مقالات

تفاوت مارک های اصلی و تقلبی فیلتر ممبران چیست؟

ممبران-تصفیه‌آب

فیلتر ممبران یکی از اصلی ترین مراحل برای فیلتراسیون در دستگاه تصفیه آب است. ممبران تصفیه آب در مرحله چهارم دستگاه تصفیه آب نصب میشود. وظیفه ممبران حذف مواد آلاینده درون آب است. در این مقاله به بررسی تفاوت های بین ممبران های اصل و تقلبی خواهیم پرداخت. و بیان خواهیم کرد که آیا مارک های ممبران داخل بازار تقلبی است یا اصل.

دستگاه های تصفیه آب با سیستم اسمز معکوس دارای شش عدد فیلتر در کمترین حالت هستند. فرآیند اسمز معکوس به این صورت است که آب را با اعمال فشار هیدرولیکی، به تغییر جهت از غلظت بیشتر به غلظت کمتر وادار میکند. در حین این حرکت، آب از یک غشای نیمه تراوا عبور داده میشود.

مطلب پیشنهادی: قیمت فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی

فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب خانگی، نقش غشای نیمه تراوا را ایفا میکند. در بسیاری از منابع ذکر شده است که ممبران میتواند چیزی در حدود 99 درصد آلاینده های موجود در آب را حذف کند.

آیا مارک های فیلتر ممبران موجود در بازار اصل هستند؟

این سوال ممکن است برای بسیاری از کسانی که میخواهند به خرید فیلتر تصفیه آب بپردازند به وجود آمده باشد.

برای جواب به این سوال نمیتوان جواب دقیقی که برای همه برند ها صدق کند را ارائه کرد. زیرا بسیاری از برند های برتر تصفیه آب در ایران به صورت اصل موجود هستند و از طرف دیگر واردات بسیاری از برند های صورت نمیپذیرد.

برای مثال ممبران فیلمتک یکی از ممبران هایی است که در ایران به طور گسترده ای به فروش میرسد. فیلمتک در اصل برندی آمریکایی است که در شرکت داو تولید میشود. اما آیا ممبران های این برند به طور مستقیم به ایران وارد میشود؟

جواب سوال منفی است. فیلمتک یکی از معتبر ترین برند های تولید ممبران در جهان است. اما مشکل اینجاست که قیمت این ممبران بسیار بالا است. اگر بخواهیم ممبران تصفیه آب خانگی با برند فیلمتک را وارد کنیم، باید هزینه سرسام آوری را خرج واردات آن بکنیم. به همین دلیل هیچ وارد کننده ای سراغ خرید این فیلتر ممبران در ایران نمیرود.

ممبران های فیلمتک موجود در بازار ایران اغلب از چین وارد میشود. بنابراین اگر فروشنده ای ادعای این را داشت که ممبران های او مستقیما از آمریکا وارد میشود، قطعا به دنبال فریب دادن شماست. به این موضوع در مقاله ای با عنوان «تصفیه آب آمریکایی در ایران وجود دارد؟» بیشتر پرداختیم.

مارک های معتبر فیلتر ممبران کدام برندها هستند؟

در حال حاضر ممبران های با کیفیتی وارد ایران میشود. نمیتوان ادعای دقیقی داشت که آیا این ممبران ها کاملا اصل هستند یا خیر. اما با توجه به تجربه های به دست آمده در طی سالیان مختلف، میتوان روی کیفیت این فیلتر های ممبران اطمینان داشت.

برای مثال فیلتر های ممبران هیدروتک از بهترین ممبران های موجود در بازار ایران هستند. این ممبران های از چین وارد شده و دارای استاندارد های بین المللی کیفیت هستند.

ممبران هیدروتک

از دیگر فیلتر هایی که در بازار طرفداران زیادی دارد و از فروش زیادی برخوردار است، فیلتر ممبران پنتیر است. شرکت پنتیر نیز از شرکت های معتبر آمریکایی است که علاوه بر ممبران در تولید بسیاری از محصولات تصفیه آب تخصص دارد. فیلتر های تورای فیلم نیز از دیگر مارک های با سابقه در تولید ممبران تصفیه آب هستند.

آیا میتوان مارک متفاوتی از فیلتر ممبران اورجینال دستگاه را روی آن نصب کرد؟

همانطور که ذکر شد، ممبران های متنوعی در بازار با کیفیت های مختلفی موجود هستند. اما اگر برای مثال دستگاه سی سی کا دارید و زمان تعویض فیلتر آن فرا رسیده است و میخواهید فیلتر ممبران آن را تعویض کنید، آیا میتوانید یک فیلتر دیگر به غیر از مارک اورجینال ممبران رو دستگاه نصب کرد؟

بله. در صورتی که از دستگاه تصفیه آب استاندارد استفاده کنید، انواع فیلتر های ممبران موجود در بازار را میتوانید روی دستگاهتان نصب کنید. تنها چیزی که علاوه بر سایز ممبران باید به آن دقت کنید، ظرفیت ممبرانی است که میخواهید روی دستگاه تصفیه آب خانگی خود نصب کنید.

برای مثال امکان نصب ممبران خانگی روی دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی نیست. زیرا ممبران های نیمه صنعتی نیاز به ظرفیت تصفیه آب بالایی دارند. زیرا آب خروجی آنها بیشتر از دیگر دستگاه ها است.

بهترین ممبران تصفیه آب چه ویژگی هایی دارد؟

فیلتر ممبران در مرحله چهارم تصفیه آب اصلی ترین وظیفه را در فرآیند تصفیه آب ایفا میکند. به این معنی که در تصفیه آب، اکثریت آلاینده های ریز توسط فیلتر ممبران از آب حذف میشوند. در منابع متعددی ذکر شده است که این فیلتر میتواند ناخالصی های آب را تا اندازه 0.0001 میکرون بگیرد.

یکی از اصلی ترین ویژگی های یک ممبران خوب این است که از مواد گیاهی با کیفیت ساخته شده باشد. زیرا در این صورت با مولکول های آب به هیچ وجه واکنش نداده و آب خروجی دارای بالاترین کیفیت خواهد بود.

آیا هر چه ظرفیت ممبران بالاتر باشد، آن فیلتر با کیفیت تر است؟

خیر. همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد، هرچه فیلتر ممبران دارای ظرفیت بالاتری باشد، به این معناست که این فیلتر مبتواند مقدار آب بیشتری را در طول شبانه روز تولید کند.

برای مثال ممبران های نیمه صنعتی از صد گالن شروع شده و بسته به ظرفیت مورد نیاز تا 800 و حتی 1600 گالن نیز بالاتر میرود. اما ممبران های تصفیه آب خانگی، معمولا دارای ظرفیت 50 گالنی هستند.

6 دیدگاه در “تفاوت مارک های اصلی و تقلبی فیلتر ممبران چیست؟

  1. رحمان گفت:

    آقا الان من گیج شدم. این ممبران های فیلمتک که تو بازار هست همشون فیکه ؟؟؟
    مگه میشه آخه!

    1. کارشناس تصفیه آب پاکاب گستر گفت:

      سلام و درود
      این فیلترهای ممبران با مارک فیلمتک که در بازار هستند اکثرا ساخت چین هستند. کیفیت فیلمتک چینی هم مناسبه. به طور کلی واردات از آمریکا به دلایل مختلف خیلی سخت و به نوعی غیر ممکن شده. به همین خاطر بیشتر اجناس آمریکایی در ایران وجود ندارن.

  2. رجبی گفت:

    ممبران تصفیه آب ما باید تعویص بشه پیشنهاد شما کدام ممبران هست؟ چون بچه نوزاد دارم میخام یه ممبران استاندارد استفاده کنم

    1. کارشناس شرکت تصفیه آب پاکاب گستر گفت:

      پیشنهاد میکنم ممبران هیدروتک که استاندارد nsf امریکا را دارا میباشد استفاده بفرمایید یا وونترون اصلی البته ممبران فیلمتک اورجینال بدلیل قیمت بسیار بالا چند سالی است که وارد نمی شود گرچه ممبران های چینی هم کیفیت مطلوبی دارند

  3. مظفری گفت:

    ما دوسال پیش یه دستگاه تصفیه آب تلفنی از شرق تهران خریدیم برای تعویض کردنش به شرکت شما زنگ زدیم که نصاب شما وقتی اومدن برای تعویض فیلتر گفتن دستگاه ما تقلبیه چون برقی نیست و فیلتر ممبران نداره
    این فیلتر ممبران مگه چقدر اهمیت داره؟

    1. کارشناش تصفیه اب شرکت پاکاب گستر گفت:

      فیلتر ممبران تصفیه آب شما قلب تصفیه آب یا اصطلاحا cpu در کامپیوتر است و اصلی ترین کار در تصفیه آب خانگی بعهده ممبران میباشد و وجود پیش فیلتر و پمپ و قطعات برقی بیشتر بدلیل وجود ممبران در دستگاه شما میباشد
      دستگاه تصفیه آبی که ممبران ندارد قادر به حذف نیتراتها و کربنات کلسیم و‌ کربنات منیزیم نمی باشد و متری شما جرم خواهد بست
      حتما از دستگاههایی که سیستم اسمز معکوس دارند استفاده نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *