مقالات

دستگاه تصفیه آب 6 مرحله ای

دستگاه تصفیه آب 6 مرحله ای

یکی از مزیت های استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی 6 مرحله، تصفیه کردن آب تا اندازه ای است که حدود بیش از 99 درصد از آلاینده های آب از بین برود. بنابراین یکی از پیشنهاد های اصلی فروشندگان، خرید تصفیه آب 6 مرحله ای است.

بنابراین میتوان گفت که این دستگاه یکی از پرفروش ترین مدل های دستگاه تصفیه کننده آب در جهان است. در ادامه سعی خواهیم کرد تا فیلترهای دستگاه شش مرحله ای، قطعات به کار رفته در آن و آموزش های مربوط به آب تصفیه کن 6 مرحله ای را معرفی کنیم.

دستگاه تصفیه آب خانگی 6 مرحله ای

تصفیه آب خانگی معمولا از سیستم اسمز معکوس برای تصفیه آب استفاده میکنند. سیستم اسمز معکوس متشکل شده از یک فیلتر به نام ممبران است. ممبران چیزی نیست جز یک غشای نیمه تراوا که آب باید با فشار از آن عبور کند.

به همین دلیل است که در دستگاه های تصفیه کننده آب معمولا از یک پمپ برای پخش آب به درون دستگاه آب تصفیه کن استفاده میکنند. تصفیه آب های شش مرحله ای نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

پس از عبور آب از ممبران، تقریبا تمامی آلاینده های موجود در آب از بین میرود. اما فیلتر ممبران دارای ضعف هایی است که استفاده از آن مستلزم به کارگیری دیگر فیلترها در کنار آن میباشد. در قسمت های بعدی دلیل استفاده از فیلترهای دیگر در کنار ممبران را توضیح خواهیم داد.
در مراحل بعدی دستگاه تصفیه آب نیز املاح مفید حذف شده از آب که توسط ممبران انجام شده به آب برمی‌گردد. این کار توسط فیلتر مینرال یا همان فیلتر مواد معدنی انجام می‌شود. برای حفاظت از فیلتر ممبران و بهبود عملکرد آن نیز در بعضی دستگاه‎‌ها فیلتر محافظ ممبران نصب می‌شود. کار این فیلتر علاوه بر بهبود عملکرد ممبران، بالا بردن طول عمر آن نیز می‌باشد.

بهترین دستگاه تصفیه آب 6 مرحله ای

اما در بین دستگاه های تصفیه آب خانگی که دارای 6 عدد فیلتر هستند، به معرفی بهترین دستگاه تصفیه آب 6 مرحله ای خواهیم پرداخت. ویژگی هایی که دستگاه های تصفیه آب را نسبت به دیگر آب تصفیه کن ها متمایز میکند، عبارتند از:

  • کیفیت فیلترهای به کار رفته در آن
  • کیفیت مواد پلاستیکی سازنده فیلترها
  • کیفیت قطعات و لوازم تصفیه آب
  • کیفیت اتصالات و شلنگ آب تصفیه کن

با توجه به نکات ذکر شده، بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی که دارای 6 مرحله فیلتراسیون است عبارتند از:

  1. دستگاه تصفیه آب اینلاین هیوندای مدل H600
  2. تصفیه آب هیوندای H600
  3. دستگاه تصفیه آب لایف واتر مدل اکو
  4. تصفیه آب 6 مرحله ای سی سی کا
  5. تصفیه آب 6 مرحله ای سافت واتر
  6. دستگاه تصفیه آب آکوا پرو
  7. تصفیه آب رومیزی زینود

قیمت تصفیه آب 6 مرحله ای

تصفیه‌آب شش مرحله

در بین دستگاه های تصفیه آب نام برده شده، تفاوت قیمت بسیار زیادی مشاهده میشود. شاید برای شما سوال به وجود بیاید که چرا تصفیه آب های مختلف با هم تفاوت قیمتی دارند. در این قسمت از مقاله به شما پاسخ خواهیم داد.

دستگاه تصفیه آب همانطور که میدانید از سیستم اسمز معکوس استفاده میکند. تمامی دستگاه های نام برده شده نیز از اسمز معکوس بهره میبرند و دارای فیلتر ممبران RO هستند. بنابراین میتوانند آب را تا اندازه بسیار مناسبی تصفیه کنند.

تفاوت قیمتی مربوط به دستگاه های تصفیه آب به کیفیت قطعات و فیلترهای به کار رفته در آنها بازمیگردد. به طور مثال دستگاه تصفیه آب هیوندای مدل H700 دارای استاندارد NSF میباشد. بنابراین قطعات و فیلترهای به کار رفته در آن تماما دارای استاندارد های جهانی است.

بنابراین نباید دستگاه های ارزان را با تصفیه آب های با قیمت بالاتر مقایسه کرد. زیرا دوام و عمر لوازم به کار رفته در آب تصفیه کن های با کیفیت بسیار بیشتر است.

آیا فیلتر یخچال فرقی با فیلترهای تصفیه آب دارد؟

در اصل مکانیزم کار تصفیه کردن آب فیلتر یخچال دقیقا مشابه فیلتر دستگاه تصفیه آب است و هیچ تفاوتی در آن‌ها نیست و هر دو یک کار را انجام می‌دهند اما مهم‌ترین نکته این است که فیلتر یخچال فقط یکی از فیلترهای شش گانه‌ی دستگاه تصفیه آب است که همان فیلتر مرحله‌ی اول است و دیگر فیلترها و سیستم اسمز معکوس دیگر در فیلتر یخچال وجود ندارد و این بزرگ ترین تفاوت آب تصفیه شده از تک فیلتر یخچال در مقایسه با سیستم دستگاه تصفیه آب است.

کار فیلتر مرحله‌ی اول دستگاه تصفیه آب تصفیه‌ی املاح سایز درشت و بزرگ در آب شهری است و تمامی گل و لای و آلودگی‌هایی مثل گرد و خاک و سنگ ریزه ها را به خود جذب می‌کند که حداقل کاری است که برای یک آب آشامیدنی باید انجام شود اما این کار به تنهایی تاثیر بسیار کمی در تصفیه شدن کامل آب دارد  و اصل کار تصفیه آب گرفتن ترکیبات شیمیایی و سموم و آفت کش‌هایی است که از پسماند فعالیت‌ها شرکت‌ها و کارخانه ها بوجود می‌آیند و با آب ترکیب شیمیایی داده و برای جدا کردن آنها دیگر تک فیلتر پروپیلنی به هیچ عنوان کافی نیست و باید از فیلترهای دیگری مثل فیلترهای کربن دار کربن بلاک و کربن پودری استفاده کرد و البته مهم ترین فیلتر که ممبران است اصل کار تصفیه آب را انجام می‌دهد و باید در هر سیستم اسمز معکوسی برای تصفیه آب وجود داشته باشد.

فیلترهای تصفیه آب 6 مرحله ای

فیلتر های تصفیه آب

همانطور که گفتیم 6 مرحله بودن دستگاه، نشان دهنده استفاده آن از 6 عدد فیلتر میباشد. هر یک از این فیلترها دارای وظیفه خاصی در فرآیند تصفیه کردن اب هستند. در ادامه به تشریح وظیفه هر یک از فیلترها خواهیم پرداخت.

مطلب پیشنهادی: قیمت فیلتر تصفیه آب خانگی

1. فیلتر الیافی

در اولین مرحله از تصفیه آب خانگی، آب وارد فیلتر الیافی از جنس پلی پروپیلن میشود. در این مرحله هدف اصلی، حذف آلاینده هایی است که نسبت به مولکول های آب بسیار درشت تر هستند.

برخی از رایج ترین ناخالصی های درشت آب شامل شن، ماسه، خاک، گل و لای هستند. این مرحله از دستگاه تصفیه آب بیشتر به مرحله پیش تصفیه شناخته میشود. لازم به ذکر است که به این فیلتر، pp نیز گفته میشود.

روی این فیلتر معمولا به صورت شفافی هوزینگ نصب می‌شود و شما در هر لحظه می‌توانید رنگ فیلتر خود را ببینید. این مکانیزم به شما این امکان را می‌دهد تا در زمان‌های مختلف تغییر رنگ ناشی از آلوده شدن فیلتر خود را مشاهده کنید و اگر این تغییر رنگ بسیار زیاد بود و فیلتر شما به رنگ تیره درآمده و کاملا آلوده شده باشد نیاز به تعویض فیلتر دارید تا آب شما با کیفیت بیشتری تصفیه شود.

2. فیلتر کربن گرانول یا کربن پودری

در یک دستگاه تصفیه آب که از سیستم اسمز معکوس استفاده میکند، وجود فیلتر های کربنی از ضروریات است. فیلتر تصفیه آب کربن پودری UDF، که از کربن فعال ساخته شده است، علاوه بر حذف گل و لای، شن و ماسه میتواند رنگ و بوی نامطلوب آب را حذف کند. در واقع  کربن فعال مواد موجود در آب را ابتدا جذب می کند و سپس تجزیه می کند.

3. فیلتر کربن بلاک

دیگر فیلتر کربنی موجود در تصفیه آب های اسمز معکوس، فیلتر کربن بلاک CTO است. فیلتر تصفیه آب کربن بلاک فعال علاوه بر حذف گل و لای،شن و ماسه میتواند ذرات باقی مانده کلر که برای فیلتر ممبران بسیار مضر است را حذف کند و طعم و رنگ آب را بهبود می بخشد.

معمولا فیلترهای سه مرحله اول را با هم به فروش میرسانند. به دلیل اینکه زمان تعویض فیلتر این سه فیلتر همزمان است. برای اطلاع از قیمت پک کامل تصفیه آب خانگی میتوانید به صفحه لینک شده مراجعه کنید.

4. فیلتر ممبران

فیلتر ممبران، از مهم ترین فیلترهای تصفیه آب خانگی، نماینده اسمز معکوس است. آب که با فشار از طریق پمپ وارد دستگاه اب تصفیه کن میشود، وارد فیلتر ممبران خواهد شد. در این فیلتر ناخالصی های بسیار ریز در حدود 0.0001 میکرون نیز حذف شده و آب خروجی بسیار با کیفیت خواهد بود.

این فیلتر میتواند بیش از 99 درصد از آلاینده های موجود در آب را حذف کند. میتوان گفت که آب تصفیه شده پس از مرحله چهارم کاملا عاری از هر گونه آلاینده فیزیکی و شیمیایی مضر است.

5. فیلتر پست کربن خطی

فیلتر مرحله پنجم دستگاه تصفیه آب ،حاوی کربن اکتیو یا کربن فعال می باشد. وظیفه اصلی این فیلتر بهبود طعم و بوی نامطبوعی است که ممکن است در اثر ماندن بیش از حد آب در منبع ذخیره دستگاه به وجود آمده باشد. همانطور که در دیاگرام بالای توضیحات مشاهده میکنید، این فیلتر در مسیر آب خروجی از ممبران و همچنین مخزن ذخیره قرار می‌گیرد.

6. فیلتر مینرال

تا مرحله 5 در دستگاه تصفیه کننده آب، یعنی تا زمانی که آب به فیلتر پست کربن خطی می‌رسد، وظیفه آب حذف مواد مضر و پاک سازی آب از هر گونه ماده ای است که موجب بد شدن طعم آب شود.

اما در فیلتر مینرال که در مرحله آخر دستگاه آب تصفیه کن نصب میشود، مواد معدنی و املاحی که برای بدن ضرورت دارند و مفید هستند به آب افزوده می‌شود تا آب علاوه بر طعم مناسب، برای بدن انسان مفید هم باشد.

آب خالص تصفیه شده از دستگاه تصفیه آب مزه کمی نامناسبی دارد و برای آشامیدن توصیه نمی‌شود چون مواد معدنی آب و تمام املاح آن در فیلتر ممبران از آب گرفته شده است و آب به صورت کاملا خالص درآمده است. آب خالص برای بدن مفید نیست و در دراز مدت می‌تواند اثرات نامناسبی روی بدن انسان بگذارد و این فیلتر مینرال با اضافه کردن کمی املاح مفید و ضروری برای بدن این مشکل را حل کرده و آب پاک و مناسب را در اختیار شما می‌گذارد.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه تصفیه آب

  • شیر ورودی و سه راه استیل: برای گرفتن آب از ورودی آب
  • شلنگ تصفیه آب: انتقال آب به قسمت های مختلف دستگاه
  • اتصالات دستگاه تصفیه آب: اتصال شلنگ به قطعات مختلف دستگاه
  • هوزینگ ها: مخازن نگهداری فیلترها
  • پمپ و ترانس: ایجاد فشار آب در دستگاه به کمک برق
  • سوییچ‌‌های لوپرشر، های پرشر و شیربرقی: کنترل روشن و خاموش شدن اتوماتیک دستگاه در مواقع نیاز
  • فیلترهای تصفیه آب: تصفیه کردن آب
  • شاسی یا پایه دستگاه: سوار شدن قطعات دستگاه روی آن
  • سیم پیچی دستگاه تصفیه آب: اتصال قطعات برقی به یکدیگر
  • شیر برداشت: خروجی آب تصفیه شده
  • شیر میکس: تغییر تی دی اس آب
  • مخزن و شیر مخزن دستگاه تصفیه آب: ذخیره و برداشت آب تصفیه شده
  • گیج فشار: نشان دادن فشار داخل دستگاه

هر یک از این قطعات دستگاه تصفیه آب در جای خاصی به کار می‌روند و عملکرد هر کدام بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که این قطعات از خواص مکانیکی و شیمیایی خوبی بهره‌مند باشند و در مقابل فضای مرطوب و پر از انواع یون‌های مختلف آب پایداری بهتری داشته باشند، عمر بالاتری به دستگاه می‌بخشند. و حتی این بایواینرت بودن آنها برای سلامتی مصرف کنندگان نیز بسیار مفید است.

دستگاه‌های تصفیه آب بیشتر از6 مرحله

دستگاه‌های تصفیه آب شش مرحله دستگاه‌های کاملی هستند اما در صورت نیاز میتوان فیلتر‌های بیشتری به آنها افزود و یا دستگاهی با فیلترهای بیشتر خریداری کرد.شما در هر زمانی که نیاز به فیلترهای بیشتر داشته باشید می‌توانید برای دستگاه خود این کار را انجام دهید و تکنسین‌ها با اضافه کردن یک راه برای فیلتر شما آن را روی دستگاه شما نصب می‌کنند و نیازی نیست که حتما از ابتدا این فیلتر روی دستگاه شما نصب شده باشد.

مثلا اگر آب در مکانی که دستگاه نصب میشود، بیش ازحد کثیف باشد، میتوان فیلترUV را به دستگاه اضافه کرد که باعث از بین رفتن مؤثر میکروب‌ها میشود.

استفاده از فیلتر اضافه قلیایی نیز برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند بهتر است. آب شهری در ابتدا دارای املاح زیادی است. بعد از تصفیه شدن توسط فیلترهای دستگاه تصفیه آب کمی حالت اسیدی پیدا می‌کند. فیلتر قلیایی آب را از حالت اسیدی به حالت بازی تبدیل می‌کند که برای مصرف کننده‌ها بسیار مناسب تر است. مصرف کردن آب قلیایی برای بدن و سلامتی آن بسیار مناسب است و با استفاده از فیلتر قلیایی می‌توان از این حالت بسیار مناسب بهره‌مند شوید.

فیلتر قلیایی

فیلتر اضافه محافظ ممبران باعث میشود که ممبران عمر بیشتری داشته باشد. به دلیل اینکه عملکرد فیلتر ممبران درون دستگاه تصفیه آب بسیار مهم است، این فیلتر به کار می‌رود. محافظت از فیلتر ممبران برای دستیابی به طول عمر بالای دستگاه بسیار مهم است. چون اگر به هر دلیلی به فیلتر ممبران شما آسیبی وارد شود شما برای تعویض آن باید هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید.

فیلتر اینفرارد نیز باعث افزایش اکسیژن آب شده که اثرات مثبت زیادی برسلامت انسان میگذارد. در بدن انسان هر چه میزان اکسیژن خون بالاتر رود برای ما مفیدتر است. زیرا عملکرد دفاعی بدن در مقابل ویروس‌های وارده بسیار بهتر خواهید شد. بالا بودن سطح اکسیژن در بدن به شادابی و نشاط انسان در طول روز و حتی طراوت پوست کمک بسزایی می‌کند.

مزایای خرید دستگاه تصفیه آب شش مرحله ای

لزوم خرید تصفیه آب خانگی

قبلا در مقاله ای با عنوان فواید خرید دستگاه تصفیه آب در مورد مزایای مهم آب تصفیه کن صحبت شد. اما به طور خلاصه مزایای استفاده از دستگاه تصفیه آب 6 مرحله ای عبارتند از:

  • شش مرحله فیلتراسیون تمامی آلاینده های موجود در آب را حذف میکند
  • در مصرف آب معدنی و بطری های مضر پلاستیکی صرفه جویی میشود
  • در همه زمان ها آب سالم و گوارا را در اختیار دارید
  • میتوانید با خرید فیلتر قلیایی و یک بست نگهدارنده فیلتر، تصفیه آب شش مرحله خود را به دستگاه هفت مرحله تبدیل کنید.
  • تمامی آلاینده ها مانند کلر، فلوراید، سرب، نیترات، سولفات، فلزات سنگین و … را از آب حذف میکند. برای مشاهده لیست کامل مواد حذف شده توسط دستگاه تصفیه آب به لینک مراجعه کنید.

اهمیت خرید دستگاه تصفیه آب 6 مرحله‌ای

دستگاه‌های تصفیه آب، با حذف آلودگی‌ها و مواد مضر، آب شرب را بهبود می‌بخشند. اهمیت این دستگاه‌ها شامل:

  • حفظ سلامتی: آب آلوده به باکتری‌ها و مواد آلوده، منشأ بیماری‌هاست. دستگاه تصفیه آب، خطر این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.
  • بهبود طعم و بو: برخی مناطق آب دارای طعم و بوی ناپسندی هستند. تصفیه‌کننده‌ها این مشکل را حل و آب را خوش‌طعم‌تر می‌کنند.
  • محیط زیست: استفاده از دستگاه‌های تصفیه، مصرف زباله‌های آبی مانند بطری‌های پلاستیکی را کاهش داده و محیط زیست را حفظ می‌کند.
  • صرفه‌جویی مالی: خرید آب معدنی هزینه‌بر است، اما تصفیه آب درازمدت، هزینه را کاهش می‌دهد. مصرف پایدار: تصفیه آب، مصرف بهینه آب را تشویق می‌کند و تلفات آب را کاهش می‌دهد.

بنابراین، خرید و استفاده از دستگاه تصفیه آب به عنوان سرمایه‌گذاری در سلامتی، محیط زیست و مالی توصیه می‌شود.

2 دیدگاه در “دستگاه تصفیه آب 6 مرحله ای

  1. فرخی گفت:

    چرا بعضی دستگاه های تصفیه آب ۶ مرحله و بعضی از دستگاه های تصفیه آب بیش از ۶ مرحله میباشند و آیا هر چه فیلترها بیشتر شود بیشتر تصفیه می شود؟در مناطقی که کیفیت آب شهری بسیار پایین است لازم است که از دستگاه های با فیلتر بیشتر استفاده شود

    1. کارشناس شرکت پاکاب گستر گفت:

      نکته قطعی که وجود داره اینه که فیلتر های بیشتر ارتباطی به تصفیه بیشتر ندارد.
      در میان فیلترهای ششم به بالا فقط فیلتر UV میتواند کمک به حذف بیشتر میکروب از آب کند. باقی فیلترهای اضافی برعکس تصور یک سری مواد به آب اضافه میکنند؛ از جمله فیلتر مینرال فیلتر قلیایی، فیلتر اینفرارد، فیلتر محافظ ممبران، فقط طول عمر ممبران را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *