میشود.
      مخترع تصفیه آب ها ایران نمیباشد و قبل از ایران سالها در کشورهای پیشرفته استفاده میشد و استفاده می شود.
      در مورد ضرر های تصفیه آب در صفحه مربوط به همین موضوع مفصلا مطالبی درج شده است که میتوانید رجوع کنید و مطالعه بفرمایید.

  2. مهدی گفت:

    شنیدم تصفیه آبها آب رو خیلی تصفیه می کنن؟و این برای سلامتی مضره آیا تصفیه آبی موجود دارید که بصورت نرمال آب رو تصفیه کنه و ضرری نداشته باشه برای سلامتی

    1. کارشناس پاکاب گستر گفت:

      تصفیه آب های به روش اسمز معکوس میتوانند آب رو تا ده هزارم میکرون تصفیه کنند که شامل تمام یونهای آب چه مفید چه غیر می باشند
      تصفیه آب ها دارای یک شیر میکس می باشند که میتوان املاح آب را تنظیم کنند در صورتیکه مساله وجود داشتن املاح برای شما خیلی مهم است میتوانید از سرویسکار بخواهید tds آب را برای شما تنظیم کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *