مقالات

12 مشکل دستگاه تصفیه آب با عیب یابی و راه حل آن

9 مشکل دستگاه تصفیه آب و روش های حل آن ها

با توجه به کیفیت آب نامناسب شهری، خرید دستگاه تصفیه آب در هر خانه ای به یکی از ملزومات تبدیل شده است. به دلیل نسبتا جدید بودن دستگاه تصفیه آب و عمر کم آن در ایران بسیاری از مردم ممکن است در کار با آن دچار مشکل شوند. مشکل دستگاه تصفیه آب ممکن است دلایل بسیار زیادی داشته باشد. همواره تماس با یک متخصص تصفیه آب برای حل مشکل دستگاه تصفیه آب بهترین روش است.

اما ممکن است که برای حل برخی از مشکلات نیاز به کمکی از طرف فرد دیگری نداشته باشید. در این مقاله سعی بر این داریم که تمام مشکلاتی که در دستگاه تصفیه آب ممکن است به وجود بیاید را پوشش دهیم و عیب یابی کنیم و در نهایت راهی را برای حل مشکل دستگاه تصفیه آب شما ارائه دهیم. در صورتی که در تعمیر دستگاه تصفیه آب خود موفق نبودید، بهترین راه تماس با متخصصان شرکت پاکاب گستر است.

دسترسی سریع

  1. دستگاه تصفیه آب کار نمی‌کند.
  2. دستگاه تصفیه آب دچار نشتی شده است.
  3. آب تصفیه شده بو و طعم ناخوشایندی دارد.
  4. آب تصفیه شده از مخزن ذخیره سر ریز میشود.
  5. آب خروجی از دستگاه تصفیه آب جریان بسیار کمی دارد.
  6. دستگاه تصفیه آب هنگام کار کردن صدا و لرزش زیادی دارد.
  7. آبی که به فاضلاب میرود حجم بسیار زیادی دارد.
  8. آداپتور یا ترانس دستگاه تصفیه آب خیلی داغ میشود.
  9. آب تصفیه شده داخل کتری رسوب میگذارد.
  10. نحوه شسشوی اصولی دستگاه تصفیه آب چگونه است؟
  11. آب تصفیه شده در دستگاه دارای حباب است.
  12. دلایل بالا بودن TDS آب علی رغم تعویض فیلتر

 

بنابراین در ادامه این مقاله 9 مشکل رایج در دستگاه تصفیه آب را با هم بررسی میکنیم. در پایان نیز مراحل شستشوی دستگاه تصفیه آب را به طور کامل و مرحله به مرحله توضیح میدهیم.

خدمات عیب یابی و حل مشکلات تصفیه آب

1. دستگاه تصفیه آب کار نمی‌کند

در صورتی که دستگاه تصفیه آب شما پس از نصب کار نکرد و مخزن ذخیره خالی بود، ممکن است بتوانید با یکی از روش‌های زیر مشکل دستگاه تصفیه آب را حل کنید. در ادامه به بررسی علت کار نکردن دستگاه تصفیه آب خانگی خواهیم پرداخت.

در ابتدا چک کنید که آیا دستگاه تصفیه آب شما دارای کلید روشن و خاموش است یا خیر. در صورتی کلید داشت و خاموش بود آن را روشن کنید. اگر کلیدی نداشت و یا کلید موجود روی آن در حالت روشن بود، به سراغ منبع برق خود بروید. پریز برق را با یک آداپتور دیگر چک کنید.

اگر آداپتور دیگر با منبع برق شما کار نکرد، مشکل از آن است. اما اگر منبع برق منزلتان مشکلی نداشت، احتمالا مشکل دستگاه تصفیه آب شما از آداپتور تصفیه آب یا مشکلات سیم پیچی دستگاه است. در این مورد حتما با یک تکنسین سرویس و تعمیر دستگاه تصفیه آب تماس حاصل کنید.

اما اگر مشکلات بالا را نداشتید، و جریان برق به خوبی به دستگاه تصفیه آب میرسید، باید شیر ورودی آب به دستگاه تصفیه آب را چک کنید. اگر شیر ورودی آب به دستگاه تصفیه بسته بود، آن را باز کنید و دوباره از کارکرد دستگاه اطمینان حاصل کنید.

در صورتی که با باز کردن شیر آب تغذیه، کماکان دستگاه تصفیه آب کار نکرد، فشار آب ورودی به دستگاه را چک کنید. بسیاری از دستگاه‌های تصفیه آب که با سیستم اسمز معکوس کار میکنند، اگر فشار آب ورودی به اندازه کافی نباشد، ممکن است عملکرد خوبی نداشته باشند. به همین دلیل هم هست که کنار بسیاری از دستگاه‌های آب تصفیه کن پمپ افزایش فشار نصب میشود.

فشار آب را میتوانید با گیج فشار سنج اندازه گیری کنید. برخی از دستگاه‌ها این گیج‌ها را همراه خود دارند اما اگر دستگاه شما آن را نداشت، میتوانید به طور خارجی از یک فروشگاه تصفیه آب، آن‌ها را تهیه کنید و به دستگاه تصفیه آب متصل کنید.

اگر فشار آب شما کافی نبود، ممکن است پمپ شما ایراد پیدا کرده باشد. در صورتی که به دستگاه تصفیه آب پمپی متصل نبود، حتما نیاز است که یک عدد پمپ تهیه و به تصفیه آب نصب کنید. اگر خودتان به نصب قطعات دستگاه تصفیه مسلط نبودید، میتوانید با یک نصاب تصفیه آب تماس بگیرید.

در صورتی که در زمینه فشار آب هم مشکلی وجود نداشت، مشکل دستگاه تصفیه آب شما ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:

  • فیلتر‌های دستگاه تصفیه آب به خصوص فیلتر ممبران اسمز معکوس، کیپ شده اند و راه نفوذ به آب ورودی نمیدهند. در این صورت نیاز از است که فیلتر دستگاه شما تعویض شود.
  • یکی از قطعه‌های داخلی دستگاه تصفیه آب دچار خرابی شده است. در این مورد هم نیاز دارید که به یک سرویسکار تصفیه آب اطلاع دهید و مشکلتان را رفع کنید.

 

2. مشکل دستگاه تصفیه آب در نشتی آب

نشتی دستگاه تصفیه آب میتوان گفت رایج‌ترین مشکل دستگاه تصفیه آب در بین مشتریان است. در صورتی که به آشپزخانه رفتید و با مقدار زیادی از آب روان شده در آن مواجه شدید، دستگاه تصفیه آب شما دارای نشتی شده است.

منبع این مشکل در آن است که برخی از اتصالات شلنگ‌های تصفیه آب دچار در رفتگی شده اند و اتصال خود را با قطعه مورد نظر از دست داده اند. باید از قرار گرفتن تمام اتصالات و شلنگ‌ها در محل مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

قطعات و اتصالات دستگاه تصفیه آب

پیشنهاد ما در حل مشکل نشتی دستگاه تصفیه آب تماس با یک متخصص در حوزه تصفیه آب است. در صورتی که مشکل دستگاه تصفیه آب در نشتی به سرعت حل نشود، ممکن است مشکلات بیشتری برای آب تصفیه کن شما به وجود بیاید. در صورت تماس با شرکت پاکاب گستر برای تعمیر نشتی دستگاهتان، متخصصان ما به صورت کاملی دستگاه تصفیه آب را مورد بررسی قرار داده و منشا اصلی مشکل را یافته و به تعمیر تصفیه آب خانگی شما خواهند پرداخت.

 

3. بوی بد و طعم ناخوشایند در آب تصفیه شده

بوی بد آب

سایت WQA اشاره کرده است که آب بد بو یا بد مزه به دلیل وجود ناخالصی ها در آب است. مشکلات رایجی که در خصوص بو و طعم آب وجود دارد، شامل موارد روبه رو است: بو یا طعم تخم مرغ گندیده یا گوگرد وجود هیدروژن سولفید را نشان می دهد. بو و مزه های فلزی مانند ممکن است نشانه وجود جیوه ، سرب ، مس ، آرسنیک یا آهن در آب باشد.

دستگاه تصفیه آب به خودی خود مزه و بوی ناخوشایند آب را حذف و پاکسازی میکند. حتی در صورتی که فیلتر قلیایی به دستگاه تصفیه آب متصل باشد، طعم آب را به اندازه بسیار زیادی بهتر هم میکند. اما برخی از اوقات ممکن است طعم ناخوشایندی را در آب تصفیه شده حس کنید.

اصلی‌ترین دلیل به وجود آمدن طعم بد در آب وجود کلر است. کلر در تصفیه خانه‌های شهری به آب اضافه میشود. به دلیل اینکه کلر دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی است، افزودن آن به آب برای از بین بردن میکروب‌ها و باکتری‌های درون آب از محبوبیت بالایی در تصفیه خانه‌ها برخوردار است.

اما در دستگاه تصفیه آب فیلتر‌های مرحله 2 و 3 وظیفه اصلی در حذف کردن مقدار زیادی از کلر را دارند. به طوریکه مزه و یا بوی کلر به طور کامل از آب حذف شود. در صورتی که هنوز هم طعم ناخوشایند کلر را در آب حس کردید، مشکل دستگاه تصفیه آب از عملکرد نا مناسب فیلتر‌های آن است.

در صورتی که میخواهید با این مشکل دست و پنجه نرم نکنید، توصیه پاکاب گستر به شما تعویض فیلتر‌ها در زمان معین است. برخی از فیلتر‌ها باید هر سه ماه، برخی از آن‌ها هر 1 سال یکبار و برخی از فیلتر‌ها نیز باید 2 سال یکبار تعویض شوند.

یکی از دلایل دیگر به وجود آمدن بوی بد در آب، ذخیره آب در مخازن تصفیه آب به مدت طولانی است. آب تصفیه شده ای که به مدت بیش از 2 روز در مخزن ذخیره باقی بماند، باید تخلیه شود و از استفاده از آن خودداری شود. همچنین برای جلوگیری از آلوده شدن آب در مخازن ذخیره بهتر است تا مخازن را هر سال شستشو دهید.

بنابراین برای حل مشکل دستگاه تصفیه آب در طعم ناخوشایند و بوی بد، اقدام به تعویض فیلتر تصفیه آب و همچنین شستشوی مخزن ذخیره آب کنید.

4. سر ریز آب از مخزن ذخیره

دستگاه تصفیه آب دارای عملکردی است که اگر مخزن ذخیره آب پر شد، به شیر ورودی دستور میدهد و ورود آب را به تصفیه آب مسدود میکند. اما اگر این فرآیند با مشکل مواجه شد، و پس از پر شدن مخزن از آب تصفیه شده، شیر آب ورودی بسته نشد، در این صورت آب از مخزن سر ریز میکند.

راه حل این مشکل دستگاه تصفیه آب هم تماس با یک متخصص در حوزه تصفیه آب است تا منشا آن را پیدا کند و به تعمیر آن بپردازد.

 

5. جریان آب خروجی بسیار کم

دستگاه تصفیه آب از فیلتر‌های مختلفی استفاده میکند. 5 یا 6 فیلتر به طور معمول در دستگاه تصفیه آب با سیستم اسمز معکوس وجود دارد. هر یک از این فیلتر‌ها وظیفه حذف برخی از ناخالصی‌ها از آب با سایز‌های مختلف را دارند. این ناخالصی‌ها جذب فیلتر مورد نظر شده و به آب اجازه عبور از آن فیلتر داده میشود.

مشکلات عمدم استفاده از پمپ تصفیه آب

در صورتی که این فیلتر‌ها در بازه زمانی تعیین شده تعویض نشوند، ممکن است پس از مدتی منافذ فیلتر‌های تصفیه آب برای عبور آب بسته‌تر و کوچک‌تر شوند. همین مورد باعث کم‌تر شدن شدت جریان آب از شیر برداشت شود.

این مشکل به خصوص در مناطقی رایج است که از کیفیت آب بسیار پایینی برخوردارند. به این معنا که در آب آن مناطق ذرات درشت و ریز بسیاری در آب وجود دارد که فرآیند تصفیه آب در آن مناطق باید به طور دقیق‌تر و با دستگاه‌های بهتری انجام شود.

راه حل مشکل دستگاه تصفیه آب در جریان کم آب، تعویض فیلتر تصفیه آب است.

البته عدم فشار کافی آب ورودی به تصفیه آب نیز میتواند یکی از علل به وقوع پیوستن این مشکل باشد. آب ورودی به دستگاه تصفیه کننده آب باید دارای فشار مناسبی باشد تا از فیلتر ممبران عبور کند. بنابراین نیاز است تا یک پمپ روی تصفیه آب خانگی شما نصب شود. یا اگر دستگاه شما پمپ یا موتور دارد نیاز است تا تعمیر یا قطعه ای از آن تعویض شود.

یکی دیگر از عواملی که ممکن است موجب به وجود آمدن چنین مشکلی شود، پایین آمدن فشار مخزن تصفیه آب است. مخزن ذخیره برای اینکه بتواند آب را به شیر برداشت برساند و از پمپ استفاده نکند، از هوای فشرده شده درون خود استفاده میکند. زمانی که فشار هوای داخل مخزن کاهش میابد، زور مخزن به بالا بردن آب نمیرسد. همین مشکل باعث میشود تا آب خروجی دارای جریان بسیار کمی شود.

راه حل این مشکل تنظیم فشار باد مخزن تصفیه است. در شرایط اضطراری تعویض مخزن نیز مشکل شما را حل خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی: علت پر نشدن مخزن تصفیه آب خانگی

6. وجود لرزش و صدای زیاد در دستگاه تصفیه آب

رایج‌ترین دلیل برای ایجاد لرزش بیش از حد یا به وجود آمدن صدای زیاد از دستگاه تصفیه آب پمپ دستگاه تصفیه آب است.

پمپ دستگاه تصفیه آب از قطعات مختلفی تشکیل شده است. یکی از این قطعات بلبرینگ پمپ است که برای ایجاد فشار مناسب برای جریان آب نیاز دارد تا با سرعت بسیار زیادی بچرخد. در طول مدت زمان زیاد کارکرد این پمپ‌ها، آن‌ها به طور طبیعی و آرام آرام شروع به ایجاد صدا و لرزش بیشتر در هنگام عملکرد خود میکنند.

اگر محفظه پمپ به طور دقیقی در جای خود محکم نشده باشد هم ممکن است سر و صدای زیادی در هنگام کار کرد آن ایجاد شود. حرکت مداوم و افزایش اصطکاک بر سلامت این قطعات تأثیر میگذارد که باعث ایجاد سر و صدا و ارتعاشات زیاد میشود.

یکی دیگر از دلایل شایع به وجود آمدن لرزش و صدا در دستگاه تصفیه آب، سست شدن سیم‌ها و شلنگ‌های اتصال در جای خود است. شلنگ‌هایی که بین دو فیلتر متوالی اتصال ایجاد میکنند، نباید طول بیش از حد نیاز داشته باشند. همه سیم‌ها و شلنگ‌ها، اعم از سیم‌های برق و شلنگ‌های اتصال بین فیلتر‌ها و مخزن ذخیره، باید با یک بست یا کابل محکم شوند تا اجازه هر گونه لرزش از دستگاه گرفته شود.

توجه: در صورتی که به تازگی فیلتر‌های تصفیه آب خود را تعویض کرده اید، ممکن است مقداری لرزش و صدا در دستگاه آب تصفیه کن خود حس کنید. نگران نباشید؛ زیرا این مشکل موقتی است و پس از چند ساعت رفع خواهد شد.

برای رفع مشکل لرزش و سر و صدای دستگاه خود با جایی که از آن خرید کرده اید تماس حاصل کنید و یا با یک متخصص تصفیه آب تماس بگیرید و مشکل دستگاه تصفیه آب خود را مطرح کنید.

7. مقدار زیاد آب دفع شده

دستگاه‌های تصفیه آب با سیستم اسمز معکوس به طور کلی مقدار نسبتا زیادی از آب را دفع میکنند. آب دفع شده شامل موادی است که موجب بالا بردن سختی آب (TDS) میشود؛ مانند فلزات سنگین، مواد درشت مثل گل و لای، و مواد شیمیایی مثل کلر و سولفات است. حدود یک سوم آب ورودی به تصفیه آب پس از تصفیه آب دفع و به فاضلاب انتقال داده میشود.

بر اساس پیشنهاد این سایت، در صورتی که آب تصفیه کن شما بیش از حد آب دفع شده تولید میکند، میتواند نشانه ای برای مسدود شدن راه فیلتر ممبران باشد. اگر فیلتر ممبران مرحله 4 تصفیه آب را به موقع تعویض نکنید، ممکن است پس از مدتی مواد جامد آلاینده آب، سطح ممبران را پوشش دهند و اجازه عبور آب به صورت مناسب و کافی را ندهند.

زمان دقیقی برای تعویض فیلتر ممبران وجود ندارد. همه چیز بستگی به کیفیت آب منطقه شما و سختی آب (TDS) منزلتان دارد. اما به طور کلی فیلتر ممبران اسمز معکوس باید هر 18 ماه تا 24 ماه تعویض شود.

 

8. داغ شدن بیش از حد ترانس یا آداپتور دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس معمولا برای عملکرد مناسب نیاز به پمپ دارد. برای تامین برق مورد نیاز پمپ افزایش جریان، دستگاه تصفیه آب همراه با یک ترانس یا آداپتور برق است. این آداپتور‌ها معمولا برای دستگاه تصفیه آب خانگی جریان متناوب را به جربان مستقیم 24 ولت تبدیل میکنند.

آداپتور و پمپ دستگاه تصفیه اب

هریک از قطعات برقی دستگاه تصفیه آب شامل پمپ، شیر برقی و سوییچ‌های فشار بالا و فشار پایین (های پرشر و لو پرشر) برای عملکرد خود جریان مخصوصی را نیاز دارند. اما برخی از اوقات به دلیل اتصال در یکی از این قطعات و خراب شدن آن مقدار درخواستی جریان برق از ترانس بیش از حد معمول است. همین مورد باعث میشود تا توان درخواستی قطعات برقی از ترانس دستگاه تصفیه آب بیش از حد توان آن باشد و باعث داغ شدن پمپ دستگاه میشود.

در موارد شدید‌تر حتی میتواند باعث سوختن پمپ و آتشسوزی شود. برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل، در صورتی که نیاز دارید چندین روز به منزلتان نروید، پیشنهاد ما به شما این است که حتما قبل از آن، دستگاه تصفیه آب را خاموش کنید و اتصال آن را از برق جدا کنید.

برای حل مشکل دستگاه تصفیه آب در داغ شدن ترانس یا آداپتور، اقدام به تعویض پمپ یا تعویض شیر برقی (در صورت وجود) و یا حتی تعویض آداپتور دستگاه بکنید.

9. ایجاد رسوب در کتری با وجود آب تصفیه شده

دستگاه تصفیه آب تا اندازه بسیار زیادی مواردی که موجب سختی آب میشوند را حذف میکند. موادی مانند کلسیم، سولفات، فسفات و فلزات سنگین. بنابراین نباید دلیلی برای رسوب گذاری آب در کتری و ظروف دیگر وجود داشته باشد. اما اگر شما از دستگاه تصفیه آب استفاده میکنید ولی کماکان کتری شما جرم میبندد، دستگاه تصفیه آب شما مشکلی دارد.

برای فهمیدن مشکل نیاز دارید تا سختی آب را با دستگاه سختی سنج اندازه گیری کنید. ابتدا شیر مخزن را ببندید، و شیر آب برداشت را باز بگذارید. سختی آب خروجی رو اندازه گیری کنید.

در صورتی که سختی آب در این شرایط بیشتر از 150 ppm بود : مشکل اصلی از فیلتر ممبران شما است. احتمالا ممبران شما کارایی خود را از دست داده است. مواد آلاینده درون آب در طول مدت طولانی خاصیت ممبران را از بین برده اند و فیلتر ممبران اسمز معکوس که معمولا در مرحله 4 دستگاه تصفیه آب نصب میشود، از کار افتاده است و عملکرد مناسبی ندارد.

مورد دیگری که ممکن است اتفاق افتاده باشد، این است که اتصالات دستگاه به اشتباه در جای خود قرار گرفته اند و فیلتر ممبران از فرآیند تصفیه خارج شده است. در این صورت نیاز است که اتصالات مربوط به دستگاه را چک کنید، و شلنگ‌های ورودی و خروجی به فیلتر ممبران مرحله 4 را با نوار تفلون محکم‌تر کنید.

در این شرایط نیاز به تعویض فیلتر ممبران، یا تماس با یک متخصص برای چک کردن اتصالات و حل مشکلتان دارید.

در صورتی که سختی آب در این شرایط کمتر از 150 ppm بود : ممکن است مشکل از فیلتر مینرال باشد. فیلتر مینرال در مرحله 6 و مرحله آخر دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس نصب میشود و وظیفه آن افزودن مواد معدنی و املاح مورد نیاز برای بدن است تا آب تصفیه شده علاوه بر طعم خوب، غنی و سالم نیز باشد. اما در برخی از اوقات اگر فیلتر مینرال شما دارای کیفیت نامطلوبی باشد، ممکن است املاحی که به آب اضافه میکند بیش از حد نیاز باشد و نه تنها باعث غنی‌تر شدن آب نشود، بلکه سختی آب تصفیه شده را بالاتر ببرد.

احتمال بعدی برای بروز مشکل رسوب گذاری آب تصفیه شده این است که ممکن است شیر میکس شما بیش از اندازه باز باشد. شیر میکس تصفیه آب به بیان ساده شیری است که آب با سختی بالا را با آب تصفیه شده مخلوط میکند. به این دلیل در دستگاه تصفیه آب گذاشته میشود که آب تصفیه شده توسط آب تصفیه کن سختی آب بسیار کمی دارد. این خاصیت برای بدن انسان خوب نیست و وجود مقداری املاح در آب برای بدن نیاز است. حال اگر شیر میکس بیش از اندازه مورد نیاز باز باشد، مقدار زیادی از آب دفع شده وارد شیر برداشت میشود و آب آشامیدنی را آلوده میکند.

برای حل مشکل دستگاه تصفیه آب در این شرایط اقدام به تعویض فیلتر مینرال یا تنظیم شیر میکس دستگاه تصفیه آب بکنید.

10. خلوص بالای آب تصفیه شده در دستگاه آب تصفیه کن

دستگاه های آب تصفیه کنی که با سیستم اسمز معکوس کار میکنند، اکثر آلاینده های موجود در آب را از بین میبرند. در مقالات متعددی ذکر شده است که خلوص آب پس از فیلتر شدن در دستگاه تصفیه آب بیش از 99 درصد است. زیرا آب از فیلتر های متعددی عبور میکند. سه فیلتر پیش تصفیه، ممبران به عنوان اصلی ترین فیلتر تصفیه آب، فیلتر پست کربن و فیلتر مینرال از اصلی ترین اجزای هر دستگاه تصفیه آبی هستند.

اما اگر آب خروجی از دستگاه شما دارای خلوص بسیاری بود و طعم غیر عادی داشت، راهکار هایی وجود دارد تا بتوانید با انجام آنها کیفیت آب را بهبود ببخشید. این راهکار ها عبارتند از استفاده از شیر میکس و همچنین استفاده از فیلتر مینرال.

  1. شیر میکس تصفیه آب یکی از اجزای بسیار کارآمد در تمام دستگاه های تصفیه کننده آب است. شیر میکس یا شیر تنظیم کننده سختی آب در واقع در مسیر آب خروجی از ممبران قرار میگیرد. با تنظیم این شیر میتوانید مقداری از آب دارای املاح را وارد آب تصفیه شده بکنید.
  2. اما روش دوم تقریبا در تمام دستگاه های تصفیه آب وجود دارد. فیلتر مینرال در مرحله آخر تصفیه اب نصب میشود و به آب املاح معدنی مورد نیاز برای بدن انسان را اضافه میکند. در صورتی که مشکل خلوص آب شما باقی مانده بود، ممکن است فیلتر مینرال شما نیاز به تعویض داشته باشد.

11. وجود حباب در آب تصفیه شده

شاید برای شما این اتفاق به وجود آمده باشد، که زمانی که اقدامه به تعویض فیلتر تصفیه آب میکنید، حباب هایی در آن به وجود میایند و رنگ آب روشن میشود و به رنگ شیری متمایل میشود. قبلا در مقاله با عنوان «علت وجود حباب در تصفیه آب» به بررسی این مشکل و ارائه راه حل برای آن پرداختیم.

حباب آب و رنگ سفید آن پس از تعویض فیلتر

دلیل به وجود آمدن حباب در آب تصفیه شده پس از تعویض فیلتر وجود فیلتر های کربنی در آن است. زمانیکه فیلتر های آب تصفیه کن به تازگی در دستگاه نصب شده اند، دارای مقادیر زیادی تخلخل هستند. مدت زمان زیادی طول میکشد تا این سوراخ ها از هوا خالی شوند و جای آن را به آب دهند. به همین دلیل است که پس از تعویض فیلتر کماکان مقادیر زیادی از حباب را در آب مشاهده میکند.

چقدر طول میکشد تا این حباب ها از بین بروند؟

وجود حباب ها در آب تصفیه شده امری طبیعی است و اگر فیلتر های شما با کیفیت باشند رخ دادن آنها اجتناب ناپذیر است. معمولا این حباب ها تا 1 ماه در آب منزل شما باقی میمانند و پس از مدتی آرام آرام از بین میروند.

12. بالا بودن TDS آب پس از تعویض فیلتر

در صورتیکه فیلتر شماره یک مصرف نشده است و سفید است، ابتدا حوزینگ دستگاه را چک کنید که جهت ورودی و خروجی آن برعکس نصب نشده باشد. در اینصورت داخل لوله تیره میشود و خارج آن سفید باقی میماند. همچنین ممکن است فیلتر اول کوتاه تر از استاندارد دستگاه باشد یا درجای خودش به درستی قرار نگیرد که آب از کناره ها خارج شود.

در مورد TDS بالا هم باید گفت بعد از تعویض ۳ ماهه قاعدتا نباید ممبران دچار خرابی شده باشد. مگر در شرایط خاص و استثنایی که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

دلایل بالا بودن سختی آب

در ابتدا چک کنید که فیلتر اول و دوم و سوم به درستی نصب شده باشد. گاهی فیلترها اشتباها نصب یا برعکس گذاشته میشوند. برای مثال واشر فیلتر دوم و سوم باید رو به بالا باشد. درصورتی که برعکس نصب شود، آب از درون فیلتر عبور نکرده و از کناره ها رد می شود که باعث عبور کلر و رسیدن کلر به ممبران و‌ گشاد شدن لایه های ممبران میشود.

لازم به ذکر است که فقط ممبران میتواند سختی آب را پایین بیاورد و پیش فیلتر های سه گانه فقط کمک به حفظ و طول عمر فیلتر اصلی می کند.

مورد بعدی خرابی شیر برقی و عبور ۲۴ ساعته آب از فیلترها باعث خرابی زودهنگام ممبران و سایر فیلترها میشود. برای اطمینان از سالم بودن شیر برقی، ابتدا دوشاخه برق دستگاه را خارج کنید بعد از دو دقیقه نباید آب به خروجی فاضلاب برود.

مورد بعدی خرابی چک ولو میباشد که در اینصورت آب مدام به فاضلاب هدایت و باعث خرابی زودهنگام ممبران و فیلترها میشود.

مورد بعد که بسیار هم رایج است باز بودن شیر میکس است. چک کنید شیر میکس نصب شده روی دستگاه حتما بسته باشد. شیر میکس نقش بای پس ممبران را دارد و با باز بودن آن آب مسیر میانبر را طی میکند و از فیلتر ممبران عبور نمیکند.

بی کیفیت بودن فیلترهای سه گانه و فیلتر ممبران نیز میتواند یکی از دلایل تصفیه نشدن آب پس از تعویض فیلتر باشد. گاهی ممبران دست دوم یا فاسد را بجای نو بفروش می رسانند حتما از جای معتبر فیلترها را تهیه نمایید.

مورد آخر در صورت عملکرد صحیح تمام قطعات، احتمال دارد موقعیت منطقه مسکونی شما نزدیک به سازمان آب منطقه باشد که در اینصورت چون دوز کلر را در سازمان آب کمی بالاتر در نظر میگیرند، بدلیل اینکه در لوله های خروجی به سمت مصرف کننده کلر خاصیت فرّار دارد، منازل نزدیک سازمان آب، آبی با دوز کُلُر بالاتر دارند. به این دلیل این نکته مهم است که گاز کلر نابود کننده لایه های ممبران است. در چنین شرایطی بهتر است پیش فیلترها را از نوع تایوانی و فیلتر ممبران را از نوع با کیفیت بالاتری خریداری نمایید.

همچنین بهتر است فیلتر مرحله سوم هم از نوع کربن جامد و تایوانی باشد تا بتواند کلر آب را بخوبی خنثی کند تا وارد ممبران و باعث خرابی آن نشود.

در انتها لازم به ذکر است که در صورتیکه از خدمات شرکت پاکاب گستر استفاده نمایید فیلترها دارای گارانتی میباشد. فیلترهای سه گانه شش ماه و فیلتر ممبران یکسال مشمول گارانتی پاکاب گستر خواهد بود.

تاثیر تعویض فیلتر روی کارکرد دستگاه‌تصفیه‌آب

فیلترهای دستگاه تصفیه آب به صورت مجزا هر کدام بخش خاصی از دستگاه تصفیه آب را تشکیل می‌دهند. آب با ورود به فیلتر اول و تصفیه شدن و رد کردن آن مرحله به صورت سیستماتیک وارد مراحل بعدی دستگاه تصفیه آب می‌شود و همین ظور این چرخه ادامه دارد تا اب تصفیه شده به فیلتر آخر برسد و پس از عبور از این فیلتر وارد مخزن دستگاه شود و دیگر آماده‌ی خارج شدن از شیر برداشت و استفاده شما شود.

اما به صورت کلی بسیاری از مشکلات ایجاد شده برای دستگاه اب تصفیه از درست عمل نکردن فیلترهای دستگاه نشعت می‌گیرد و زمانی که شما فیلترهای خود را به موقع تعویض نکنید ممکن است مشکلاتی از قبیل کیپ‌شدگی فیلترها و کم شدن فشار آب خروجی را مشاهده کنید یا آب دستگاه تصفیه شما طعم و بوی بدی بدهد که از فاسد شدن مواد مانده در فیلتر دستگاه ایجاد می‌شود.

چگونه دستگاه تصفیه آب خود را تمیز کنیم ؟

یکی از نکات مهم در نگهداری هر چه بهتر دستگاه تصفیه آب خانگی، تمیز کردن و شستشوی آن به صورت سالانه است. قبل از اینکه شروع به تمیز کردن دستگاه تصفیه آب بکنید، باید به این نکته توجه کنید که در زمان تعویض فیلتر‌ها فقط فیلتری که نیاز به تعویض دارد باید هوزینگش باز شود و دیگر فیلتر‌ها در همان حالت باید باقی بمانند تا گرد و خاک و کثیفی به آن‌ها وارد نشود.

فیلتر ها را از هوزینگ خود خارج کنید

قبل از تمیز کردن دستگاه از پاکیزه بودن محیط کار دستگاه اطمینان حاصل کنید و سپس اقدام به انجام مراحل به صورت گام به گام بکنید.

  1. شیر اصلی یا شیر ورودی آب را به طور کامل ببندید.
  2. در مرحله بعد تمام آب ذخیره شده در مخزن دستگاه تصفیه آب را از طریق شیر آب برداشت خالی کنید.
  3. فیلتر‌های سه مرحله اول یعنی فیلتر الیافی، فیلتر کربن پودری و کربن بلاک را از داخل هوزینگ خود در بیاورید.
  4. فیلتر ممبران مرحله 4 را نیز از داخل محفظه خود خارج کنید.
  5. دوباره هوزینگ فیلتر‌های تصفیه را در جای خود ببندید. (هوزینگ‌ها خالی باشند و کارتریج فیلتر‌ها درون آن‌ها نباشند)
  6. حدود 1 فنجان هیدروژن پراکسید را در هوزینگ فیلتر مرحله 1 بریزید.
  7. همه قطعات تصفیه آب را دوباره به هم متصل کنید.
  8. شیر اصلی را که در گام اول بسته بودید، دوباره باز کنید تا آب وارد دستگاه تصفیه آب شود.
  9. اجازه دهید سیستم کار کند (بدون وجود فیلتر‌ها، آب ورودی فشار زیادی دارد و باعث پر شدن سریع مخزن ذخیره خواهد شد.)
  10. شیر آب برداشت اسمز معکوس را باز بگذارید تا آب از مخزن خارج شود.
  11. اجازه دهید سیستم حداقل 2 بار این چرخه را طی کند.
  12. شیر اصلی را دوباره ببندید.
  13. در صورت نیاز، فیلتر‌های جدید را در محفظه خود قرار دهید و دوباره اتصالات را به هم ببندید.
  14. اجازه دهید تا مخزن دوباره پر شود و سپس یکبار دیگر آن را تخلیه کنید.

 

اگر به دنبال دستگاه تصفیه آب مناسب برای خرید میگردید، مقاله راهنمای خرید تصفیه آب میتواند به شما کمک کند.

 

سولات متداول در خصوص مشکلات دستگاه تصفیه آب

بازگشت به لیست

22 دیدگاه در “12 مشکل دستگاه تصفیه آب با عیب یابی و راه حل آن

  1. آفاق گفت:

    درود من آفاق هستم از شهرک سرو آزاد تهران یا آزادشهر خواستم تشکر کنم از سرویس کار محترمتون آقای سعیدی بابت نصب دقیق و توضیحات عالیشون در مورد تصفیه آب بنده خواستم انعام بدم قبول نکردن و از من خواستن بجای انعام اینجا بهشون امتیاز میدم امتیاز من به ایشون نمره ۲۰ هست

  2. زواره ای گفت:

    درود بر شما با توجه به مطالبی که در این سایت مطالعه کردم دلیل بالا رفتن سختی آب خراب شدن ممبران یا همون اسمز معکوس میباشد ایا ممکنه ممبران دستگاه خوب کار کنه ولی سختی آب بالا باشه

    1. کارشناش تصفیه اب شرکت پاکاب گستر گفت:

      درود بر شما
      ممبران هم فیلتری هست که باید به صورت دوره‌ای تعویض بشه. بهترین زمان تعویض ممبران هر یک و نیم سال میباشد. اما در ایران ممبران را مادامی که سالم است و سختی آب را پایین میاورد تعویض نمیکنند.
      دلیل اینکه هر یک و نیم سال ممبران باید تعویض بشه مطابق استانداردی هست که شرکت فیلمتک متعلق به داو امریکا اعلام کرده چون شاید آب رو تصفیه میکنه و سختی یا tds آب رو پایین میاره ولی احتمال آغشته شدن غشای ممبران به آلودگی های میکروبی وجود داره.
      در تصفیه آب های صنعتی چون فیلتر ممبران گران هستش معمولا بعد از مدتی ممبران رو با اسیدها و محلول‌های خاصی شست و شو میدن به همین دلیل گاه چندین سال میشه از ممبران مادامیکه سختی رو پایین میاره استفاده کرد؛ ولی در خانگی توجیه اقتصادی بر این مبنا که ممبران تعویض بشه بیشتره.

  3. رستم زاده گفت:

    بعد از هر بار که سرویس انجام میدیم از چندجا نشتی ایجاد میشه دلیلش چیه

    1. کارشناس شرکت تصفیه آب پاکاب گستر گفت:

      اتصالات تصفیه آب بعد از مدتی کارایی خود را از دست داده و دچار خرابی شکستگی و نشتی میشوند
      بخصوص اگه اتصالات کیفیت خوبی نداشته باشند بهتر است تمام اتصالات تصفیه آب را تعویض و تفلون کافی بزنید شاید کمی هزینه بر باشد ولی الزاما باید تعویض شوند

  4. ابوالفضل گفت:

    از بازار فیلتر خریدیم و یک روز بعد از نصب فیلتر ترک خورد و توی خانه آب جمع شد و کلی اذیت شدیم چرا باید برای فیلتر این اتفاق بیافته

    1. کارشناس تصفیه آب شرکت پاکاب گستر گفت:

      احتمالا فیلتر از نوع نامرغوب بوده که این اتفاق افتاده.
      فیلترها هم باید کیفیت پوسته و هم کیفیت کربن و متریال خوبی داشته باشد، صرفا گیاهی بودن دلیل بر کیفیت فیلتر نیست.
      برخی تولیدکنندگان برای پایین امدن هزینه تولید از فیلترهای با پوسته و‌ مواد ارزان و یا نازک استفاده می کنند.

  5. احمد عجم گفت:

    سلام خدمت شما با هر بار باز شدن شیر برداشت موتور دستگاه روشن میشود و بلافاصله بعداز بستن شیر پمپ خاموش میشود اگر هم برق دستگاه را قطع کنیم تقریبا چهار پنج لیتر آب ذخیره دارد که از شیر میتوان استفاده کرد علت چیست دستگاه شش مرحله خانگی می‌باشد و هنوز یک ماه از نصبش نگذشته است

    1. کارشناس تصفیه آب پاکاب گستر گفت:

      اینکه هر بار شیر را باز میکنید دستگاه روشن می شود طبیعی است و اگه بلافاصله شیر را میبندید آب قطع میشود هم طبیعی است. اما اگر بیش از یک لیوان آب برداشت میکنید ولی باز هم زود قطع می شود احتمالا باید پیچ های پرشر تنظیم شود.

  6. کیا گفت:

    سلام.من 5 ساله که یه دستگاه دارم.اخیرا متوجه شدم که پمپ از سرش یکم نشتی داره.الان باید چیکارش کنم؟

    1. کارشناس تصفیه آب شرکت پاکاب گستر گفت:

      سلام.این مشکل معمولا به خاطر اینه که یا پمپ زیاد کار کرده یا فشار زیادی روی اون بوده.برای اینکه دقیق مشکلتون و راه حل اون رو متوجه بشید به قسمت خدمات ما زنگ بزنید و جزئیات بیشتری ارائه کنید.

  7. محمدرضا حاجب گفت:

    سلام اب تسویه کن امشب خریدم وقتی میزنیم به برق اب تسویه کن قطع و وصل میشه کم کم هم درجه میره بالا وقتی بعد دو سه دقیقه رفت بالا کار میکنه صدا هم دارهچ

    1. کارشناس تصفیه آب پاکاب گستر گفت:

      سلام با بخش سرویس و خدماتمون تماس بگیرید. تلفنی راهنماییتون میکنن.

  8. مرتضی لاسمی گفت:

    سلام .از وقتی دستگاه تصفیه رو وصل کردیم حتی شبها که صدای جریان آب داخل لوله ی فاضلاب به گوش میرسه.

    1. کارشناس پاکاب گستر گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      دستگاه زمانی که داره کار میکنه مشکلی نداره که آب به فاضلاب بره. اما اگر بدون وقفه و حتی زمانی که دستگاهتون کار نمیکنه، آب به فاضلاب بره احتمالا شیر برقی شما خراب شده.
      باید تکنسین مراجعه کنه تا مشکلات احتمالی رو بررسی کنه.

  9. صابر گفت:

    شما عیب یابی تصفیه اب نیمه صنعتی هم انجام میدید؟ تکنسینش رو دارید؟

    1. کارشناس پاکاب گستر گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله عیب یابی و تعمیر دستگاه‌ تصفیه آب نیمه صنعتی هم انجام میشه.
      لطفا با بخش سرویس و خدمات تماس بگیرید.

  10. محمود زینلی زاده گفت:

    سلام من حدود ۳ ماه پیش هر ۶ فیلتر دستگاه تسویه عوض کرد سختی اب تست کردم ۲۰ بود ولی بعداز ۳ ماه سختی اب ۲۳۰ شده فیلتر شماره یک اصلا کثیف نشده سفید تمیز هست دستگاه نرمال کار می کنه مشکل چی می تونه باشه ممنون

    1. کارشناس تصفیه آب پاکاب گستر گفت:

      سلام وقت بخیر
      توضیح کاملی در خصوص سوال شما به متن این مقاله اضافه شد. میتونید این توضیح رو در قسمت 12 این مقاله مشاهده کنید.

  11. مجید گفت:

    سلام و عرض ادب،
    خواستم تشکر کنم بابت توضیحات ارزنده‌تون،
    دستگاه تصفیه آب خریدم و جا زدم اما سختی آب تصفیه شده هیچ فرقی با تصفیه نشده نمیکرد و چند روزی ذهنم رو درگیر کرده بود،
    تا اینکه توضیحات شما رو درباره «شیر میکس» و نحوه تاثیرش در عمکرد دستگاه رو مطالعه کردم.
    دستگاهی که خریدم بنا به هر دلیلی شیر میکس تا انتها باز بود و عملاً باعث شده بود دستگاه آب تصفیه نشده خروجی تحویل بده.
    الان شیر میکس رو خیلی کم کردم و سختی آب خروجی عالیه. بعبارتی سختی روی ۳۰۰ بود و الان تا حدی شیر میکس رو باز کردم که حدود ۸۰ خروجی بده.
    بازم تشکر میکنم، خدا خیرتون بده.

  12. حیدر رضایی گفت:

    سلام
    دستگاه تصفیه آب در منزل یکسره کار می‌کند مگر اینکه شیر روی مخزن آب لحظه‌ای بسته و باز شود تا پمپ از سرویس خارج شود . مشکل کجاست ؟ لطفا راهنمایی کنید.

    1. کارشناس پاکاب گستر گفت:

      سلام، با توجه به توضیحات شما، احتمال دارد مشکل از یکی از قطعات زیر باشد:

      سوئیچ فشار: سوئیچ فشار وظیفه خاموش کردن پمپ پس از پر شدن مخزن آب را بر عهده دارد. اگر سوئیچ فشار خراب باشد، ممکن است پمپ به طور مداوم کار کند.
      شیر برقی: شیر برقی وظیفه باز و بسته کردن جریان آب را بر عهده دارد. اگر شیر برقی خراب باشد، ممکن است پمپ به طور مداوم کار کند.
      پمپ: پمپ وظیفه ایجاد فشار آب را بر عهده دارد. اگر پمپ خراب باشد، ممکن است پمپ به طور مداوم کار کند.

      بهتره با بخش خدمات ما تماس بگیرید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *