مقالات

فلو تصفیه آب

[vc_row][vc_column][woodmart_products product_hover=”tiled” taxonomies=”2399″ columns=”4″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no”][vc_column_text]

 

محدود کننده فاضلاب یا فلو (Flow) همانطور که از نامش مشخص است، جریان آب فاضلاب را کمتر میکند. مزیت اصلی استفاده از این قطعه کم تر کردن هدر رفت آب در دستگاه اسمز معکوس است.

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس قطعات متعددی دارد. بر خلاف چیزی که به نظر میرسد، محدود کننده فاضلاب یکی از اصلی ترین قطعات تصفیه آب است. به این دلیل که میتواند به بهترین نحو از هدر رفتن بیش از حد آب جلوگیری کند.

فلو محدود کننده فاضلاب باید در دستگاه هایی که اسمز معکوس هستند، نصب شود. اگر دارای دستگاه اسمز معکوس هستید، و روی دستگاه شما فلو تصفیه آب نصب نشده است، حتما اقدام به خرید محدود کننده جریان فاضلاب بکنید. به دلیل اینکه هدر رفت آب در صورت نداشتن فلو چند برابر خواهد بود.

 

فلو تصفیه آب چگونه کار میکند؟

محدود کننده جریان فاضلاب دستگاه تصفیه آب که در مسیر شلنگ ممبران به فاضلاب نصب میشود، با ایجاد فشار رو به عقب به سمت فیلتر ممبران تصفیه آب، از هدر رفت بیش از حد آب جلوگیری میکند.

در صورتی که از محدود کننده فاضلات در دستگاه تصفیه آب استفاده نشود، آب پر فشاری که پمپ دستگاه به سمت فیلتر مرحله 4 میفرستد، با همان فشار زیاد از داخل فیلتر ممبران به فاضلاب میرود. به دلیل اینکه فیلتر ممبران RO با استفاده از فشار درون خود عملکرد مناسبی دارد. در صورتی که فلو روی دستگاه آب تصفیه کن نصب باشد، فشار آب در فلتر مرحله 4 ممبران بیشتر خواهد بود و ممبران میتواند عملکرد مد نظر را داشته باشد.

دیاگرام نحوه عملکرد محدود کننده فاضلاب

در صورتی که نحوه عملکرد فلو را نمیدانید، به صورت شماتیک با استفاده از دیاگرام زیر آن را به شما توضیح خواهیم داد.

نحوه کار فلو دستگاه تصفیه آبهمانطور که سمت چپ دیاگرام مشاهده میکنید، زمانی که آب وارد دستگاه آب تصفیه کن میشود، پس از عبور آب از فیلتر های پیش تصفیه وارد فیلتر ممبران میشود. در این فیلتر اصلی ترین مرحله تصفیه آب اتفاق میفتد. همانطور که میبینید مقداری از آب در فیلتر ممبران تصفیه شده و به فیلتر پست کربن مرحله 5 میرود و مقداری دیگر از آب به فاضلاب هدایت میشود.

در این مرحله است که محدود کننده جریان نصب میشود. این محدود کننده باعث میشود تا در هر دقیقه مقدار مشخصی از آب به فاضلاب برود. بنابراین بازدهی تصفیه آب بیشتر میشود و جلوی هدر رفتن بی ثمر آب نیز گرفته میشود.

 

انواع محدود کننده جریان

فلو ها انواع متعددی دارند. اگر تا به حال قطعه فلو را دیده باشید، یک عدد روی آن مشاهده کرده اید. آن عدد نوشته شده روی محدود کننده بیانگر نرخ خروج آب فاضلاب از دستگاه تصفیه آب است. برای اینکه دستگاهتان به خوبی کار کند، آب گوارایی به عنوان خروجی داشته باشید و علاوه بر آن نرخ هدر رفت آب شما نیز کم باشد باید به عدد نوشته شده روی فلو دقت کنید.

برای مثال اگر عدد نوشته شده روی ممبران 300 باشد، نشانگر این است که در هر دقیقه مقدار آب خروجی به عنوان فاضلاب از دستگاه تصفیه، 300 میلی لیتر است.

معمولا محدود کننده های فلو را بر حسب میزان ظرفیت ممبران اندازه گیری و انتخاب میکنند. با استناد به ادعای وبسایت bestrowaterpurifier.in، جدول پیشنهادی برای استفاده از محدود کننده جریان با توجه به ظرفیت تصفیه ممبران به شرح زیر است.

 

ظرفیت ممبران بر حسب گالن محدود کننده جریان بر حسب میلی لیتر بر دقیقه
18 200
25 250
36 250 الی 360
50 420 الی 525
75 550 الی 800
80 800
100 1000

 

اگر از محدود کننده فاضلاب با اندازه اشتباه استفاده کنم، چه اتفاقی میفتد ؟

همانطور که در قسمت های قبل به آن اشاره کردیم، ظرفیت ممبران و همچنین نرخ فلو باید با یکدیگر همخوانی داشته باشد. دلیل تاکید بر همخوانی را هم ذکر کردیم. دلیل آن این بود که ممبران بتواند به بهترین نحو به تصفیه آب بپردازد و همچنین هدر رفت آب در دستگاه تصفیه کننده کم باشد.

اما در صورتی که این همخوانی اتفاق نیفتد، مشکلاتی همچون هدر رفت شدید آب و یا کم شدن عمر ممبران تصفیه آب ممکن است اتفاق بیفتد.

استفاده از فلو تصفیه آب با نرخ کمتر از حد استاندارد

اگر از یک محدودکننده جریان با ظرفیت کمتر برای یک ممبران با ظرفیت نسبی بالاتر استفاده کنید، باعث گرفتگی زودتر از موعد غشاء فیلتر ممبران RO خواهید شد. این امر سبب کاهش طول عمر طبیعی ممبران و به تبع آن افزایش TDS آب میشود.

استفاده از فلو تصفیه آب با نرخ بیشتر از حد استاندارد

در صورتی که از یک محدود کننده فاضلاب با اندازه بیشتر از حد نیاز استفاده کنید، سبب هدر رفتن بیشتر آب و ایجاد فشار کم درون فیلتر ممبران خواهید شد. در صورتی که فشار داخل ممبران تصفیه آب کم باشد، تاثیرات نامطلوبی را در کیفیت آب آشامیدنی خواهید دید.

 

نحوه نصب محدود کننده فاضلاب تصفیه آب

نحوه نصب فلو تصفیه آب بسیار راحت است. برای اینکه بتوانید محدود کننده تصفیه آب خود را تعویض یا نصب بکنید، ابتدا دستگاه را خاموش کرده و شیر ورودی آب تصفیه کن را ببیندید. پس از آن فلو قبلی را از محل خود بیرون بیاورید و فلوی جدید را جایگزین آن بکنید.

حالا میتوانید شیر ورودی تصفیه آب باز کنید و دستگاه را روشن کنید تا شروع به کار بکند.

زمان تعویض فلو Flow تصفیه آب

برای تعویض فلو یا محدود کننده جریان تصفیه آب زمان مشخصی وجود ندارد. اما پیشنهاد متخصصان تصفیه آب این است که در هنگام تعویض فیلتر ممبران این قطعه را نیز تعویض کنید. به دلیل اینکه فلو نیز همانند فیلتر ممبران به دلیل ساختاری که دارد امکان گرفتگی را دارا است.

طبیعی است که اگر فیلتر ممبران جدید بر روی دستگاه نصب شد، ظرفیت یا نرخ فلو نیز متناسب با آن باید تغییر بکند. بنابراین در آن شرایط باید به خرید فلو تصفیه آب جدید اقدام بکنید.

 

برای خرید انواع قطعات دستگاه تصفیه آب و انواع کالا از دیجی پاکاب میتوانید به بخش های مختلف سایت دیجی پاکاب مراجعه کرده و با مشاهده قیمت محصولات، به خرید آب تصفیه کن بپردازید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

2 دیدگاه در “فلو تصفیه آب

  1. رضا گفت:

    شیر میکس از کجا اب میگیرد

    1. کارشناس تصفیه آب پاکاب گستر گفت:

      سلام و درود
      شیر میکس بعد از فیلتر سوم و قبل از فیلتر ممبران آب میگیره. در بعضی از دستگاه‌های تصفیه آب مثل کنت که محصول کشور هندوستان هست، بعد از شیر میکس یک فیلتر یووی قلمی هم استفاده میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *