مقالات

علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی

علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی

سیستم اسمز معکوس در حال حاضر در بیشتر تصفیه آب‌های خانگی و نیمه صنعتی در حال استفاده است. به دلیل اینکه این سیستم یک فرآیند نسبتا کند است، زمانی که بخواهیم از آب تصفیه شده در مقیاس بیشتر و زمان کمتری استفاده کنیم، این دستگاه نیاز به یک مخزن ذخیره تصفیه آب دارد.

حالا ممکن است در طول عملکرد تصفیه آب، متوجه شوید که مخزن شما پر نمیشود. این موضوع میتواند دلایل متعددی داشته باشد که در این مقاله به طور مفصلی به آن میپردازیم و علل پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی یا نیمه صنعتی را با هم مورد بررسی قرار میدهیم.

مخازن ذخیره تصفیه آب معمولا منابع تحت فشاری هستند که نیمی از حجم آنها را هوای فشرده شده تشکیل میدهد. بنابراین زمانی که آب آرام آرام وارد مخزن دستگاه میشود، هوای داخل مخزن، فشرده تر میشود و در صورت باز شدن شیر برداشت به آب تصفیه شده داخل مخزن کمک میکند تا بدون نیاز به هیچ گونه پمپ، از شیر روی سینک خارج شود.

ساختار مخزن تصفیه آب خانگی

اما ممکن است هیچ آبی از دستگاه تصفیه آب شما خارج نشود. در ادامه این مقاله به بررسی انواع دلایل پر نشدن مخزن ذخیره خواهیم پرداخت.

مطلب پیشنهادی: بررسی رایج ترین مشکلات تصفیه آب به همراه عیب یابی

1. فشار آب ورودی کم است

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس برای اینکه بتواند آب را تصفیه کند نیاز به فشار آب بالایی دارد. به عبارت دیگر زمانی که فشار آب ورودی به آب تصفیه کن کم باشد، فیلتر ممبران که در مرحله چهارم نصب میشود، به مقدار بسیار کمی از آب اجازه عبور میدهند و ممکن است درصد زیادی از آب را به فاضلاب هدایت کند.

در منابع متعددی گفته میشود که آب ورودی به تصفیه آب باید حداقل دارای فشار 50psi باشد. اما معمولا فشار آب خانگی دارای نوسان است و ممکن است از این مقدار کمتر شود.

بنابراین راه حل این است که در اکثر دستگاه های تصفیه آب خانگی که در بازار وجود دارند، یک پمپ افزایش فشار نصب میشود. این عمل سبب میشود تا آب ورودی به تصفیه آب همواره دارای فشار قابل قبولی باشد.

اما اگر با وجود پمپ تصفیه آب، هنوز هم مشکل پر نشدن مخزن را دارید، احتمال دارد که پمپ شما دچار مشکل شده باشد. برای اطمینان از این مورد باید فشار آب خود را اندازه گیری کنید.

اندازه گیری فشار آب تصفیه آب

معمولا روی بدنه دستگاه های تصفیه آب یک قطعه ای به نام گیج فشار سنج نصب میشود. این قطعه ی عقربه ای میتواند فشار آب ورودی به دستگاه تصفیه آب را اندازه گیری کند. در صورتی که دستگاه شما این گیج را نداشت میتوانید به راحتی اقدام به خرید این قطعه به طور جداگانه و سپس نصب آن روی دستگاه خود کنید.

در صورتی که پمپ شما دچار خرابی شده باشد، فشار سنج باید عددی کمتر از 50psi را نشان دهد. در اینصورت نیاز است تا با بخش سرویس تصفیه آب پاکاب گستر تماس بگیرید تا راهنمایی های بیشتر برای شما انجام شود.

2. فشار هوای مخزن تصفیه آب خالی شده است

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است به عدم خروج آب از دستگاه شما منجر شود، کم شدن و یا خالی شدن هوای فشرده شده داخل مخزن است.

همانطور که گفته شد، مخزن تصفیه آب ساختاری دارد که کف آن را مقداری هوای فشرده شده تشکیل میدهد و بقیه آن شامل آبی است که از تصفیه آب به آن سرازیر میشود.

یکی از عوامل شایع در مخازن تصفیه آب این است که مخزن ها نیاز به شارژ مجدد دارند. معمولا در سرویس دوره ای تصفیه آب که در پاکاب گستر انجام میشود، تکنسین ها مخزن تصفیه آب را نیز سرویس میکنند. به پر کردن هوای فشرده شده داخل مخزن و تنظیم آن، شارژ مخزن گفته میشود.

هواگیری مخزن تصفیه آب

در صورتی که مخزن شما فشار مناسبی نداشت میتوانید به راحتی با یک تلمبه اقدام به افزایش فشار آن نمایید. البته توجه نمایید که در نهایت فشار مخزن شما باید چیزی در حدود 6 الی 8 psi باشد.

3. کیپ شدن فیلترهای پیش تصفیه

فیلتر سه مرحله اول تصفیه آب

فیلترهای پیش تصفیه، شامل فیلتر الیافی pp، فیلتر کربن اکتیو پودری و فیلتر کربن بلاک میشود. این فیلترها که از جنس الیاف و از جنس کربن هستند، وظیفه دارند تا قبل از رسیدن آب به فیلتر ممبران، مواد درشت و همچنین ترکیبات شیمیایی مانند کلر را به طور کلی از آب حذف کنند.

به این منظور عملکرد این فیلترها به این صورت است که آلاینده ها را در سطح خود جذب میکنند. اما پس از مدتی کار کردن، ممکن است سطوح این فیلتر ها از ناخالصی ها پر شود. در نتیجه پس از مدتی کار کردن، ممکن است دچار گرفتگی و کیپ شدگی شود.

راه حل این مشکل نیز تعویض فیلتر تصفیه آب است. با خرید فیلترهای پیش تصفیه میتوانید با آموزش های موجود در سایت اقدام به تعویض فیلتر های خود بکنید. در صورت نیاز نیز میتوانید با بخش خدمات تصفیه آب پاکاب گستر تماس بگیرید تا تعویض فیلتر شما را در سریع ترین زمان و در محل انجام دهند.

4. گرفتگی فیلتر ممبران مرحله 4

کیپ شدن فیلتر ممبران

فیلتر ممبران در مرحله چهارم تصفیه آب نصب میشود. این فیلتر مهم ترین مرحله در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی است که میتواند اکثریت ناخالصی های تصفیه آب را از بین ببرد.

در منابع مختلفی ذکر شده است که ممبران ناخالصی های بزرگتر از 0.0001 میکرون را از بین میبرد. این اندازه یعنی چیزی در حدود 99 درصد آلاینده های آب پس از خروج از فیلتر ممبران از بین میروند.

فیلتر ممبران عمری بیشتر از دیگر فیلترهای تصفیه آب دارد. معمولا این فیلتر چیزی در حدود 1 تا 2 سال بسته به کیفیت آب منزل شما کار میکند. اما در صورتی که از این زمان بگذرد، خاصیت خود را از دست میدهد و حتی ممکن است دچار کیپ شدگی شود.

راه حل این مشکل نیز عوض کردن فیلتر ممبران است. قیمت فیلتر ممبران نسبت به دیگر فیلترها مقداری بالاتر است. برای مشاهده قیمت و خرید فیلتر ممبران مرحله 4 میتوانید به صفحه مورد نظر مراجعه کنید یا با بخش فروش ما تماس حاصل کنید.

در مقالاتی که در مورد مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی تهیه شده است، میتوانید از مطلب زیر نیز دیدن فرمایید.

مطلب پیشنهادی: عمر مخزن ذخیره تصفیه آب چقدر است؟

نشتی آب از دستگاه

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی علت پرنشدن مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی نشتی دادن آب از دستگاه است که ممکن است از جداره های فیلترهای تصفیه آب باشد و  آب بندی کامل نشده باشد. این مشکل از پوسیدگی‌های اورینگ و واشرهای فیلتر می‌تواند نشات بگیرد و عدم کیپ شدگی کامل جداره‌های فیلترها آب کامل را به مخزن نمی‌رساند و در مجموع این مخزن تصفیه آب پرنخواهد شد.

از طرفی دیگر ممکن از واشرهای فیلتر ها کاملا سالم باشد و پوسیده نشده باشند ولی کاملا سرجای خود ننشسته باشد و رزوه‌ها کاملا به هم متصل نشده باشند و این مورد هم ممکن است در پر نشدن مخزن تصفیه آب موثر باشد.

خرید بهترین مخزن تصفیه

بهترین مخزین تصفیه آب

همانطور که گفتیم، مخزن ذخیره دستگاه تصفیه آب خانگی یکی از مهم ترین قطعات و لوازم به کار رفته در دستگاه تصفیه کننده خانگی است. به دلیل اینکه آب تصفیه شده در چندین مرحله به این منبع ریخته میشود و در آنجا از آن نگهداری میشود. بنابراین باید کیفیت مخزن درجه 1 باشد.

شرکت پاکاب گستر یکی از بزرگترین مراکز فروش عمده قطعات تصفیه آب در ایران است. به همین دلیل است که انواع لوازم تصفیه آب با تنوع بسیار خوب در این شرکت موجود است. برای خرید مخزن آب تصفیه کن میتوانید با بخش فروش یا در صورت نیاز با بخش فروش عمده مختص همکاران تماس حاصل کنید.

در نگارش این مقاله از منابع معتبری استفاده شد. برای مشاهده یکی از این منابع میتوانید به این مقاله با عنوان علت پر نشدن مخزن تصفیه آب مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی

  1. گرانمایه گفت:

    مخزن تصفیه آب ما بعد از رفتن سرویس کار خالیه و فشار آب کمه

    1. کارشناش تصفیه اب شرکت پاکاب گستر گفت:

      چون حین سرویس سرویس کار چند بار شیر مخزن را باز و بست میکند احتمالا فراموش کرده شیر را باز کند.
      ابتدا چک کنید شیر مخزن باز باشد دسته شیر مخزن هم جهت با شلنگ باید قرار بگیرد.
      پس از باز کردن شیر مخزن، شیر برداشت تصفیه آب را ببندید تا مخزن کاملا پر شود. پس از پر شدن مخزن دستگاه خاموش می شود که میتوانید اندازه ظرفیت مخزن آب برداشت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *