مقالات

نگهداری دستگاه تصفیه آب خانگی

بسیاری از خانواده ها در سال های اخیر اقدام به استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی کرده اند. همین موضوع سبب شده است تا نگهداری دستگاه تصفیه آب از اهمیت بالایی برخوردار شود.

از این رو شناخت اجزای مختلف تصفیه آب خانگی دارای اهمیت بسیار زیادی است. در این مقاله به شما نکات مهم در خصوص نگهداری و سرویس دستگاه تصفیه آب خانگی را تشریح خواهیم کرد.

شرکت پاکاب گستر از بزرگترین ارائه دهندگان سرویس و خدمات مربوط به تصفیه آب خانگی در تهران است. تمامی خدمات مربوط به تصفیه آب اعم از تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی، سرویس دوره ای، تعمیر دستگاه تصفیه آب، تعویض قطعات تصفیه آب در صورت نیاز و … در بازرگانی پاکاب گستر انجام میشود.به منظور تماس با بخش سرویس و خدمات پاکاب گستر میتوانید با شماره‌های زیر تماس حاصل کنید.

 

اهمیت نگهداری تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه آب از مراحل مختلف جهت فیلتر کردن آب و حذف ناخالصی های آن استفاده میکند. برای مثال تصفیه آب خانگی که از سیستم اسمز معکوس استفاده میکند، دارای حداقل 5 فیلتر است. هر یک از این فیلترها وظیفه حذف برخی از آلاینده ها را دارند.

برای مثال فیلتر الیافی مواد درشت موجود در آب را حذف میکند، فیلتر کربن گرانول در مرحله دوم به حذف کلر و مواد شیمیایی موجود در آب میپردازد. فیلتر ممبران در مرحله چهارم نیز به حذف ناخالصی های موجود در آب میپردازد و بسیاری از آلاینده های موجود در آب را حذف میکند.

با تمام نکات ذکر شده باید گفت که فیلترهای تصفیه آب همه مصرفی هستند و بعد از مدتی نیاز به تعویض دارند. به همین دلیل است که نگهداری دستگاه تصفیه آب خانگی از اهمیت بسیار زیادی برای به دست آوردن کیفیت مناسب آب برخوردار است.

مطلب پیشنهادی: دلایل ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی

نکات مهم پس از تعویض فیلتر تصفیه آب

  • در روز های اول ذرات معلق و حباب تا حدود دو هفته در آب خروجی از دستگاه تصفیه آب طبیعی میباشد و به مرور و با اشباع شدن حفره های کربن و مینرال، آب کاملا خالص میشود. لازم به ذکر است که بعد از دو بار خالی کردن آب مخزن، با وجود ذرات معلق، آب قابل نوشیدن میباشد و ذرات معلق و حباب تاثیری بر روی سلامت آب ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به ایـن لینک مراجعه کنید.
  • لازم به ذکر است که در هر دوره از سرویس و خدمات امکان وجود ذرات معلق بعد از هر تعویض فیلتر تا 2 هفته وجود دارد.
  • در 24 ساعت اول بعد از نصب، به دلیل نوسان فشار آب ورودی در ساعت های مختلف شبانه روز احتمال نشتی وجود دارد. در صورت مشاهده شیر ورودی دستگاه را ببندید و با دفتر سرویس و خدمات پاکاب گستر تماس حاصل بفرماید.
  • هر ۶ ماه از تکنسین شرکت پاکاب گستر بخواهید سختی آب را اندازه گیری کند تا از سختی آب اطمینان حاصل فرمایید در صورت جرم گرفتن کتری بهتر است برای تعویض فیلتر دستگاه اقدام نمایید.
  • شرکت تصفیه آب پاکاب گستر به صورت دوره های 6 ماهه با شما برای تعویض فیلتر تماس میگیرد. در صورت عدم تماس، لطفا با شماره های دفتر خدمات تصفیه آب پاکاب گستر تماس حاصل نمایید.

نگهداری و تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی

همانطور که گفتیم تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب خانگی از اهمیت بسیاری برخوردار است. به دلیل اینکه کیفیت آب خروجی از دستگاه تصفیه اب به طور مستقیم با کیفیت فیلترهای نصب شده در دستگاه بستگی دارد.

در صورتی که فیلترهای پیش تصفیه آب در زمان مناسب تعویض نشوند، علاوه بر اینکه کیفیت آب خروجی دچار مشکل میشود، ممکن است فیلتر ممبران در مرحله چهارم نیز دچار آسیب شود.

زیرا فیلترهای پیش تصفیه آب با حذف مواد درشت و به خصوص کلر از رسیدن این مواد به ممبران جلوگیری میکنند. اگر کلر به ممبران برسد، ممکن است سطح غشای ممبران را دچار مشکل کند و ممبران طول عمر کمتری را داشته باشد.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب

بنابراین بهتر است هر یک از فیلترهای آب تصفیه کن را در زمان مناسب خود تعویض کنیم. به همین منظور برای هر یک از فیلترهای تصفیه آب خانگی، یک زمان حدودی تعیین میشود. زمان تعویض فیلترهای تصفیه آب خانگی به شرح زیر است.

  1. فیلتر مرحله اول، فیلتر الیافی pp: سه الی 6 ماه
  2. فیلتر مرحله دوم، فیلتر کربن پودری: سه الی 6 ماه
  3. فیلتر مرحله سوم، فیلتر کربن بلاک: سه الی 6 ماه
  4. فیلتر مرحله چهارم، فیلتر ممبران: 1 الی 2 سال
  5. فیلتر مرحله پنجم، فیلتر پست کربن خطی: 9 الی 12 ماه
  6. فیلتر مرحله ششم، فیلتر مینرال: 9 الی 12 ماه

مطلب پیشنهادی: مراحل تصفیه آب خانگی چیست؟

اگر در زمان مقرر شده اقدام به تعویض فیلترهای تصفیه آب خود نکنید، کیفیت آب خروجی شما کاهش پیدا خواهد کرد و فیلترهای شما مخصوصا فیلتر اول که به صورت الیاف پروپیلن است دچار کیپ شدگی می‌شود و در این صورت فشار آب خروجی شما کم می‌شود و قابل برداشت نخواهد بود و در اصل داشتن و یا نداشتن دستگاه در آن زمان در آب مصرفی شما تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.

جهت یادآوری برای تعویض فیلترهای شش گانه آب تصفیه با شما تماس گرفته خواهد شد و زمان تعویض فیلتر به شما یادآوری می‌شود اما شما با دیدن تغییرات رنگ در فیلترهای مرحله اول خودتان می‌توانید کثیف شدن فیلترتان را ارزیابی کرده و اقدام به تعویض آن کنید.

نکات مهم در سرویس و نگهداری تصفیه آب

بنابراین به طور کلی چندین نکته است که برای نگهداری هر چه بهتر دستگاه تصفیه کننده آب بهتر است رعایت کنید. این نکات عبارتند از:

1 تعویض فیلترها به صورت مدام

تعویض فیلتر تصفیه آب

فیلتر یک دستگاه تصفیه RO تقریباً هر 6 ماه یکبار نیاز به تعویض دارد. دلیل آن این است که آلاینده های آب پس از مدت کوتاهی فیلترها را مسدود می کند. تمیز نکردن مکرر دستگاه تصفیه آب بر ظرفیت فیلتراسیون آن و کیفیت آب تأثیر می گذارد.

اگر به استفاده از فیلترها بدون تغییر ادامه دهید، ناخالصی ها به آبی که می نوشید منتقل می شود. از آنجایی که دستگاه های تصفیه آب RO حداقل سه تا دوازده مرحله تصفیه دارند، مهم است که زمان تعویض فیلتر را به طور منظم برنامه ریزی کنید.

2 در صورت نشت آب، با سرویسکار تصفیه آب تماس بگیرید

در صورت مشاهده چکه یا نشتی، فراموش نکنید که از یک متخصص کمک بگیرید. نشتی در دستگاه تصفیه آب اگر اقدامات درست را انجام ندهید، می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. از متخصص بخواهید که دستگاه تصفیه آب را به طور کامل بررسی کند تا علت نشتی را بداند و دستگاه را از آسیب نجات دهد.

3 از یک محافظ برق استفاده کنید

تصفیه آب خانگی برای کارکرد مناسب خود، نیاز به برق دارد. به همین دلیل از یک ترانس یا آداپتور استفاده میکند. ترانس دستگاه‌های تصفیه آب با قطع و وصل شدن‌های ناگهانی برق دچار آسیب میشود. بنابراین بهتر است از محافظ برق استفاده گردد.

4 هنگام خروج طولانی مدت از خانه دو شاخه برق را جدا کنید

در صورتی که این امکان وجود دارد که چندین روز در منزل حضور نداشته باشید، بهتر است دستگاه را از برق بکشید. این کار سبب میشود تا از هر گونه مشکل احتمالی مثل نشتی و آب گرفتگی در خانه جلوگیری شود.

5 دستگاه تصفیه آب را ضد عفونی کنید

دستگاه تصفیه آب به دلایل زیاد، مثل دیر تعویض کردن فیلترها یا در معرض گرمای زیاد قرار گرفتن، یا میکروبی بودن آب ورودی و یا میکروب گرفتن آب از طریق شیر روی سینک یا آلوده بودن محیط اطراف سینک، باعث بو یا طعم بد شبیه به بوی کپک یا ماندگی یا طعم خاک میشود که در این صورت بهتر است با دفتر شرکت پاکاب گستر برای ضد عفونی مخزن و هوزینگ های تصفیه آب تماس حاصل کنید. به طور کلی هر 3 الی 4 سال بهتر است دستگاه ضد عفونی شود.

مراقبت از دستگاه تصفیه در زمان سفر

اگر شما به سفری بیش از سه روز خواهید رفت حتما مخزن دستگاه تصفیه آب را از آب خالی کنید. این کار برای جلوگیری از ماندن آب در مخزن می‌باشد و از بوی بد و مانده شدن آب در داخل آن جلوگیری خواهد کرد. در صورتی که این کار را فراموش کنید نیز اتفاق عجیبی رخ نخواهد داد اما کمی مخزن شما که آب را به مدت چند روز در خود حبس کرده است کمی دچار بوی بدی خواهد شد. برای خالی کردن آب مخزن ابتدا شیر ورودی آب تصفیه را بسته و سپس اجازه دهید تمام آب موجود در مخزن کامل تخلیه شود. این کار باعث می‌شود عمر مخزن تصفیه آب شما نیز بیشتر شود. همین مراقبت‌های کوچک باعث طول عمر دستگاه می‌شود.

نتیجه گیری

بنابراین به طور کلی چندین نکته در مورد سرویس دوره دستگاه تصفیه آب خانگی است که با رعایت آن میتوانید علاوه بر لذت بردن از کیفیت آب بسیار عالی، عمر دستگاه تصفیه آبی که از آن استفاده میکنید را بالا ببرید.

  1. همه فیلترها را هر شش ماه یکبار تعویض کنید
  2. سالانه فیلتر ممبران RO را تعویض کنید
  3. مخازن ذخیره آب را ضدعفونی کنید
  4. لوله ها را هر 2 سال یکبار تمیز و ضدعفونی کنید
  5. در صورت لزوم قطعات جدید را تعویض و خریداری کنید
  6. پمپ دستگاه تصفیه آب را به طور منظم با اندازه گیری فشار آب ورودی بررسی کنید
بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “نگهداری دستگاه تصفیه آب خانگی

  1. صراف گفت:

    ما تازه یک تصفیه آب خریدیم نصف شب شروع به نشتی کرد و زیر سینک کابینت پر از آب شد دلیلش چیه که اولش نشتی نمیداد ولی نصف شب شروع به نشتی کرد

    1. کارشناس شرکت پاکاب گستر گفت:

      در دستورالعمل نگهداری از تصفیه آب همواره این مطلب را یاداور میشویم که تا ۲۴ ساعت پس از نصب دستگاه احتمال نشتی وجود دارد. دلیل آن هم این است که هنگامی که نصاب دستگاه را نصب میکند، فشار آب شهری لوله کشی شاید پایین بوده و دستگاه با آن فشار تطبیق و نصب شده و در صورت نشتی حین نصب برطرف شده. ولی بعد از چند ساعت احتمال اینکه فشار آب ورودی افزایش داشته باشد بیشتر می شود و احتمال دارد از یکی از اتصالات نشتی بروز کند.
      یاداور میشویم که در دستگاههای مونتاژی شرکت پاکاب گستر بدلیل کیفیت بالای مونتاژ چنین مواردی بسیار نادر میباشد.

  2. banayi گفت:

    درود. ببخشید میخواستم بدونم دستگاه از جایی که آهنی هستش و با آب کار میکنه زنگ نمیزنه؟

    1. کارشناس پاکاب گستر گفت:

      سلام قربان. اولا که فقط پایه های دستگاه امکان زنگ زدن رو دارن که اونم معمولا بعد از یه مدت طولانی اتفاق میفته. دوما اگر نگران زنگ زدن همون پایه هستید میتونید دستگاه با پایه پلاستیکی بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *