مقالات

آب معدنی یا تصفیه آب خانگی ؟

آب معدنی یا تصفیه آب خانگی

در صورتی که به مشکل نا سالم بودن آب شهری پی برده باشید، قطعا به دنبال یک راه حل برای جانشین کردن آن با آب شهری بوده اید. در این بین حتما یکی از دو راه حل زیر به ذهنتان رسیده است:

  • در اولین مرحله شاید به این فکر افتاده باشید که با خرید آب معدنی برای آشامیدن میتوانید به سرعت مشکل آب آشامیدنی منزلتان را حل کنید.
  • یا شاید به این فکر افتاده باشید که نصب دستگاه تصفیه آب میتواند مشکلات شما را حل کند.

اما به راستی کدام یک از راه حل ها از هر جنبه میتواند در حل مشکل شما موثر باشد؟ در این مقاله به طور کامل به تفاوت آب تصفیه شده با آب معدنی خواهیم پرداخت. سپس تفاوت قیمتی نصب تصفیه آب و آب معدنی را با هم بررسی خواهیم کرد. همچنین در این مقاله به بررسی سلامت هر یک از دو راه حل بالا برای بدن انسان خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است که در نگارش این مقاله از وبسایت آکواتک استفاده شده است.

آب معدنی یا آب تصفیه شده؟

تفاوت آب معدنی با آب تصفیه شده

آب معدنی و آب تصفیه شده RO هر دو گزینه‌های اول برای مشاغل و خانواده‌ها هستند تا اطمینان حاصل کنند که آب سالم و بدون آلودگی مصرف می‌کنند. با افزایش نگرانی ها در مورد ناسالم بودن آب شهری، بسیاری از مردم به دنبال راهکاری برای مصرف آب سالم بوده اند.

راحت ترین گزینه آنها، آب معدنی بود. اما آب معدنی هم مشکلات کمی نداشت. یکی از عمده ترین مشکلات آن، استفاده بی رویه از بطری های پلاستیکی و مشکلاتی بود که در دراز مدت برای محیط زیست ایجاد میکرد.

یکی از جایگزین های اصلی برای آب معدنی، استفاده از آب تصفیه شده(اسمز معکوس) است. در ادامه به بررسی معایب و مضرات و همچنین فواید و مزایای هر یک از روش های ذکر شده خواهیم پرداخت.

آب معدنی

آب معدنی به طور کلی از یک یا چند فرایند فیلتراسیون آب مانند: تقطیر، فیلتراسیون UV، فیلترهای میکرونی، ازن زنی و گاهی اوقات اسمز معکوس استفاده می کند. با این حال، نمی توان در مورد فرآیند و کیفیت آب مطمئن بود. یکی از دلایلی که استفاده از آب معدنی را محبوب میکند، سهولت استفاده و قابل حمل بودن بطری های آب معدنی است.

از آنجایی که بیشتر مردم می خواهند مطمئن شوند که آب تصفیه شده و بدون آلودگی می نوشند، آب بطری شده (که به راحتی در دسترس است) را به آب لوله کشی ترجیح می دهند. این یکی از ایمن ترین و سهل ترین گزینه ها نسبت به سایر اشکال آب آشامیدنی میباشد.

شما با خرید آب معدنی در مرحله اول برای کوتاه مدت نیاز حود را برطرف می‌سازید اما در بلند مدت مشاهده می‌کنید این روش اصلا اقتصادی نیست و ماهانه باید حدود 3 میلیون تومان هزینه خرید آب معدنی کرده و آن را تا محل مصرف خود مثل منزل حود حمل کنید اما خرید دستگاه تصفیه آب این مشکلات را در پی خود ندارد که در ادامه به بررسی تخصصی نگاه مالی در مقایسه آب معدنی و دستگاه تصفیه آب می‌پردازیم.

فواید و مضرات آب معدنی

فواید و مزایای آب معدنی

  • راحتی در مصرف: استفاده از آب معدنی بسیار راحت است. می توانید هر جا که می روید آن را همراه خود ببرید. پیدا شدن بطری های آب معدنی در بسیاری از فروشگاه ها و مغازه ها در هر کجا که باشید مزید بر علت میشود که استفاده از آب معدنی را ترجیح بدهید.
  • سالم، به نسبت آب شهری: بسیاری از مردم راجع به ایمنی آب شهری دچار نگرانی شده اند. باید بگوییم نسبت به آب شهری، آب معدنی دارای آلاینده های بسیار کمتری است که آن را سالم تر میکند. البته نگهدارنده هایی که به آب معدنی اضافه میشود، کیفیت آن را از آب تصفیه شده پایین تر میاورد.
  • طعم و مزه بهتر: آب معدنی دارای مزه بسیار بهترین نسبت به آب شهری است. این هم به دلیل حذف برخی از ترکیبات شیمیایی مانند کلر از آب معدنی است. البته با فیلتر کردن آب با استفاده از تصفیه آب خانگی نیز میتوانید به این مهم دست پیدا کنید.

معایب و مضرات آب معدنی‏‎

اما بر خلاف مزایایی که آب معدنی برای شما فراهم میکند، استفاده از بطری های آب معدنی میتواند معایب بسیاری نیز برای شما داشته باشد. برخی از مضرات آب معدنی بر اساس گفته های وبسایت environmental-conscience.com به شرح زیر است:

  1. هزینه آب معدنی نسبتا زیاد است.
  2. تولید زباله های غیر ضروری فراوان
  3. فروش آب معدنی در بطری های پلاستیکی سبب آسیب به محیط زیست میشود.
  4. تولید آب معدنی در کارخانه های صنعتی موجب آلودگی هوا میشود
  5. بطری‌های پلاستیکی ممکن است طعم آب را تغییر دهند
  6. بطری های پلاستیکی ممکن است مواد مضر را در آب آزاد کنند
  7. تولید آب معدنی ممکن است سبب کمبود آب در مناطق خاص شود
  8. با استفاده از تصفیه آب خانگی کیفیت بهتری از آب را دریافت خواهید کرد

حمل و نقل آب معدنی

این مقایسه کاملا سوای بحث قیمتی و صرفه مالی بین دستگاه تصفیه آب و آب معدنی است. شما با متد خرید آب معدنی باید هر ماه برای خرید چندین باکس آب معدنی به فروشگاه بروید و آنها را خریداری کرده و با حمل وزن سنگین آن به صندوق ماشین خود و بردن آن تا به محل سکونت خود کاملا به دردسر می‌افتید. با خرید دستگاه تصفیه آب خانگی دیگر هیچ حمل و نقل اضافی نخواهید داشت و حتی ارسال دستگاه و نصب آن در پاکاب گستر نیز رایگان است و در نهایت شما با باز کردن شیر برداشت در هر لحظه می‌توانید آب تصفیه شده‌ی سالم و گوارای حود را نوش جان کنید.

آب تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب خانگی یکی از بهترین راه حل ها برای سالم کردن آب منزل شماست. معمولا تصفیه آب خانگی از سیستم اسمز معکوس استفاده میکند. این سیستم کامل ترین روش برای تصفیه کردن آب است. در مقاله ای با عنوان انواع روش های تصفیه آب، در مورد همه سیستم های تصفیه آب توضیح داده ایم که پیشنهاد میشود آن مقاله را مطالعه کنید.

تصفیه آب خانگی را میتوانید در منزل خود به راحتی نصب کنید. این دستگاه میتواند آب با کیفیت را به شما تحویل دهد. کیفیت آب تصفیه شده نسبت از کیفیت آب معدنی نیز بهتر است. مزیت بسیار بالایی که آب تصفیه شده دارد این است که دیگر از شر بطری های پلاستیکی آب معدنی راحت خواهید شد.

در ادامه برخی از مزایا و معایب استفاده از دستگاه تصفیه آب را برای شما تشریح خواهیم کرد.

نصب دستگاه تصفیه آب خانگی

فواید و مزایای آب تصفیه شده

  • آب بدون بو: یکی از بزرگترین مزایای آب تصفیه شده RO این است که بوی نامطبوعی ندارد. همانطور که ممکن است متوجه شوید که آب لوله کشی اغلب بوی نه چندان مناسبی دارد. بو توسط کلر ایجاد می شود. که در تصفیه خانه های شهری برای از بین بردن باکتری ها به آب شهر اضافه می شود. فیلتراسیون RO کلر و سایر آلاینده ها را حذف می کند. این کار سبب میشود که وقتی آب را می نوشید هیچ بوی نامطبوعی را در آن حس نکنید.
  • آب سالم تر از آب معدنی: آب تصفیه شده مواد شیمیایی مضر و ذرات موجود در آب لوله کشی را حذف می کند. به دلیل استفاده از سیستم اسمز معکوس، آب تصفیه شده چیزی در حدود 99 درصد از آلاینده های مضر خود را از دست داده است. بنابراین آب آشامیدنی کاملا سالم را برای شما فراهم میاورد.
  • گزینه کم هزینه تر: بر خلاف باور بسیاری از افراد، استفاده از تصفیه آب خانگی هزینه بسیار کمتری را نسبت به استفاده از آب معدنی دارد. این بخش را در ادامه بیشتر برای شما تشریح خواهیم کرد.
  • طعم مناسب: دستگاه تصفیه آب خانگی از فیلتری به نام پست کربن استفاده میکند. این فیلتر پس از خروج آب از مخزن، هرگونه طعم نامناسبی که در آب باقی مانده باشد را حذف و آب دلپذیری از نظر طعم و مزه به شما هدیه میکند.
  • قابل استفاده در هر لحظه: دستگاه تصفیه آب خانگی به شما این امکان را می دهد که در صورت نیاز در هر لحظه بهترین کیفیت آب را داشته باشید. لازم نیست آن را از قبل بخرید، ذخیره کنید یا به صورت عمده بخرید. میتوانید با استفاده از شیر برداشت روی سینک، در هر لحظه از داشتن آبی سالم و به دور از هر گونه آلایندگی لذت ببرید.

معایب و مضرات تصفیه آب خانگی

  1. هزینه اولیه بالا: زمانی که تصفیه آب میخرید، هزینه خرید آن شاید در ابتدا برای شما زیاد به نظر برسد. در حال حاضر و در سال 1402، خرید یک دستگاه آب تصفیه کن با کیفیت برای شما حدود 4 الی 5 میلیون تومان هزینه دارد. البته اگر بازه زمانی دو تا سه ساله را در نظر بگیریم، هزینه اولیه تصفیه آب نسبت به هزینه خرید بطری آب معدنی بسیار کمتر است.
  2. نیازمند سرویس دوره ای: دستگاه آب تصفیه کن هر 6 ماه یکبار باید سرویس شود. این سرویس دوره ای به دلیل وجود فیلترهایی است که وظیفه تصفیه کردن آب را بر عهده دارند. معمولا سه فیلتر اول تصفیه آب هر 6 ماه یکبار نیازمند تعویض هستند، فیلتر های مراحل پنج و شش هر سال و فیلتر ممبران هر دو سال یکبار باید تعویض شوند.
  3. تصفیه آب دارای پساب است: همانطور که احتمالا میدانید، آب وارد دستگاه تصفیه آب میشود، مقداری از آن که دارای آلاینده است جدا شده و به فاضلاب میریزد. مقدار این پساب در حدود 2 لیتر آب به 1 لیتر نیز میرسد. البته راه هایی برای استفاده بهینه از پساب تصفیه آب وجود دارد که در این لینک میتوانید آن را مشاهده کنید.

مقایسه هزینه آب معدنی با تصفیه آب خانگی

بر فرض اینکه هر خانواده روزانه 20 لیتر آب به منظور آشامیدن، پخت و پز و … مصرف کند، هزینه های خرید آب معدنی یا خرید دستگاه تصفیه آب در دو سال به شرح زیر است:

هزینه خرید بطری آب معدنی

  • نیاز به خرید 15 عدد بطری بزرگ 1.5 لیتری است
  • قیمت هر بطری بزرگ آب معدنی 6000 تومان است
  • روزانه 90,000 تومان باید خرج خرید آب معدنی شود
  • این روش در دو سال ابتدایی هزینه 65 میلیون تومانی را به مشتری تحمیل میکند. یعنی ماهانه حدود دو و نیم میلیون تومان

هزینه خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

  • نیاز به خرید دستگاه تصفیه آب خانگی است. بهترین کیفیت دستگاه تصفیه آب خانگی در حال حاضر چیزی در حدود 6 میلیون تومان است.
  • شش ماه اول هزینه تعویض فیلتر 3 فیلتر اول حدود 300 هزار تومان است
  • پس از یکسال هزینه سرویس و تعویض فیلتر 5 فیلتر دستگاه تصفیه آب چیزی در حدود 500 هزار تومان است.
  • پس از یک سال و نیم در سرویس سوم تصفیه آب باید همان هزینه 300 هزار تومانی را پرداخت کنید.
  • در دومین سال استفاده از دستگاه تصفیه آب، باید هزینه حدود 750 هزار تومانی را برای تعویض هر 6 فیلتر تصفیه آب خود بپردازید.
  • با جمع تمامی این هزینه ها، در دو سال اول استفاده از دستگاه تصفیه آب، مجموعا حدود 8 میلیون تومان هزینه خواهید کرد. یعنی ماهانه حدود 330 هزار تومان

همانطور که مشاهده شد، خرید دستگاه تصفیه آب هزینه به مراتب کمتری از خرید بطری های آب معدنی برای مصارف خانگی دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *