مقالات

طریقه عملکرد فیلتر ممبران و مشکلات فیلتر مرحله 4

در حال حاضر بسیاری از خانواده ها شروع به استفاده از دستگاه تصفیه اب کرده اند. دلیل این کار نیز کیفیت آب شهری است که اغلب شامل ناخالصی های بسیاری است که در طعم و همچنین بوی آب لوله کشی تاثیر گذار بوده است. این طعم و بوی بد در بسیاری از شرایط زندگی روزمره محسوس بوده است.

بنابراین دستگاه تصفیه آب در حال حاضر در حال شایع شدن است. بنابراین نیاز است تا با اجزای تصفیه آب به طور خاص آشنا شویم تا در صورت بروز هر گونه مشکل بتوانیم با آن در درجه اول مقابله کنیم. مهم ترین قطعات به کار رفته در تصفیه آب فیلتر های تصفیه آب هستند. دستگاه تصفیه کننده آب دارای 6 عدد فیلتر میباشد. هر فیلتر تصفیه آب خانگی دارای وظیفه خاص مربوط به خود است.

مهم ترین فیلتر تصفیه آب فیلتر ممبران است.

فیلتر ممبران چیست؟

ممبران چهارمین مرحله از تصفیه آب های اسمز معکوس است. برای پاسخ به چیستی فیلتر ممبران ابتدا باید به توضیح فرآیند اسمز معکوس بپردازیم.

اسمز معکوس یکی از معروف ترین روش ها برای تصفیه آب است. این روش به دلیل عملکرد بسیار موثر در انجام فیلتراسیون آب توسط بسیاری از شرکت های تولید آب معدنی و تولید دستگاه های آب تصفیه کن مورد استفاده قرار میگیرد.

در این روش با اعمال نیروی خارجی سعی در تغییر جهت طبیعی جریان آب داریم. به این منظوری یک نیروی هیدرولیکی به آب وارد شده و جریان آب را از جهت غلظت بیشتر به غلظت کمتر منحرف میکنیم. در این فرآیند آب از یک غشای نیمه تراوا عبور میکند.

سیستم اسمز معکوساین غشای نیمه تراوا، همان فیلتر ممبران است. فیلتر ممبران پس از فیلتر های کربنی در تصفیه آب خانگی نصب شده و مهم ترین قسمت تصفیه آب اسمز معکوس را انجام میدهد. در این مرحله ممبران اسمز معکوس بسیاری از آلاینده های موجود در آب را حذف میکند.

عملکرد فیلتر ممبران تصفیه آب چگونه است؟

فیلتر ممبران در مرحله 4 تصفیه آب اقدام به تصفیه ی بیشتر آلاینده های درون آب میکند. اما عملکرد فیلتر ممبران را میتوان در دو بخش خلاصه کرد.

یک بخش فیزیکی به این معنا که فیلتر ممبران به عنوان یک مانع فیزیکی از عبور ناخالصی ها جلوگیری میکند. اندازه سوراخ های ریز ممبران چیزی در حدود 0.0001 میکرون است. به این معنی که فقط ناخالصی های کوچک تر از این اندازه میتوانند از فیلتر مرحله 4 عبور کنند.

عملکرد فیلتر ممبران تصفیه آبممبران در بخش دوم از وظایف تصفیه خود نیز به این صورت عمل میکند که مانع از عبور بسیاری از مواد شیمیایی میشود. مواد شیمیایی که به صورت فیزیکی هستند و مواد شیمیایی محلول در آب. بنابراین آبی که به دست ما میرسد، عاری از هر گونه ناخالصی خواهد بود.

فیلتر ممبران چه آلاینده هایی را حذف میکند؟

همانطور که گفته شد، در بسیاری از منابع ذکر شده است که فیلتر ممبران میتواند آلاینده های کوچکتر از 0.1 نانومتر را حذف کند. این مقدار یعنی بیش از 99 درصد از هر گونه ناخالصی در تصفیه آب های اسمز معکوس از بین میروند.

قبلا در مقاله ای با نام «دستگاه تصفیه آب چه موادی را حذف میکند؟» بیشتر آلایند هایی که در تصفیه آب خانگی از آب حذف میشوند را معرفی کرده ایم.

اما به طور کلی فلزات سنگینی مثل سدیم، آهن و سرب؛ مواد شیمیایی مضری مانند نیترات و سولفات و همچنین عناصری مانند آرسنیک و کلر به طور کلی از آب تصفیه شده حذف میشوند.

حفاظت از ممبران در برابر آلاینده های زیستی

همانطور که گفته شد، فیلتر ممبران به دلیل اینکه اصلیترین مرحله از فیلتراسیون آب است، با آلاینده های زیادی در تماس است. به همین دلیل تخلخل های موجود در فیلتر ممبران مستعد رسوب و کیپ شدگی هستند. یکی از این انواع رسوب های، رسوب زیستی است.

در صورتی که رسوب زیستی ممبران را احاطه کند، میتواند پایه گذار شکل گیری رسوب های دیگری شود که مشکلات زیادی را برای ممبران و به طور کلی عملکرد تصفیه آب بگذارد.

بنابراین باید با استفاده از ضد عفونی کنند های مناسب، آلاینده های زیستی را از بین ببریم. ضد عفونی کننده ای که برای مقابله با این رسوبات انتخاب میشود باید ویژگی های زیر را داشته باشد.

  • سازگار با فیلتر ممبران باشد.
  • به سرعت بتواند آلودگی ها را حذف کند.
  • مقرون به صرفه باشد.
  • ویژگی های قابل قبول حمل و نقل، ذخیره سازی، پایداری و جابجایی را داشته باشد.
  • نباید در آب خروجی از شیر برداشت ظاهر شود.
  • باید زیست تخریب پذیر باشد.
  • باید با مقررات فعلی و آتی سازگار باشد.

البته یافتن ماده ای که بتواند تمامی نکات بالا را رعایت کند کار دشواری است. با توجه به نکات ذکر شده، برخی از ایده آل ترین ضد عفونی کننده ها عبارتند از:

  • استفاده از کلر و به دنبال آن کلر زدایی
  • اولترافیلتراسیون یا میکروفیلتراسیون
  • استفاده از ازن به دنبال ازن زدایی
  • بهره گیری از اشعه های فرابنفش UV
  • استفاده از کربن اکتیو گرانول GAC
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *