مقالات

دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای

دستگاه تصفیه آب هفت مرحله‌ای یک فیلتر اضافه در مقایسه با دستگاه‌های متداول بازار دارند. این فیلتر اضافه ممکن است فیلتر محافظ ممبران، فیلتر اکسیژن‌ساز و یا فیلتر قلیایی باشد تا کارایی دستگاه بهتر شود.

مشخصات دستگاه تصفیه آب 7 مرحله‌ای

دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای انواع مختلفی دارد. همانطور که در قسمت بالاتر انواع دستگاه تصفیه آب خانگی که دارای 7 عدد فیلتر هستند، معرفی شد، میبینید که برندهای مختلفی اقدام به تولید دستگاه آب تصفیه کن هفت مرحله میکنند.

دستگاه های آب تصفیه کن 7 مرحله ای معمولا دارای سیستم اسمز معکوس هستند. سیستم اسمز معکوس به روشی اطلاق میشود که در طی آن با اعمال یک نیروی خارجی آب را از یک غشای نیمه تراوا عبور میدهند. در طی عبور آب از غشاء که با نام ممبران در دستگاه تصفیه کننده آب شناخته میشود، بسیار از آلاینده های موجود در آب حذف میشود.

در ادامه فیلترهایی که در دستگاه آب تصفیه کن 7 مرحله ای به کار رفته است تا به شما معرفی خواهیم کرد و وظیفه هر یک را در فرآیند تصفیه کردن آب معرفی خواهیم کرد.

فیلتر های تصفیه آب 7 مرحله

همانطور که گفتیم، دستگاه تصفیه آبی که با اسمز معکوس کار میکند، معمولا دارای بیش از 6 عدد فیلتر است. این فیلترها هر یک در دستگاه آب تصفیه کن ضروری است و نبود هر یک از آنها به فرآیند تصفیه اب صدمه میزند. در مقاله ای، دستگاه های تصفیه آب 6 مرحله ای موجود در بازار ایران را معرفی کردیم.

در ادامه به معرفی فیلترهای تصفیه آب به کار رفته در دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای خواهیم پرداخت.

1. فیلتر الیافی PP

فیلتر-مرحله-اول

در اولین مرحله از تصفیه آب خانگی، آب وارد فیلتر الیافی از جنس پلی پروپیلن میشود. در این مرحله هدف اصلی، حذف آلاینده هایی است که نسبت به مولکول های آب بسیار درشت تر هستند.

برخی از رایج ترین ناخالصی های درشت آب شامل شن، ماسه، خاک، گل و لای هستند. این مرحله از دستگاه تصفیه آب بیشتر به مرحله پیش تصفیه شناخته میشود. لازم به ذکر است که به این فیلتر، pp نیز گفته میشود.

2. فیلتر کربن اکتیو پودری

فیلتر مرحله 2 تصفیه آب

در یک دستگاه تصفیه آب که از سیستم اسمز معکوس استفاده میکند، وجود فیلتر های کربنی از ضروریات است. فیلتر تصفیه آب کربن پودری UDF، که از کربن فعال ساخته شده است، علاوه بر حذف گل و لای، شن و ماسه میتواند رنگ و بوی نامطلوب آب را حذف کند. در واقع  کربن فعال مواد موجود در آب را ابتدا جذب می کند و سپس تجزیه می کند.

3. فیلتر کربن بلاک

مرحله سوم تصفیه‌آب

دیگر فیلتر کربنی موجود در تصفیه آب های اسمز معکوس، فیلتر کربن بلاک CTO است. فیلتر تصفیه آب کربن بلاک فعال علاوه بر حذف گل و لای،شن و ماسه میتواند ذرات باقی مانده کلر که برای فیلتر ممبران بسیار مضر است را حذف کند و طعم و رنگ آب را بهبود می بخشد.

معمولا فیلترهای سه مرحله اول را با هم به فروش میرسانند. به دلیل اینکه زمان تعویض فیلتر این سه فیلتر همزمان است. برای اطلاع از قیمت پک کامل فیلتر تصفیه آب میتوانید به صفحه لینک شده مراجعه کنید.

4. فیلتر ممبران R.O

تصویر ممبران تصفیه آب

فیلتر ممبران اسمز معکوس، از مهم ترین فیلترهای تصفیه آب خانگی است. آب که با فشار از طریق پمپ وارد دستگاه اب تصفیه کن میشود، وارد فیلتر ممبران خواهد شد. در این فیلتر ناخالصی های بسیار ریز در حدود 0.0001 میکرون نیز حذف شده و آب خروجی بسیار با کیفیت خواهد بود.

این فیلتر میتواند بیش از 99 درصد از آلاینده های موجود در آب را حذف کند. میتوان گفت که آب تصفیه شده پس از مرحله چهارم کاملا عاری از هر گونه آلاینده فیزیکی و شیمیایی مضر است.

5. فیلتر پست کربن

فیلتر پست‌کربن

فیلتر مرحله پنجم دستگاه تصفیه آب ،حاوی کربن اکتیو یا کربن فعال می باشد. وظیفه اصلی این فیلتر بهبود طعم و بوی نامطبوعی است که ممکن است در اثر ماندن بیش از حد آب در منبع ذخیره دستگاه به وجود آمده باشد.

این فیلتر به طوری در دستگاه آب تصفیه کن نصب میشود که بتواند آب را دو بار تصفیه کند. یکبار قبل از ورود آب به مخزن تصفیه و بار دیگر پس از خروج آب از مخزن و هنگام رسیدن آب به شیر برداشت روی سینک.

6. فیلتر مینرال

قبل از مرحله ششم تقریبا تمامی ذرات آلاینده آب از آن جدا میشوند. اما در فیلتر مینرال که در مرحله آخر دستگاه آب تصفیه کن نصب میشود، مواد معدنی و املاحی که برای بدن ضرورت دارند و مفید هستند به آب افزوده می‌شود تا آب علاوه بر طعم مناسب، برای بدن انسان مفید هم باشد.
در صورتی که این فیلتر روی دستگاه شما نصب نباشد طعم آب خروجی شما مطلوب نخواهد بود و مزه‌ی تلخی می‌دهد و برای شما آزار دهنده است. همچنین باید این نکته را در ذهن خود داشته باشید که اگر دستگاه تصفیه آب شما فاقد فیلتر مینرال باشد املاح معدنی مفید به آب تصفیه شما نمی‌رسد و ممکن است این فقدان املاح معدنی برای سلامتی شما در طولانی مدت مشکلاتی ایجاد کند.

7. قلیایی، محافظ ممبران، فیلتر اینفرارد یا فیلتر UV

در مورد فیلتر مرحله هفتم دستگاه های تصفیه آب در بین آنها اختلافات و تفاوت هایی وجود دارد. برخی از دستگاه ها از فیلتر قلیایی استفاده میکنند. فیلتر قلیایی به آب خاصیت قلیایی یا بازی اضافه میکند. علاوه بر آن میتواند سطح pH آب را تنظیم کند.

فیلتر محافظ ممبران در مناطقی نصب میشود که کیفیت اب شهری نسبتا بد تر از سایر مناطق است. این فیلتر نصب میشود تا از ورود آلاینده های زیاد به ممبران جلوگیری کند.

فیلتر اینفرارد میتواند با ایجاد اکسیژن در آب باعث به وحجود آمدن فواید بسیاری در آب بشود.

فیلتر UV نیز جزو یکی از لوازم برقی آب تصفیه کن است. این فیلتر با تابش اشعه فرابنفش خورشید، اقدام به از بین بردن ویروس ها، میکروب ها و باکتری های موجود در آب میکند.

دستگاه 7 مرحله ای ارزان یا 6 مرحله ای با کیفیت؟

در خرید دستگاه تصفیه آب همیشه باید چند فاکتور مهم را با هم در نظر بگیرید و بررسی کنید. اولین فاکتور کیفیت دستگاه تصفیه آب است. طبعا هر چه کیفیت آب تصفیه شده بالاتر باشد برای بدن مفید تر است و در آن شکی نیست. در این مورد هم دستگاه 7 مرحله ای با داشتن یک مرحله فیلتر بیشتر می‌تواند این مهم را فراهم کند. فاکتور مهم بعدی عمر دستگاه تصفیه آب است. هرچه کیفیت ساخت و طراحی یک دستگاه بهتر باشد طول عمر بیشتری از این دستگاه انتظار می‌رود. در صورتی که دستگاه شما فاقد کیفیت باشد، هرچه قدر هم که نیز فیلتر به ان اضافه کنید در یک مدت زمان کوتاهی دستگاهتان دچار عیب و ایراد می‌شود. بر طرف کردن این ایرادات بسیار پر هزینه تر از خرید یک دستگاه با کیفیت در همان ابتداست.

فاکتور های مهم دیگری نیز برای خرید دستگاه تصفیه آب باید مورد بررسی قرار بگیرند. مثلا فاکتور نصب و ارسال رایگان یا با هرینه دستگاه، فاکتور گارانتی و مدت گارانتی دستگاه توسط فروشگاه، فاکتوئر سرویس و خدمات پس از فروش و پارامترهای دیگری که در موقع خرید دستگاه باید به آن توجه کرد.

تجربه مشتریان از خرید تصفیه آب 7 مرحله

بیشتر مشتریان در ابتدای خرید دستگاه تصفیه آب به دنبال خرید یک دستگاه کامل با تمامی فیلترهای مفید تصفیه کننده هستند. برای مثال در دستگاه‌های شش مرحله ای که خریداری میشوند معمولا به خواسته‌ی خود مشتریان فیلترهای مراحل هفتم و هشتم نیز برای بالا بردن کیفیت آب تصفیه شده به دستگاه اضافه می‌شود. به همین منظور معمولا اضافه کردن فیلترهای اکسیژن ساز و فیلتر قلیایی نیز در بین مشتریان بسیار محبوب است. شما در هر زمانی که بخواهید می‌توانید فیلترهای جدید به دستگاه خود اصافه کنید و نیازی نیست که دقیقا در زمان خرید این کار را انجام دهید.

سیستم تصفیه آب به روز جهانی

از ابتدای اختراع دستگاهی برای تصفیه کردن آب در جهان انواع مختلفی از آنها به بازار آمده است که هر کدام با سیستم‌های مختلفی کار می‌کنند و املاح مضر آب را جدا می‌کنند. سیستم های مکانیکی بسیاری تولید شده اند و سیستم اوترافیلتراسیون هم حتی کاربرد مناسبی داشت ولی هیچ یک از آنها نتوانستند به حد سیستم اسمز معکوس که املاح 0.0001 میکرون را نیز تصفیه میکند عمل کنند و این سیستم اسمز معکوس اکنون به‌روز ترین و موفق ترین سیستم تصفیه آب جهانی است که در تمامی محصولات پاکاب گستر وجود دارد و از آن بهره گرفته می‌شود.

کیفیت دستگاه تصفیه آب هفت مرحله

دستگاه تصفیه آب 7 مرحله در مقایسه با دیگر دستگاه های تصفیه آب از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. این دستگاه تصفیه آب با استفاده از 7 مرحله فرایند تصفیه، می تواند آب آلوده را به آب تمیز و ایمن تبدیل کند. یکی از مزیت های اصلی این دستگاه تصفیه آب نصب فیلترهای متعدد در دستگاه است. با وجود فیلترهایی مانند سیستم تصفیه اولیه، فیلتر زه‌کشی، فیلتر ذرات معلق، فیلتر آلی، فیلتر قرارگیری معکوس، فیلتر نیکل و فیلتر کربن فعال، این دستگاه می تواند به اندازه کافی آلودگی ها و مواد مضر را از آب حذف کند. با اینکه دستگاه تصفیه آب 7 مرحله هزینه ای بیشتر نسبت به دستگاه های ساده تصفیه آب دارد، اما کیفیت آب تولیدی به طرز قابل توجهی بالاتر است. البته هزینه تبدیل دستگاه 6 مرحله به 7 مرحله بسیار ارزان است و تفاوت قابل توجهی در این بین وجود ندارد. شما در هر زمانی نیاز به اضافه کردن فیلتر هفتم به دستگاه خود داشتید با کارشناسان پاکاب گستر در ارتباط باشید تا برای شما متخصص ارسال کنند.

قیمت تصفیه آب هفت مرحله ای

دستگاه تصفیه کننده آب هفت مرحله ای به دلیل اینکه بیشتر از سیستم اسمز معکوس برای تصفیه آب استفاده میکند، نسبت به دیگر دستگاه ها دارای قیمت بالاتری است. بالای صفحه تمامی دستگاه های هفت مرحله موجود در شرکت پاکاب گستر را آورده ایم.

اما در این بین، برخی فاکتور های دیگر نیز وجود دارند که میتوانند قیمت دستگاه تصفیه آب خانگی را تحت تاثیر قرار دهند. برخی از این فاکتور ها عبارتند از:

  1. برند تصفیه آب خانگی
  2. کیفیت مواد اولیه سازنده فیلتر های تصفیه آب
  3. کیفیت و دوام قطعات به کار رفته در آب تصفیه کن
  4. گارانتی دستگاه
  5. استاندارد های کسب شده توسط آب تصفیه کن

در این بین باید توجه داشت که همه‌ی دستگاه‌های تصفیه آب هفت مرحله ای لزوما از دستگاه های شش مرحله ای بهتر نیستند. باید به نوع کیفیت ساخت دستگاه و مواد به کار رفته در طراحی آن توجه کرد تا بتوان دستگاهی را به دستگاهی دیگر ترجیح داد. به صورت کلی اضافه کردن فیلتر مرحله هفتم به تمامی دستگاه های تصفیه آب امری ممکن است. پس در مرحله اول هفت فیلتره بودن یک دستگاه خیلی مهم نیست چون امکان اضافه کردن فیلتر قلیایی یا اینفرارد بعد از خرید دستگاه نیز وجود دارد. مهم کیفیت دستگاه و قطعات به کار رفته در آن است که تایین کننده ارزش خرید آن دستگاه می‌باشد.

 

بازگشت به لیست

6 دیدگاه در “دستگاه تصفیه آب 7 مرحله ای

  1. فرجاد گفت:

    دستگاه تصفیه آب ۷ مرحله ای خریدیم ولی بوی تخم مرغ گندیده میده به نمایندگی ای که خرید کردیم زنگ میزنم توجهی نمیکنن میخام بدونم مشکلمو چطوری حل کنم

    1. کارشناس شرکت پاکاب گستر گفت:

      احتمالا فیلتر هفتم تصفیه آب شما قلیایی دارد بعضی از فیلترهای قلیایی به دلیل ترکیبات خاصی که دارن بوی تخم مرغ میدن که برای حذف طعم بد آن چندین بار آب دستگاه را وقتی مخزن پر شد تخلیه کنید و مجددا تکرار کنید. سپس فیلتر قلیایی را قبل از فیلتر پست کربن نصب کنید البته فیلتر پست کربن باید از نوع مرغوب باشد تا تاثیر گذار باشد و طعم بد قلیایی را حذف کند.
      در صورتیکه بعد از چند روز طعم آب بهبود پیدا نکرد فیلتر قلیایی را حذف کنید.
      مواقعی هم بوی بد از مینرال یا پست کربن یا حتی مخززن میتواند باشد برای پی بردن به مشکل مرحله به مرحله آب عبوری از هر فیلتر را قبل از رسیدن به فیلتر بعدی تست کنید تا مطمعن شوید مشکل دقیقا از کدام فیلتر است.

  2. شفیع گفت:

    درسته که میگن دستگاههای تصفیه آب باید ۵ مرحله باشد و بیشتر از اون جنبه تجاری دارد؟

    1. کارشناس شرکت تصفیه آب پاکاب گستر گفت:

      دستگاههای تصفیه با سیستم اسمز معکوس از ۵ مرحله شروع میشود تا ۸ یا ۹ مرحله اما حداقل باید ۵ مرحله فیلتر داشته باشند
      اگر به سایتهای آمریکایی رجوع کنید دستگاههایی از ۵ مرحله وجود دارد تا ۹ مرحله بسته به درخواست مشتری
      اگر فیلتر مینرال که بعنوان فیلتر ششم با کیفیت بالا باشد میتواند ph آب و طعم آب را بالانس کند اگر کیفیت نداشته باشد بهتر است حذف شود
      فیلتر قلیایی هم میتواند ph آب را تا ۲ واحد افزایش دهد که این مورد هم با ازمایشاتی میتوان اثبات کرد تاثیر گذار است بر روی کیفیت آب
      فیلتر اینفرارد هم در صورت بالا بودن کیفیت و دارا بودن استاندارد اکسیژن آب را بمحض برداشت و استفاده بالا میبرد که تاثیر مثبتی دارد
      فیلتر یو وی میتواند در مرحله اخر با تابیدن اشعه ماورائ بنفش به آب تمام میکروب و باکتری های عبور کرده از ممبران را عقیم و بی اثر کند
      فیلتر محافظ ممبران نه بعنوان فیلتر هفتم بلکه قبل از ممبران نصب می شود که در بالا بردن عمر ممبران نقش بسزایی ایفا می کند اما اگر فیلتر پیش تصفیه در مرحله سوم از جنس پلی پروپیلن یک میکرون باشد این فیلتر هیچ خاصیتی ندارد

  3. ناصر مقدم گفت:

    سلام ببخشید دستگاه 7 مرحله ای چه فرقی با 6 مرحله ای داره؟ تفاوت عمدش چیه؟

    1. کارشناس پاکاب گستر گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      فیلتراسیون 7 مرحله ای دارای یک مرحله‌ی اضافی قلیایی کننده آب است، زیرا دستگاه تصفیه آب کمی اسید کننده‌ی آب می‌باشد و این فیلتر می‌تواند آب را قلیایی کند و پی‌اچ آب را تنظیم کند. برای طولانی مدت این فیلتر بسیار کاربردی و مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *