مقالات

فیلتر مرحله سوم تصفیه آب

فیلتر مرحله سوم تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب خانگی از فیلترهای متعددی تشکیل شده است. یکی از مهم ترین فیلترهای به کار رفته در آب تصفیه کن، فیلتر مرحله سوم تصفیه آب به نام فیلتر کربن بلاک (CTO) است. فیلتر کربن بلاک به نوعی بلوک و یا ساختار متراکمی از کربن اکتیو است که معمولا در دستگاه های آب تصفیه کن خانگی و همچنین دیگر راه حل های تصفیه آب کاربرد فراوانی دارد.

میتوان گفت وظیفه اصلی فیلتر کربن بلاک مرحله 3 (Carbon Block Filter)، حذف کلر است. به دلیل اینکه اگر کلر به فیلتر ممبران در مرحله چهارم برسد، غشاء آن را دچار آسیب میکند. به دلیل قیمت نسبتا بالاتر ممبران، حذف کلر قبل از رسیدن آب به این فیلتر اهمیت بسیاری دارد.

مطلب پیشنهادی: قیمت انواع فیلتر تصفیه آب خانگی

عملکرد فیلتر کربن بلاک مرحله 3

فیلتر مرحله 3 تصفیه آب از کربن اکتیو شده ساخته میشود. اصلی ترین خاصیت نصب فیلتر کربنی قبل از ممبران، حذف کلر موجود در آب است. به طور کلی فیلتر کربن بلاک به دو صورت میتواند آلاینده ها را از آب حذف کند. (منبع: carbonblockteck.com)

  1. حذف فیزیکی: اصلی ترین خاصیت فیلتر کربن بلاک به سبب حذف فیزیکی ناخالصی ها با کمک سطح متخلخل آن است. زمانی که آب به فیلتر کربن بلاک میرسد، خود را در میان میلیون ها حفره بسیار ریز میبیند. این حفره ها به حذف آلاینده های فیزیکی آب کمک میکنند.
  2. حذف مواد شیمیایی: دیگر خاصیت فیلترهای کربن بلاک مرحله سوم، حذف مواد شیمیایی است. یکی از مثال های بارز آن حذف کلر در آب است. زمانی که کلر وارد کربن های مرحله سوم تصفیه آب میشود، با آن وارد واکنش شیمیایی شده و یون کلر را تولید میکند. به همین دلیل گاز کلر از آب تصفیه شده خارج میشود و امکان آسیب آن به فیلتر ممبران از بین میرود.

تفاوت کربن بلاک با دیگر فیلترهای کربنی چیست؟

در دستگاه تصفیه کننده آب، فیلتر های زیادی وجود دارد که تعداد قابل توجهی از آنها از جنس کربن هستند. این فیلترها به شرح زیر هستند:

  • فیلتر مرحله دوم: فیلتر کربن گرانول یا کربن پودری
  • فیلتر مرحله سوم: فیلتر کربن بلاک
  • فیلتر مرحله پنجم: فیلتر پست کربن

هر یک از این فیلترها وظیفه خاص خود را ایفا میکنند. اما تفاوت فیلتر کربن بلاک با دو فیلتر نام برده دیگر در چه چیزی است؟

فیلتر کربن پودری که در مرحله دوم قرار دارد، به نوعی شبیه به شن های سیاه رنگ از جنس کربن است. یعنی دارای حفره های ریزی است که به آب اجازه عبور را میدهد. اما فیلتر کربن بلاک در مرحله سوم تصفیه آب، ساختار بسیار متراکم و بلوک شده از کربن است که در حرارت و فشار بالا شکل گرفته است.

مقایسه فیلترهای کربن بلاک و کربن گرانول

اما به طور کلی هر سه فیلتر کربنی به کار رفته در تصفیه آب اسمز معکوس، از کربن های ریز شده تشکیل شده اند. فقط ساختار آنها و نحوه شکل گرفتن آنها با هم متفاوت است.

البته فیلتر کربن بلاک نسبت به فیلتر کربن پودری یک نقطه ضعف دارد. به دلیل ساختار بسیار متراکم آن، نرخ عبور آب از فیلتر مرحله سوم یعنی کربن بلاک کمتر است. یعنی سرعت تصفیه آب در این فیلتر نسبتا کمتر از دیگر فیلترهای کربنی است.

فیلتر مرحله سوم

عمر فیلتر مرحله سوم تصفیه آب چقدر است؟

برخی از دستگاه های تصفیه آب در مرحله سوم از فیلتر کربن بلاک استفاده میکنند و برخی دیگر از فیلتر های الیافی یا سدیمنت بهره میبرند. در هر صورت، باید به زمان تعویض فیلتر مرحله سوم تصفیه آب توجه کرد.

به طور کلی هر سه فیلتر پیش تصفیه در دستگاه آب تصفیه کن زمان تعویض یکسانی دارند. یعنی چه در مرحله 3 از کربن بلاک استفاده میکنید چه از فیلتر الیافی، باید در زمان مشخصی اقدام به تعویض آن بکنید.

معمولا زمان تعویض فیلتر، کربن بلاک cto تصفیه آب حدود 4 تا 6 ماه پس از استفاده از آن است. البته این زمان بسته به کیفیت آب منطقه شما و مقدار آبی که در شبانه روز استفاده میکنید، ممکن است متفاوت باشد.

مطلب پیشنهادی: زمان تعویض فیلتر انواع فیلتر دستگاه تصفیه آب

نحوه تعویض فیلتر مرحله سوم تصفیه آب

همانطور که گفتیم فیلترهای مرحله اول تا سوم دستگاه تصفیه آب معمولا با هم تعویض میشوند. در صورتی که این فیلترها در زمان معین تعویض نشوند، ممکن است مشکلاتی از جمله بوی بد آب تصفیه شده، طعم نامناسب، افزایش TDS آب، ایجاد لکه بر روی ظروف و … را به وجود بیاورند.

قبل از اینکه به مراحل مختلف تعویض فیلتر مرحله سوم تصفیه آب بپردازیم، باید بگوییم که قبل از سرویس آن باید به خرید فیلتر مرحله 3 اقدام کنید. معمولا به جای خرید تکی فیلتر کربن بلاک، خرید پک کامل فیلتر تصفیه آب خانگی مرسوم تر است. به دلیل اینکه فیلترهای پیش تصفیه در یک زمان تعویض میشوند، خرید یکجای آنها به صرفه تر است.

به طور کلی مراحل تعویض فیلتر 3 مرحله اول تصفیه آب به شرح زیر است:

  1. ابتدا باید هوزینگ مربوط به هر یک از فیلتر ها را باز کنید. از آچار هوزینگ برای انجام این کار کمک بگیرید.
  2. هوزینگ ها را به صورت ساعتگرد بچرخانید تا باز شود.
  3. در صورت عدم تسلط، میتوانید دستگاه تصفیه آب را روی زمین قرار دهید.
  4. کارتریج فیلتر قدیمی که داخل هوزینگ قرار دارد را خارج کنید.
  5. توصیه میشود که قبل از قرار دادن فیلترهای جدید، محفظه فیلتر(هوزینگ) را بشویید.
  6. کارتریج فیلتر جدید را داخل محفظه خود قرار دهید. هوزینگ ها را با استفاده از دست در جای خود ببندید.
  7. هوزینگ را به صورت پادساعتگرد بچرخانید و در آخر آن را با آچار هوزینگ سفت کنید تا از عدم نشتی آن اطمینان حاصل کنید.

یکی از نکاتی که باید هنگام عوض کردن سه فیلتر اول دستگاهتان داشته باشید دقت در آب خروجی از فیلتر مرحله دوم است.
معمولا مختصصان و تکنسین‎‌های وارد در حوزه تصفیه آب در هنگام تعویض فیلترهای سه گانه اول ، پس از تعویض فیلتر الیافی پروپیلن مرحله اول و فیلتر کربنی مرحله دوم، فیلتر سوم را بلافاصله به سیستم متصل نمی‌کنند و اجازه می‌دهند شیر آب چند دقیقه ای کار کند و به فاضلاب برود تا آب سیاهی که در ابتدا از فیلتر نو و استفاده نشده کربنی مرحله دوم خارج می‌شود وارد دستگاه نشود و آن را کثیف نکند.
سپس فیلتر مرحله سوم را نصب کرده و به ادامه دستگاه متصل می‌کنند.

خرید فیلتر تصفیه آب

همانطور که گفتیم، معمولا خرید فیلتر مرحله سوم تصفیه آب به همراه دیگر فیلترهای پیش تصفیه به صورت یکجا و یک پک صورت میپذیرد. اما به طور کلی میتوان در صورت بروز مشکل، این فیلتر را به صورت تکی خریداری کرد.

خرید فیلتر پیش تصفیه آب

شرکت پاکاب گستر یکی از بزرگترین عرضه کنندگان انواع فیلتر تصفیه آب و فروشنده عمده قطعات و دستگاه تصفیه آب، اقدام به فروش طیف وسیعی از فیلترهای تصفیه آب میکند.

برای دریافت مشاوره رایگان و یا خرید دستگاه تصفیه آب یا فیلتر تصفیه آب خانگی میتوانید با شماره های درج شده در پایین صفحه از شرکت پاکاب گستر تماس حاصل کنید.

سوالات مربوط به فیلترهای کربنی

آیا کربن فیلترهای کربنی برای سلامتی مضر هستند؟

خیر کربن موجود در فیلترهای کربنی در آزمایشگاه‌ها تست میشوند و برای سلامتی ضرری ندارند.

آیا فیلترهای کربن زغال سنگ در تصفیه آب مؤثر هستند؟

بله. اما این نوع کربن در گذشته در فیلترهای کربنی استفاده میشده است. امروزه فیلترهای کربنی اکثرا از پوسته نارگیل ساخته میشوند. این کربن‌ها قدرت جذب بیشتری دارند و در تصفیه آب مؤثر هستند.

فیلتر کربن پوسته نارگیل چیست؟

فیلترهای کربنی هستند که از گرما دادن به کربن پوسته نارگیل در شرایط خلا در آزمایشگاه ساخته میشوند. امروزه استفاده از این نوع کربن ها در ساختن فیلترهای تصفیه آب معمول است. این نوع کربن در از بین بردن بو، مزه، آفت کش ها و کلر آب بسیار مؤثر هستند.

فیلترهای کربنی چه چیزی را از آب حذف میکنند؟

فیلترهای کربنی میتوانند آلاینده های زیادی از جمله قلع، کلر, فلوراید، آفتکش ها، مواد ارگانیک و… را به طور مؤثری حذف کنند یا کاهش دهند.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “فیلتر مرحله سوم تصفیه آب

  1. عرفانی گفت:

    ببخشید این فیلتر تو دستگاه من نیست به جاش یه فیلتر دیگه هستش. یه استوانه سفید شبیه رول دستمال کاغذی. این اوکیه یا دستگاه رو بهم ناقص دادن؟

    1. کارشناس پاکاب گستر گفت:

      قربان اوکیه. تو بعضی از دستگاه ها به جای این فیلتر، همونی که شما ذکر کردید رو میذارن که اینم به نوبه خودش یه راه برای محافظت از ممبران هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *