مقالات

تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب

تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب

فیلتر ممبران، یکی از با اهمیت ترین فیلترهای تصفیه آب خانگی در دستگاه تصفیه کننده به شمار میرود. در منابع متفاوتی ذکر شده است که فیلتر ممبران در مرحله چهارم تصفیه آب میتواند بیش از 99 درصد آلودگی های آب را از آن حذف کند.

یکی از نکاتی که حتما باید رعایت شود این است که فیلتر ممبران را در زمان مناسب خود تعویض کنید. در صورتی که این اتفاق نیفتد، ممکن است که آب منزل شما با کیفیت نه چندان مناسبی روبه رو شود. در صورتی که فیلتر ممبران خود را در زمان مناسب تعویض نکنید، آب از نظر طعم و بو بی کیفیت میشود.

فیلتر ممبران

زمان تعویض فیلتر ممبران

فیلتر ممبران در مرحله چهارم دستگاه تصفیه آب نصب میشود. به طور کلی میتوان گفت آب باید از فیلترهای الیافی، کربن پودری، کربن بلاک یا فیلتر الیافی عبور کند تا به مرحله فیلتر ممبران برسد.

یکی از نکات پر اهمیت این است که تمام فیلترهای تصفیه آب را در زمان مناسب تعویض کنیم. به دلیل اینکه آب باید از سه مرحله اول عبور کند تا به ممبران برسد، در صورتی که این سه فیلتر تعویض نشود و کهنه شود، عملکرد فیلتر ممبران را نیز با اختلال مواجه میکند.

به طور کلی زمان تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب، 1 تا 2 سال یکبار است. البته در ایران بسیاری از سرویس کار ها تعویض فیلتر ممبران را 2 سال یکبار انجام میدهند. اما نکته ای که وجود دارد این است که اگر ممبران در زمان مناسب تعویض نشود، ممکن است فشار آب شما کم شود، یا طعم آب شما دچار مشکل شود، یا فیلترهای مراحل بعدی شما زودتر عمرشان تمام شود.

فیلتر ممبران چه کاری را انجام می‌دهد؟

فیلتر ممبران در مرحله‌ی چهارم دستگاه تصفیه آب شما قرار داده شده است و به نوعی قلب دستگاه شماست و مهم ترین وظیفه‌ی تصفیه آب را بر عهده دارد و با سوراخ‌های بسیار ریزی که با دستگاه‌های دقیق مهندسی طراحی شده و با چشم قابل رویت نیستند املاح مضری همچون ارسنیک و فلزاتی که برای بدن مضر هستند همچون نیترات و نیتریت را از آب گرفته و تصفیه می‌کند و بالای 99 درصد ذراتی که درون آب وجود دارد را تصفیه می‌کند. این فیلتر از به‌روز ترین تکنولوژی روز دنیا که اسمز معکوس نام دارند بهره می‌برد که در اصطلاح کار آب شیرین کنی را انجام می‌دهد و به املاح بیماری زا برای بدن اجازه عبور نمی‌دهد.

حالا باید توجه داشت که این فیلتر نیز باید در زمان حدودی یک الی دوسال تعویض شود تا کارایی دستگاه تصفیه آب پایین نیاید و همچون روز اول بتواند با راندمان بالا دستگاه اقدام به عمل تصفیه کردن آب بپردازد.

نحوه تعویض فیلتر ممبران

تعویض فیلتر ممبران کار سختی ندارد. مطابق با مراحل توضیح داده شده در ادامه میتوانید به راحتی کار تعویض فیلتر را انجام دهید. برای تعویض فیلتر، به طور کامل توضیحاتی در مقاله مربوط به تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب آورده شده است که میتوانید آن را مطالعه کنید.

لازم به ذکر است که در نگارش این مقاله از مطالب موجود در وبسایت bulkreefsupply.com کمک گرفته شده است.

قطع اتصال آب به ممبران

شیر ورودی تصفیه آب به شیری گفته میشود که در مسیر لوله های زیر سینک نصب میشود. در ابتدا باید شیر را ببندید. سپس شلنگ های متصل شده به ممبران را جدا کنید. قبل از اینکه شلنگ های ممبران را از آن جدا کنید، از محفظه ممبران RO عکس بگیرید تا بدانید پس از تعویض ممبران کجا شلنگ ها را دوباره وصل کنید.

طبیعی است که مقداری آب در هنگام بیرون آوردن شلنگ از آن نشت کند. به همین دلیل نیاز است تا یک دستمال به همراه داشته باشید که در صورت نشتی با مشکلی مواجه نشوید.

خارج کردن ممبران قدیمی

باید ممبران را از بست مورد نظر خارج کنید. در صورت سختی میتوانید از یک انبر کمک بگیرید.

هوزینگ ممبران

پس از اینکه هوزینگ ممبران را از محل مورد نظر خود خارج کردید، نوبت به خارج کردن فیلتر ممبران از پوسته میرسد. برای اینکار کلگی پوسته ممبران را باز کنید. کلگی پمپ ممکن است بسیار سفت باشد. به دلیل اینکه ممکن است بیش از یک سال زمان ببرد تا دوباره ممبران تعویض شود، کلگی سفت شده و پیچاندن آن کار سختی است.

تعویض فیلتر مرحله 4 ممبران

با کمک یک انبر فیلتر ممبران کهنه را از آن خارج کنید. فیلتر ممبران ساختار ساده داخل پوسته ممبران دارد. فقط با فشار بسیار زیادی در داخل آن نگه داشته شده است و یک اورینگ از آن در برابر نشتی محافظت میکند. بنابراین بیرون کشیدن آن راه ساده ای برای بیرون آوردن ممبران کهنه است.

قرار دادن فیلتر جدید

حالا نوبت به قرار دادن فیلتر جدید در جای خود است. قرار دادن فیلتر جدید، دقیقا بر عکس خارج کردن فیلتر کهنه است. برای اینکار باید فیلترهای جدید داخل پوسته ممبران قرار دهید. در صورتی که جهت درست قرار دادن ممبران در هوزینگ را نمیدانید، مطابق شکل زیر، دو حلقه او-رینگ را در انتهای پوسته ممبران در نظر بگیرید.

اورینگ ممبران تصفیه آب

پوسته ممبران را در جای مناسب خود قرار دهید. بست مربوط به پوسته ممبران نسبت به سایر هوزینگ ها دارای اندازه بزرگتری است. به همین دلیل به راحتی قابل تشخیص است.

در مرحله بعد با استفاده از همان عکسی که در مرحله قبل گرفتید، شلنگ های تصفیه آب را به دو طرف ممبران متصل کنید. پس از اتصال و روشن کردن دستگاه تصفیه آب، از عدم نشتی دستگاه تصفیه آب اطمینان حاصل کنید.

خرید فیلتر ممبران

از آنجایی که ممبران مهم ترین فیلتر تصفیه آب خانگی است، کیفیت آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. نکته بسیار مثبت در مورد تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب این است که در صورتی که ممبران تصفیه آب خود را بخواهید تعویض کنید، هیچ اجباری وجود ندارد که از ممبران با همان مارک استفاده کنید.

به همین منظور میتوانید یک ممبران با کیفیت خریداری کنید. فارغ از اینکه دستگاه شما چه برندی دارد، میتوانید از ممبران خریداری شده برای تعویض فیلتر استفاده کنید.

برای خرید فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی میتوانید از لینک مربوطه استفاده کنید. پاکاب گستر طیف وسیعی از ممبران های با کیفیت ایرانی و خارجی را در اختیار مشتریان قرار میدهد تا با توجه به بودجه و کیفیت درخواستی، اقدام به خریداری تصفیه آب کنید.

مطلب پیشنهادی: قیمت فیلتر تصفیه آب خانگی

نحوه نگهداری و سرویس فیلتر ممبران

نگهداری ممبران تصفیه آب

چندین راه وجود دارد که برای سرویس فیلتر ممبران بسیار مفید و کارآمد است. یکی از این راه ها استفاده از فیلترهای پیش تصفیه است. فیلتر الیافی در مرحله اول به تصفیه آب اضافه میشود و سبب میشود تا آلاینده های فیزیکی درشت دستگاه تصفیه آب از آن حذف شود.

با حذف آلاینده های فیزیکی میتوان عمر فیلتر ممبران را بالاتر برد. این کار نیز به دلیل ان است که فیلتر ممبران دارای قیمت نسبتا بالاتری نسبت به دیگر فیلترهای تصفیه آب خانگی است.

فیلترهای دیگری که برای نگهداری تصفیه آب خانگی وجود دارد. فیلترهای کربنی مهم ترین فیلترهای پیش تصفیه هستند. به دلیل آن است که ممبران در مقابل کلر آسیب پذیر است. به همین دلیل بهتر است فیلترهای کربنی در مراحل قبل تر نصب شوند.

توضیحات تکمیلی در خصوص سرویس تصفیه آب در این لینک آورده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *