مقالات, مقالات

استاندارد های تصفیه آب

آیا اتفاق افتاده که تا به حال وسیله ای را برای خود خریداری کنید و از اصالت آن مطمئن نباشید؟ یا اتفاق افتاده که بعد از خرید متوجه تقلبی بودن جنس مورد نظر شده باشید؟ این اتفاقات برای هر شخصی ممکن است به وقوع بپیوندد. اما آیا میتوان راهی پیدا کرد که از وقوع این گونه از کلاهبرداری ها جلوگیری کرد؟ جواب سوال برای حوزه خرید تصفیه آب مثبت است.

دستگاه های تصفیه آب معتبر دارای استاندارد های مختلف تصفیه آب میباشند. یکی از معتبر ترین و میتوان گفت معروف ترین استاندارد های تصفیه آب NSF است.

برای تعیین اینکه آیا فیلتر یا دستگاه تصفیه آب با مارک خاصی قابل اعتماد است یا خیر، به دنبال گواهینامه های خاصی باشید. برای مثال گواهی ارائه شده توسط موسسه استاندارد ملی آمریکا (American National Standards Institute – ANSI) یکی از استاندارد های معتبر در حوزه تصفیه آب است.

گروهی که با سازمان های مختلف بهداشتی مانند بنیاد ملی علوم (NSF) همکاری می کند. استاندارد ANSI/NSF به عنوان بهترین گواهینامه در صنعت محسوب می شود. بنابراین داشتن این گواهینامه به شما این اطمینان را میدهد که دستگاه تصفیه آب یا فیلتری که خریداری میکنید، دارای بالاترین کیفیت و استاندارد است.

استاندارد تصفیه آب NSF چیست ؟

تولیدکنندگان ، تنظیم کننده ها و مصرف کنندگان برای توسعه استانداردهای بهداشت عمومی و برنامه های صدور گواهینامه که به حفاظت از غذا ، آب ، محصولات مصرفی و محیط زیست جهان کمک می کند ، به استاندارد NSF International توجه ویژه ای دارند.

استاندارد NSF در سال 1944 شروع به کار کرد. به عنوان یک سازمان جهانی و مستقل ، تیم استاندارد NSF توسعه استانداردهای بهداشت عمومی را تسهیل کرده است. تیم های خدمات NSF محصولات و خدمات مختلف را آزمایش میکنند و پس از تایید به طور همه جانبه به آن تاییدیه NSF اعطا میکنند.

علامت استاندارد تصفیه آب NSF به مصرف کنندگان و همچنین فروشندگان خرد این اطمینان را می دهد که محصولات دارای گواهینامه هستند. به این معنا که به طور دقیق مورد آزمایش قرار گرفته اند تا با تمام الزامات استاندارد مطابقت داشته باشند.

 

نشان استانداد NSF چگونه است؟

نشان استاندارد تصفیه آب NSF

علامت NSF به نسبت نوع محصولی که روی آن ظاهر خواهد شد، متفاوت است. محصولات که شامل استاندارد NSF میتوانند باشند، از مکمل های غذایی ، فیلترهای تصفیه آب و ماشین های ظرفشویی گرفته تا اجزای لوله کشی ، تجهیزات استخر و موارد دیگر وسعت دارد.

محصولاتی که موفق به اخذ گواهینامه NSF میشوند دارای تمام الزامات استاندارد هستند. این الزامات شامل آزمایش محصول و بازرسی های منظم برای تأیید صحت مطابقت محصولات با استاندارد درخواستی است.

برای مشاهده تمام شرکت هایی که گواهینامه استانداد NSF را دریافت نموده اند، میتوانید به این صفحه مراجعه کنید.

گواهینامه NSF چه چیز هایی را نشان میدهد؟

به طور خلاصه اگر دستگاه تصفیه آب دارای گواهینامه NSF باشد، استاندارد ذکر شده نشان دهنده موارد زیر میتواند باشد:

  • این اطمینان را می دهد که دستگاه تصفیه آب مورد نظر به طور کامل مطابق استانداردها یا دستورالعمل های تعیین شده بررسی شده است
  • تأیید می کند که برچسب گذاری و ادعاهای نوشته شده روی انواع دستگاه تصفیه آب به طور عینی توسط شخص ثالث که تیم بررسی کننده NSF باشد، مورد تأیید قرار گرفته است
  • دستگاه تصفیه آب دارای گواهینامه NSF را از دیگر رقبا متمایز میکند
  • دارا بودن محصول تصفیه آب یک شرکت نشان میدهد که شرکت مورد نظر به کیفیت و ایمنی مشتریان خود اهمیت میدهد

 

انواع مختلف استاندارد NSF تصفیه آب

استاندارد ANSI/NSF دارای دو گواهینامه است: یکی برای کیفیت ظاهری آب که معمولا در طعم، بو و رنگ آن خلاصه میشود. دیگری برای ایمنی آب میباشد. بر اساس آلاینده هایی که هر فیلتر تصفیه آب حذف می کند، به هر یک از آن ها یک عدد خاص اختصاص داده میشود. در ادامه به بررسی هر یک از این استاندارد های تصفیه آب و معنی هر یک از اعداد قرار گرفته در نام استاندارد اشاره میکنیم.

  • NSF/ANSI 42 : به فیلترهایی که کلر را از آب حذف میکنند و طعم و بوی آب را بهبود میبخشند، داده میشود.
  • NSF/ANSI 53 : مناسب فیلتر هایی است که آلاینده های موجود در آب را از آن حذف میکنند.
  • NSF/ANSI 44 : این استاندارد به طور خاص به فیلتر های آب شیرین کن اختصاص میابد.
  • NSF/ANSI 55 : مخصوص فیلترهایی است که از اشعه ماوراء بنفش استفاده می کنند یا به عبارت دیگر برای فیلتر های UV است.
  • NSF/ANSI 58 : مخصوص دستگاه های تصفیه آب است که از سیستم اسمز معکوس برای فیلتراسیون آب بهره میبرند.
  • NSF/ANSI 62 : مخصوص سیستم هایی که برای تصفیه آب از روش تقطیر بهره میبرند.
  • NSF/ANSI 177 : استاندارد ذکر شده فقط برای فیلتر های دوش حمام به کار برده میشود.
  • NSF/ANSI 401 : مخصوص فیلترهایی که به تصفیه آلاینده های نو ظهور در آب میپردازد.
  • NSF P477 : مخصوص فیلترهایی است که سم میکروسیستین را کاهش می دهند.
  • NSF/JWPA P72 : این استاندارد برای فیلترهایی است که ید بیش از حد آب آشامیدنی را کاهش می دهند.

 

سازمان WQA چیست ؟

انجمن کیفیت آب (Water Quality Association – WQA) یک انجمن تجاری غیر دولتی بین المللی است. این سازمان نماینده صنعت تصفیه آب خانگی، آب تصفیه کن نیمه صنعتی و صنعتی است.

WQA تبادل گسترده ای با سایر سازمان های نماینده در جنبه های مختلف صنعت آب دارد. هدف انجمن کیفیت آب WQA این است تا بهترین خدمات را به مصرف کنندگان ، مقامات دولتی و اعضای صنعت ارائه دهد.

WQA یک منبع اطلاعاتی، صدای صنعت تصفیه آب، آموزش دهنده برای حرفه ای ها و همچنین آزمایشگاهی بزرگ برای آزمایش و تست محصولات تصفیه آب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *