مقالات

دلیل افت فشار آب دستگاه تصفیه آب خانگی

دستگاه های تصفیه آب اسمز معکوس (RO) در طول سال ها به دلیل توانایی آنها در حذف ناخالصی ها از آب آشامیدنی محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده اند. این سیستم ها از یک غشای نیمه تراوا که ممبران نام دارد برای حذف مواد معدنی، مواد شیمیایی و سایر آلاینده ها از آب استفاده می کنند و آب آشامیدنی خالص و تمیز را از خود باقی می گذارند.

با این حال، یکی از مشکلات رایجی که می تواند با دستگاه های تصفیه آب RO ایجاد شود، کاهش سرعت جریان آب خروجی از دستگاه است. این می تواند برای صاحب خانه هایی که برای آب آشامیدنی سالم به سیستم تصفیه آب RO خود متکی هستند مشکل‌ساز باشد. در این مقاله، ما به برخی از دلایل کاهش نرخ جریان یک سیستم RO بحث خواهیم کرد.

مطلب پیشنهادی: عیب یابی دستگاه تصفیه آب + راه حل

دلایل کم شدن فشار آب خروجی از تصفیه آب

1. پیش فیلترها رسوب کرده و کیپ شده است

پیش فیلترها برای جذب ذرات بزرگتر مانند رسوب و زنگ قبل از رسیدن به غشای RO طراحی شده اند. با گذشت زمان، این فیلترها می توانند با رسوبات مختلف مسدود شوند و سرعت جریان سیستم را کاهش دهند. برای اطمینان از عملکرد بهینه، تعویض فیلتر منظم دستگاه تصفیه آب به شما توصیه میگردد.

کیپ شدگی فیلترهای پیش تصفیه

2. فیلتر ممبران کیپ شده است

کیپ شدگی فیلتر ممبران اسمز معکوس

فیلتر ممبران مرحله چهارم یکی از مهم ترین اجزای یک سیستم اسمز معکوس است. این ماده جامدات محلول در آب را از آن حذف می کند، اما همچنین می تواند با رسوبات معدنی آلوده شود و توانایی آن در فیلتر کردن آب را به طور موثر کاهش دهد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، سرعت جریان خروجی سیستم با افت محسوسی مواجه میشود.

به همین دلیل است که تعویض فیلتر های پیش تصفیه آب در زمان معین خود میتواند به افزایش طول عمر ممبران کمک کند. همچنین میبایست حداقل هر دو سال یکبار فیلتر ممبران را تعویض کرد.

مطلب پیشنهادی: تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی

3. فشار کم مخزن

کم شدن فشار مخزن اصلی ترین دلیل برای کم شدن فشار آب خروجی از دستگاه تصفیه آب است. مخزن تصفیه آب، یکی از قطعات بسیار مهم در دستگاه آب تصفیه کن است. ساختار مخزن به این شکل است که نیمه پایینی آن را هوای فشرده شده پر کرده است. این هوای فشرده شده در زمان باز شدن شیر برداشت، آب را به سمت بالا میبرد.

در صورتی که فشار مخزن دچار افت شود، آب با نرخ مناسبی به بالا نمیرسد و با کم شدن فشار آب خروجی از دستگاه تصفیه آب مواجه خواهیم شد.

لازم به ذکر است که در زمان سرویس دستگاه تصفیه آب، میتوانید از تکنسین بخواهید تا مخزن شما را شارژ یا هواگیری کند. به این ترتیب مشکل افت فشار تصفیه آب شما حل خواهد شد.

افت فشار مخزن تصفیه آب

4. فشار کم آب ورودی

دستگاه تصفیه آب خانگی برای عملکرد موثر به مقدار معینی از فشار آب نیاز دارند. زمانی که آب وارد دستگاه آب تصفیه کن میشود، باید فشار کافی را برای عبور از سوراخ های بسیار ریز فیلتر ممبران داشته باشد. اگر فشار آب خیلی کم باشد، دبی سیستم کاهش می یابد.

5. عملکرد نادرست و یا خرابی شیر برقی

شیر برقی قطعه ای است که به طور اتوماتیک میتواند در زمان پر شدن مخزن جریان ورودی به تصفیه آب را قطع کند. اگر این قطعه آسیب ببیند یا خراب شود، می تواند باعث کاهش سرعت جریان شود. تعویض شیر قطع خودکار اغلب می تواند این مشکل را حل کند.

در نتیجه، دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است نرخ جریان یک دستگاه تصفیه آب RO کاهش یابد. با شناسایی علت مشکل و انجام اقدامات مناسب، صاحبان خانه می توانند دستگاه خود را به عملکرد مطلوب بازگردانند و بار دیگر از آب آشامیدنی تمیز و خالص لذت ببرند.

6. کیپ شدن فیلترهای مراحل 5 به بعد

همانطور که ذکر کردیم، فیلترهای تصفیه آب به دلیل عبور آب آلوده از آنها در معرض رسوب و گرفتگی قرار دارند. به همین دلیل ممکن است کیپ شده و نتوانند آب را در اندازه استاندارد از خود عبور دهند.

به همین دلیل است که رسوب و کیپ کردن فیلترهای پست کربن، مینرال، محافظ ممبران، قلیایی و اینفرارد در صورت وجود انها میتواند از دلایل افت فشار تصفیه آب خانگی باشد.

7. کیپ شدن شیرها و اتصالات دستگاه تصفیه آب

ممکن است به دلایل گوناگون مانند وجود رسوبات، جرم، جلبک و … در مغزی شیر برداشت تصفیه آب، این قطعه دچار کیپ شدگی شود و مقدار آب کم تری را از خود عبور دهد. همچنین این اتفاق ممکن است در اتصالات تصفیه آب به خصوص شلنگ ها و لوله های زیر سینک نیز رخ بدهد.

در صورتی که در مناطقی ساکن میباشید که دارای آب با سختی بالاتری است، احتمال وقوع کیپ شدگی در قطعات برای شما بالاتر میرود.

کیپ شدگی در شیر روی سینک بدلیل وجود جرم یا جلبک در مغزی و لوله های شیر و یا در اتصال بین شلنگ و یا قسمت لوله زیر سینک شیر

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *