مقالات

زمان پر شدن مخزن تصفیه آب

مدت زمان پر شدن مخزن تصفیه آب خانگی

در صورتی که یک دستگاه تصفیه آب خانگی در منزل خود دارید، شناخت نحوه عملکرد هر یک از اجزای آن، در استفاده بهتر شما از این دستگاه کمک شایانی میکند. در این مقاله قصد داریم پاسخ سوال «مدت زمان پر شدن مخزن تصفیه آب چقدر است؟» را بدهیم. بنابراین با ما همراه باشید.

به طور کلی با توجه به ظرفیت مخزن شما، اگر مخزن تصفیه آب خانگی شما دارای ظرفیتی در حدود 4 گالن باشد، چیزی در حدود 2 تا 4 ساعت زمان میبرد تا به طور کامل پر شود.

البته زمان پر شدن مخزن دستگاه تصفیه آب به فاکتور های متعددی وابسته است که در ادامه برخی از آنها را به شما معرفی و تشریح میکنیم.

زمان پر شدن مخزن ذخیره دستگاه تصفیه آب

مخزن دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

از آنجایی که بیشتر آب تصفیه کن های خانگی موجود در بازار دارای سیستم اسمز معکوس هستند، بنابراین بهتر است با این روش بیش از پیش آشنا شوید.

اسمز معکوس به سیستمی اطلاق میشود که در طی آن، آب با فشار زیاد(معمولا با اعمال نیروی خارجی) از یک غشای نیمه تراوا عبور میکند. در حین عبور آب از این غشاء، بسیاری از آلاینده های موجود در آب حذف میشود.

غشایء نیمه تراوایی که در اسمز معکوس به کار میرود، همان فیلتر ممبران در مرحله چهارم تصفیه آب خانگی است. نکته ای که باید به آن توجه شود این است که فیلتر ممبران دارای سوراخ های بسیار ریز است. این سوراخ ها ابعادی در حدود نانومتر دارند. این واقعیت سبب کند شدن فرآیند اسمز معکوس است.

چرا پر شدن مخزن تصفیه آب طول میکشد؟

همانطور که بالاتر گفتیم، دستگاه های تصفیه کننده آب خانگی معمولا از سیستم اسمز معکوس بهره میبرند. زیرا این سیستم در حال حاضر بهترین کیفیت آب را با هزینه کم به شما ارائه میدهد.

اسمز معکوس فیلتر ممبرانی در خود دارد که سوراخ هایی به ابعاد 0.0001 میکرون دارد. عبور آب باید از این سوراخ ها با فشار بسیار بالایی انجام شود. عبور آب با فشار کم از ممبران سبب کند شدن شدید فرآیند تصفیه آب و علاوه بر آن پساب زیاد آب از دستگاه میشود.

یکی از کارهایی که میتوان برای سریع تر کردن اسمز معکوس انجام داد، نصب پمپ تصفیه آب است. پمپ یکی از مهم ترین لوازم و قطعات تصفیه آب است که سبب میشود آب با فشار بالا وارد دستگاه تصفیه شود و از دور ریز زیاد آب جلوگیری کند.

دلایل موثر در مدت زمان پر شدن مخزن ذخیره

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، مدت زمان پر شدن مخزن ذخیره بستگی به دلایل متعددی دارد. بر اساس ادعای این وبسایت، میتوان فاکتور های موثر در مدت زمان پر شدن منبع آب را به شرح زیر دانست:

نوع سیستم تصفیه آب: یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در این مورد، نوع سیستم تصفیه کننده آب است. به این معنا که در صورتی که روش تصفیه آب چیزی به غیر از اسمز معکوس باشد، احتمال بالاتر رفتن سرعت پر شدن مخزن بیشتر است. روش های شایع تصفیه آب شامل اولترافیلتراسیون، نانو فیلتراسیون و روش مکانیکی است.

فشار آب: یکی دیگر از عوامل بسیار تاثیر گذار در سرعت فرآیند تصفیه آب است. قبلا توضیح دادیم که در بسیار از دستگاه های تصفیه آب، از یک پمپ استفاده میشود. استفاده از این قطعه سبب میشود تا علاوه بر بالا رفتن سرعت فرآیند تصفیه کردن آب، پساب یا دور ریز آب نیز کمتر شود.

فیلترهای تصفیه آب: آب ورودی باید از تمامی فیلترها عبور کند، تصفیه شود و در نهایت به مخزن برسد. در صورتی که از عمر فیلتر شما زمان زیادی بگذرد، این فیلترها دچار گرفتگی میشوند و سخت تر آب را عبور میدهند.

علت پر نشدن مخزن تصفیه آب

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که مخزن شما پس از گذشت مدت زمان نسبتا زیادی، مثل دو الی سه ساعت پر نمیشود. این موضوع را میتوان با کم بودن فشار آب خروجی از شیر برداشت یا قطع شدن جریان آب خروجی متوجه شد.

قبلا در مقاله ای با عنوان «علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی» در مورد این موضوع توضیحاتی را ارائه دادیم. اما به طور کلی میتوان گفت این دلایل میتواند در پر نشدن مخزن تصفیه تاثیر گذار باشد:

  1. فشار آب ورودی به دستگاه تصفیه آب خانگی کم است.
  2. فشار مخزن از حالت استاندارد خارج شده است.
  3. فیلترهای تصفیه آب کهنه شده اند که باعث کیپ شدگی آنها میشود.

علاوه بر آنها ممکن است مخزن شما خاصیت و ویژگی خود را از دست داده باشد. در مقاله ای که در مورد عمر مخزن تصفیه آب بود، تمامی عوامل موثر در زمان تعویض مخزن را به طور کامل تشریح کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به آن مقاله مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *