مقالات

علت بوی بد آب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

علت بوی بد دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

آب تصفیه شده از طریق فرایند اسمز معکوس باید فاقد بوی نامطبوع باشد. اما گاهی اوقات پس از تصفیه، بوی نامطلوبی از آب استشمام می‌شود. وجود این بو می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات متعددی در سیستم تصفیه آب باشد. در این مقاله به بررسی دلایل ایجاد بوی نامطبوع در آب تصفیه شده اسمز معکوس و ارائه راهکارهایی برای رفع این مشکل می‌پردازیم.

در مقاله ای به نام مشکل های تصفیه آب به همراه عیب یابی، اقدام به معرفی انواع مشکلات مربوط به تصفیه آب به همراه راه حل آنها کردیم که مطالعه آن در صورت لزوم مفید است.

علل ایجاد بوی نامطبوع در آب تصفیه شده اسمز معکوس

1. استفاده از فیلترهای تصفیه آب بی‌کیفیت

در بازار ایران، فیلترهای متعددی موجود هستند که کیفیت های متفاوتی دارند. معمولا استفاده از فیلترهای ارزان و بی‌کیفیت باعث رشد باکتری و قارچ و تولید بوی نامطلوب می‌شود. برای اینکه با این مشکل رو به رو نشوید، سعی کنید از مراکز معتبر، فیلترهای تصفیه آب با کیفیت که از مواد فود-گرید تهیه شده اند استفاده کنید.

2. عدم تعویض فیلتر در زمان مناسب

فیلترهای دستگاه تصفیه آب همگی مصرفی هستند و باید در زمان معینی تعویض شوند. عدم تعویض فیلتر در زمان مناسب موجب تجمع باکتری و ذرات در فیلتر شده و بوی نامطبوع ایجاد می‌کند. همچنین با گذشت زمان، کارایی فیلتر کاهش یافته و قادر به حذف کامل آلاینده‌ها نیست.

معمولا زمان تعویض فیلتر تصفیه آب در آب تصفیه کن خانگی به شرح زیر است:

  • فیلترهای سه مرحله اول: 6 ماه یک بار
  • فیلتر ممبران در مرحله چهارم: 2 سال یکبار
  • فیلتر پست کربن و مینرال: 1 سال یکبار

3. آلودگی میکروبی تصفیه‌کننده آب

رشد باکتری، قارچ و سایر میکروارگانیسم‌ها در تصفیه‌کننده آب به دلیل عدم نگهداری صحیح یا ماندن آب به مدت طولانی، موجب بوی نامطبوع می‌گردد. با انتخاب فیلتر مناسب، تعویض به موقع آن و نگهداری صحیح از تصفیه‌کننده می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

4. باقی ماندن آب در مخزن به مدت طولانی

برخی از مواقع به دلیل اینکه آب در مخزن تصفیه آب در مدت طولانی ای قرار میگیرد، ممکن است دچار بو گرفتگی شود. بنابراین باقی ماندن آب در مخزن به مدت طولانی نیز میتواند جزو علت بوی بد آب در دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس باشد.

راهکارهای رفع بوی نامطبوع از آب تصفیه شده

همانطور که اشاره شد، منشأ بوی نامطبوع آب می‌تواند نقاط مختلفی از سیستم تصفیه باشد. بنابراین ابتدا باید محل دقیق آلودگی را شناسایی و سپس اقدام به رفع آن کرد.

در مرحله اول پیشنهاد می‌شود آب را به مدت چند دقیقه جاری کرده و سپس مخزن را کاملاً تخلیه نمود. اگر بو همچنان باقی بود،

در مرحله بعد فیلترهای مرحله پنجم و ششم و همچنین مخزن جداسازی و آب مستقیماً از شیر برداشت مصرف می‌شود. اگر بو رفع شد، آلودگی از فیلترها یا مخزن است. در غیر این صورت،

در مرحله آخر، تک تک فیلترها مورد بازبینی قرار گرفته و فیلتر آلوده شناسایی و تعویض می‌شود. همچنین لوله‌کشی و اجزا بعد از آن به طور کامل شستشو داده می‌شود.

پس از یافتن منبع آلودگی، فیلتر آلوده حتماً باید تعویض و سایر اجزا نیز کاملاً تمیز شوند. در صورت آلودگی مخزن، توصیه می‌شود به منظور جلوگیری از بروز مجدد مشکل، نسبت به تعویض مخزن اقدام نمود.

بوی پلاستیک در آب تصفیه شده

یکی از مشکلاتی که گاهی در دستگاه‌های تصفیه خانگی به چشم می‌خورد، بروز طعم یا بوی نامطلوب است. این طعم و بوها می‌توانند دلایل متعددی داشته باشند، که یکی از رایج‌ترین‌ها، بوی پلاستیک است، و ممکن است با شدت‌های مختلفی بروز کند. در ادامه، به عوامل اصلی ایجاد این بوی ناخوشایند و روش‌های مواجهه با آن پرداخته‌ایم.

نخست باید تشخیص دهید که در چه زمانی این طعم و بوی خاص پلاستیکی حس می‌شود:

  1. در صورت احساس بوی پلاستیک پس از نصب اولیه دستگاه، نگران نباشید. اغلب به دلیل نو بودن قطعات پلاستیکی مانند فیلترها، شلنگ‌ها، اتصالات و محفظه‌ها است. معمولاً با گذشت چند روز و جریان یافتن آب در دستگاه، این مسئله برطرف می‌شود. توصیه می‌شود در این دوره، آب بیشتری از دستگاه خارج کرده و مخزن را چند بار تخلیه و پر کنید. اما اگر بو تداوم یابد یا شدت گیرد، لازم است تحقیقات بیشتری انجام دهید.

  2. در صورتی که پس از تعویض فیلتر تصفیه آب، طعم پلاستیک در آب حس می‌شود، ممکن است مشکل از نصب فیلترهای جدید باشد. گاهی پوسته فیلترهای خام (همچون کربن اکتیو پودری یا کربن بلاک) یا استفاده از پلاستیک یا رنگ‌های غیر استاندارد در ساختار فیلترها موجب بروز بو می‌شود. پیش از نصب، بازرسی فیلترهای با کیفیت تضمین شده از فروشگاه‌های معتبر توصیه می‌شود.

  3. گاهی بوی پلاستیکی ممکن است بدون دخالت مستقیم و بدون تغییرات اخیر در دستگاه یا فیلترها، به وجود آید. این شرایط نادر است اما اغلب به فیلترهای مرحله اول ارتباط دارد که باید تجزیه و تحلیل شوند تا منبع بو شناسایی و مشکل مرتفع گردد.

پیشگیری از بو و طعم پلاستیکی می‌تواند با استفاده از فیلترهای با کیفیت بالا و خریداری شده از فروشگاه‌های معتبر ساده‌تر صورت گیرد. فیلترهای ارزان قیمت و بی‌کیفیت می‌توانند در بلندمدت هزینه‌ها و مشکلات را برای شما افزایش دهند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *