مقالات

5 روش برای استفاده مجدد از پساب دستگاه تصفیه آب

روش های استفاده از پساب تصفیه آب

در حال حاضر اغلب دستگاه های تصفیه آب تولید شده در جهان، از سیستم اسمز معکوس استفاده میکنند. این سیستم علی رغم فواید بسیار زیاد از جمله تصفیه کردن ناخالصی ها تا اندازه بسیار زیاد، نقاط ضعفی نیز دارد.

اسمز معکوس به دلیل وجود فیلتر ممبران در مرحله چهارم فرآیند تصفیه آب و فیلتر کردن آب تا حد بسیار خوب، پساب نسبتا زیادی تولید میکند. در منابع بسیاری ذکر شده است که غشای فیلتر ممبران دارای منافذ بسیار ریزی است که میتواند ناخالصی های موجود در آب را تا اندازه 0.0001 میکرون تصفیه کند.

به دلیل وجود فلزات سنگین و دیگر ناخالصی ها در پساب دستگاه تصفیه آب خانگی که به آن سختی آب یا TDS میگویند، امکان نوشیدن این آب وجود ندارد. اما میتوان راه هایی یافت که از آن به طور بهینه استفاده نمود.

البته بهتر است قبل از استفاده مجدد از آب دفع شده در تصفیه آب، سختی آب را اندازه گرفت. در صورتی که سختی آب خیلی بالا باشد، امکان استفاده مجدد آن حتی در مواردی که ذکر خواهیم کرد هم نیست. اما به طور کلی برای آب تصفیه شده شهری، سختی آب آنچنان بالا نیست و امکان بهره گیری مجدد از آن وجود دارد.

لازم به ذکر است، در صورتی که مقدار آب دفع شده در دستگاهتان بیش از حد بود، احتمالا تعدادی از 6 فیلتر تصفیه آب شما نیاز به تعویض دارد. به دلیل اینکه فیلتر ها به صورتی کار میکنند که آلاینده های موجود در آب را به سطح خود جذب میکنند. اما پس از مدتی سطوح این فیلتر ها پر از ذرات ناخالصی شده و امکان کیپ شدگی برای آنها به وجود میاید. به همین دلیل مقدار پساب تصفیه آب شما بیش از حد خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله «مشکلات تصفیه آب به همراه عیب یابی» را مطالعه کنید.

آیا همه دستگاه های تصفیه آب دارای آب دور ریز هستند؟

برخی از دستگاه ها ادعا میکنند که پساب آنها تقریبا برابر صفر است. اما نکته قابل توجه این است که تصفیه آب خانگی که با سیستم اسمز معکوس کار میکند، پساب دارد و این موضوع اجتناب ناپذیر است. به دلیل اینکه فیلتر ممبران تصفیه آب اسمز معکوس داری سوراخ های بسیار ریزی است که حدود 99 درصد از ناخالصی های موجود در آب را حذف میکند.(برای اطلاعات بیشتر از موادی که تصفیه آب حذف میکند، میتوانید به این صفحه مراجعه کنید.)

به همین دلیل است که بسیاری از ناخالصی ها و مولکول های درشت از آب حذف خواهند شد و پساب را تشکیل خواهند داد.

البته برخی از دستگاه ها با نصب یک پمپ روی تصفیه آب خود اقدام به استفاده مجدد از دور ریز آب تصفیه شده میکنند. مثلا پساب را دوباره به مرحله اول آب تصفیه کن بازمیگردانند تا وارد چرخه تصفیه آب شود. البته این روش باعث کهنه شدن و بی کیفیت شدن فیلتر های تصفیه آب میشود.

روش های استفاده از دور ریز دستگاه تصفیه آب خانگی

همانطور که ذکر شد، آب دور ریز از دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس را میتوان در جاهای مختلفی استفاده کرد. در ادامه به توضیح برخی از روش های رایج استفاده از پساب آب تصفیه کن اشاره خواهیم کرد.

1. از پساب تصفیه آب برای شستن ماشین استفاده کنید

استفاده از دور ریز آب تصفیه شده در شستن ماشین

شستن ماشین ممکن است چندین لیتر از آبی که ممکن است برای شرب استفاده شود را مصرف کند. در صورتی که ماشین خود را به طور مکرر تمیز میکنید، پیشنهاد ما استفاده از پساب تصفیه آب برای این کار است.

2. از پساب دستگاه، برای آبیاری باغچه استفاده کنید

استفاده مجدد از پساب دستگاه تصفیه آب در آبیاری باغچه ها

از دیگر روش های بهره گیری مجدد از پساب تصفیه آب، استفاده از آن در آبیاری باغچه ها است. البته بهتر است در آبیاری باغچه، مقداری آب تصفیه شده یا آب لوله کشی نیز به پساب افزوده شود. به دلیل اینکه سختی آب دفع شده بالا است و ممکن است در طولانی مدت باعث تخریب خاک باغچه شما شود.

3. استفاده از دور ریز آب تصفیه شده در کار های روزانه

با دقت در کارهای روزانه میتوان موقعیت هایی را یافت که به جای آب شهری، از پساب تصفیه آب استفاده کرد. برای مثال برای شستشوی حیاط یا محیط های دیگر، استفاده از آب دفع شده در دستگاه تصفیه آب گزینه مناسبی است.

4. استفاده از پساب تصفیه آب در کولر ها

برای بهره گیری از آن ابتدا مقداری آب معمولی را با پساب تصفیه آب مخلوط کنید و سپس آن را به مخزن کولر های آبی اضافه کنید. این روش یکی از کار هایی است که میتوانید به منظور به حداقل رساندن مصرف آب انجام دهید.

5. شستن ظروف و وسایل خانه

شستن ظروف خانه با پساب تصفیه آب

برخی از مواقع برای شستن وسایل خانه میتوان از آب دور ریز تصفیه آب استفاده کرد. البته مانند موارد قبلی ذکر شده نباید انتظار چندان زیادی از تمیزی ظروف با شستن در این آب ها داشت. البته میتوان از این آب برای شستشوی اولیه استفاده کرد و سپس با آب لوله کشی شهری، آن را آبکشی کرد.

منبع: pureitwater.com

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *