مقالات, مقالات اصلی

انواع روش های تصفیه آب

انواع دستگاه تصفیه آب

در حوزه تصفیه کردن آب انواع دستگاه تصفیه آب خانگی با سیستم تصفیه آب متفاوت وجود دارند. هر یک این روش‌های تصفیه آب مزیت‌ها و معایبی را دارند. برخی از آن‌ها در حذف برخی از آلاینده‌ها مفید هستند و در حذف آلاینده‌های دیگر ناتوان.

با افزایش تعداد آلاینده‌های موجود در آب و ضرر‌هایی که این آلودگی‌ها به بدن وارد میکنند، نیاز است تا بهترین سیستم‌های تصفیه آب را بشناسیم.

در بین انواع دستگاه تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی در مقیاس‌های گوناگون، بهتر است با قابلیت‌های هر یک از آن‌ها آشنا شویم. پس از خواندن این مقاله با همه سیستم‌های تصفیه آب به طور کامل آشنا میشویم. مزایا و معایب هر یک از روش‌های تصفیه آب را خواهیم شناخت.

در نوشتار این مقاله از منابع متعددی استفاده شده است که سایت های aquasana.com و brizfeel.com اصلی ترین این منابع را تشکیل میدهند.

معرفی 9 نوع سیستم تصفیه آب

با توجه به اهمیت نصب دستگاه تصفیه آب شناخت بهترین سیستم تصفیه آب برای هر خانواده‌ای ضروری است.

انواع دستگاه تصفیه آب خانگی با بهترین برند‌های تصفیه آب متنوع در بازار ایران موجود هستند. به عنوان یک مصرف کننده، شناخت بهترین انتخاب‌ها برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی ضروری است.

مطلب پیشنهادی : راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی

در این مقاله با هم به 9 روش تصفیه آب که در انواع دستگاه تصفیه آب مورد استفاده قرار میگیرد، آشنا خواهیم شد.

  1. سیستم تصفیه آب اسمز معکوس
  2. سیستم تصفیه آب اولترافیلتراسیون
  3. روش تصفیه آب مکانیکی
  4. دستگاه تصفیه آب با سیستم اشعه فرابنفش UV
  5. استفاده از کربن اکتیو برای تصفیه آب
  6. روش تبادل یونی برای تصفیه آب
  7. استفاده از آلومینای فعال
  8. روش یونیزاسیون برای تصفیه آب
  9. روش تقطیر در تصفیه آب

1. روش اسمز معکوس Reverse Osmosis (RO)

روش تصفیه آب اسمز معکوس

سیستم تصفیه آب اسمز معکوس از با کیفیت‌ترین روش ها برای تصفیه کردن آب است. دستگاه های تصفیه آب موجود در ایران به خصوص دستگاه تصفیه آب ایرانی از این سیستم تصفیه آب استفاه میکنند.

دستگاه‌هایی که با این سیستم به تصفیه کردن آب میپردازند معمولا با یک فیلتر به نام ممبران اسمز معکوس همراه هستند. این سیستم آلاینده‌های معدنی و آلی را از آب حذف میکند و آب را با بهترین کیفیت در اختیار مصرف کننده قرار میدهد.

ممبران اسمز معکوس توانایی حذف اکثر مواد شیمیایی و آلوده کننده درون آب را دارد. موادی که این سیستم در دفع آن‌ها قابلیت خوبی را از خود نشان نمیدهد، ترکیبات آلی فرار محلول در آب، برخی از آفت کش‌ها و حلال‌ها و کلر درون آب است.

فیلتر ممبران نسبت به کلر آسیب پذیر است. یعنی اگر کلر به آن برسد ممکن است که غشای نازک آن را دچار آسیب بکند. به همین دلیل است که دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس معمولا از چند فیلتر کربن اکتیو قبل از رسیدن آب به ممبران استفاده میکنند.

دستگاه تصفیه آب خانگی با سیستم اسمز معکوس RO معمولا با یک پمپ و یک مخزن ذخیره همراه است. اما به چه دلایلی این دو قطعه همراه با سیستم اسمز معکوس هستند ؟

  • مخزن ذخیره: به دلیل اینکه آب خروجی از دستگاه تصفیه آب جریان کمی را دارد، معمولا از مخزن برای ذخیره آب استفاده میشود تا شدت جریان آب خروجی از شیر برداشت به اندازه کافی و قابل استفاده باشد.
  • پمپ تصفیه آب: ممبران اسمز معکوس برای اینکه بتواند آب را به بهترین شکل ممکن تصفیه کند، نیاز به فشار آب بالایی دارد. این فشار آب توسط پمپ دستگاه تصفیه آب تامین میشود.

سیستم تصفیه آب اسمز معکوس چگونه کار میکند ؟

در روش اسمز معکوس مولکول‌های آب از یک غشای نیمه تراوا که همان فیلتر ممبران است عبور داده میشوند. در این عبور از غشاء، مواد آلاینده‌ی محلول در آب از آن جدا شده و آب با درصد خلوص بسیار بالایی تصفیه میشود.

جهت جریان آب از غلظت کمتر به غلظت بیشتر است. در سیستم اسمز معکوس این جهت تغییر میکند. این تغییر جهت با اعمال یک نیروی خارجی اتفاق میفتد.

اندازه منافذ غشای اسمز معکوس می تواند تا اندازه 0.0001 میکرون کوچک باشد، که باعث می شود 99 درصد آلودگی‌های موجود در آب از جمله میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری و کیست را از بین ببرد.

مزایای استفاده از سیستم اسمز معکوس

  • قوی‌ترین فیلتراسیون را در برابر اکثر آلاینده‌های موجود در آب ارائه میکند
  • قادر به حذف یا کاهش قابل توجه اکثر جامدات محلول در آب مانند آهن‌، کلسیم‌، سرب‌، جیوه‌، باکتری‌ها و سایر آلاینده‌ها است
  • خالص‌ترین و گوارا‌ترین آب آشامیدنی را تولید میکند
  • فیلتر ممبران اسمز معکوس از عمر بالایی برخوردار است
  • سختی آب (TDS) را به مقدار قابل توجهی کاهش میدهد.

معایب استفاده از سیستم تصفیه آب اسمز معکوس

  • قیمت دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس نسبتا بالا است
  • از آن برای آب‌هایی که دارای کلر زیادی هستند نمیتوان استفاده کرد و حتما نیاز به فیلتر‌های کربن در کنار آن است
  • نیاز به مخزن در کنار دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس دارد
  • جریان آب خروجی آن نسبتا کم است
  • حدود دو سوم آب ورودی به اسمز معکوس در حین تصفیه آب به هدر میرود

2. دستگاه تصفیه آب اولترافیلتراسیون Ultrafiltration (UF)

اولترافیلتراسیون

سیستم تصفیه آب اولترافیلتراسیون یکی از انواع دستگاه تصفیه آب است. مهم‌ترین مرحله‌ای که این سیستم برای تصفیه آب دارد، فیلتر UF میباشد. این فیلتر از روزنه‌های بسیار کوچکی تشکیل شده است. روزنه‌های اولترافیلتراسیون از 0.01 تا 0.02 میکرون است.

این روزنه‌های کوچک موجود روی غشای فیلتر UF اجازه میدهد تا آلاینده‌های موجود در آب حذف شود. همچنین به مواد معدنی موجود در آب اجازه باقی ماندن در آب را میدهد. این غشای نیمه نفوذپذیر از فیبر توخالی با تخلخل‌های بین 0.01 تا 0.5 میکرون ساخته شده است.

از آنجایی که فیلتر UF اولترافیلتراسیون نمیتواند مقدار زیادی از مواد جامد محلول در آب را حذف کند، این سیستم تصفیه آب برای مناطقی که دارای آب سخت هستند و TDS بالایی دارند، مناسب نیست.

یکی از مزیت‌های سیستم تصفیه آب اولترافیلتراسیون نسبت به روش اسمز معکوس است که UF نیاز به پیش تصفیه شدن آب ندارد. همانطور که در قسمت اسمز معکوس اشاره شد، به دلیل اینکه فیلتر ممبران اسمز معکوس نسبت به کلر دچار آسیب میشود، نیاز است که از فیلتر‌های کربن اکتیو قبل از ممبران استفاده شود. اما روش تصفیه آب اولترافیلتراسیون، توانایی حذف کلر را نیز دارد.

اما طبیعی است که برای هر چه بالاتر بردن کیفیت آب تصفیه شده، در کنار فیلتر UF از فیلتر‌های دیگری نیز استفاده میشود. فیلتر‌هایی مثل کربن اکتیو فیلتر‌های الیافی مرحله 1 و برخی اوقات از فیلتر ممبران اسمز معکوس.

کاربردهای صنعتی و فرآیند بازیافت فاضلاب نیز از دیگر موقعیت‌هایی است که از فناوری اولترافیلتراسیون استفاده میشود.

سیستم تصفیه آب اولترافیلتراسیون چگونه کار میکند؟

طریقه کارکرد روش تصفیه آب UF شباهت زیادی به سیستم اسمز معکوس دارد.

زمانی که آب از طریق شلنگ‌های اتصال به فیلتر UF میرسد، غشای فیلتر UF با اندازه تخلخل نزدیک به 0.01 میکرون، تمام جامدات بزرگتر از این مقدار را جذب میکند. بنابراین آب نسبتا خالص از فیلتر عبور کرده و جامدات به سطح غشای UF میچسبند.

مزایای سیستم تصفیه آب اولترافیلتراسیون

  • قابلیت فیلتراسیون بسیار قوی تا 0.01 میکرون که البته از سیستم اسمز معکوس بسیار کمتر است.
  • اکثریت آلودگی‌های موجود در آب از جمله انگل‌ها‌، ویروس‌ها‌، باکتری‌ها و اکثر ارگانیسم‌های بیماری زا را تا اندازه خوبی از بین میبرد.
  • مواد معدنی مفید و ضروری برای بدن را در آب حفظ میکند.
  • در برابر مواد شیمیایی موجود در آب مقاومت خوبی دارد.
  • جربان خروجی آب تصفیه شده در آن مناسب است.
  • مراحل نصب و تعویض فیلتر آن آسان است.
  • با فشار کم آب نیز توانایی کارکرد و انجام عملکرد تصفیه را انجام دهد.
  • از طول عمر بالایی برخوردار است و حدود دو سال میتواند عمر کند.

معایب روش تصفیه آب اولترافیلتراسیون

  • نمی تواند طعم و بوی کلر را از آب حذف کند.
  • مواد جامدی که محلول در آب هستند، مانند نمک‌، فلوراید و موارد دیگر نمیتواند حذف کند.
  • در برابر ترکیبات آلی فرار روش مناسبی به شمار نمیرود.

3. دستگاه تصفیه آب مکانیکی Mechanical

در یک جمله و به طور خلاصه میتوان گفت که روش مکانیکی برای حذف آلاینده‌های فیزیکی درون آب مناسب است.

روش مکانیکی در اکثر اوقات به صورت یکی فیلتر پایه ای برای سیستم‌های تصفیه آب دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. روش تصفیه آب مکانیکی به طور کلی در انواع دستگاه تصفیه آب خانگی، آب تصفیه کن نیمه صنعتی و صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.

روش تصفیه آب مکانیکی در حذف آلاینده‌های درشت، مثل گل و لای، شن، ماسه و زنگ لوله‌ها که در آب جاری شده اند بسیار مناسب است.

معمولا از روش مکانیکی با استفاده از فیلتر الیافی بهره میبرند. فیلتر الیافی از الیاف ذوب شده پلی پروپیلن ساخته میشود. اندازه روزنه‌های فیلتر الیافی pp معمولا بین 1 تا 100 میکرون است. با توجه به شرایط میتوان فیلتر پلی پروپیلن را با اندازه تخلخل مورد نیاز انتخاب کرد.

معمولا در انواع دستگاه تصفیه آب خانگی این فیلتر با اندازه 5 میکرون و یا 1 میکرون انتخاب میشود. فیلتر الیافی که از روش مکانیکی برای تصفیه آب استفاده میکند، معمولا در مرحله 1 دستگاه تصفیه آب خانگی یا نیمه صنعتی نصب میشود.

دلیل استفاده از روش مکانیکی در ابتدای سیستم تصفیه آب اسمز معکوس یا اولترافیلتراسیون این است که فیلتر الیافی از نفوذ مواد درشت به فیلتر‌های کربن و ممبران جلوگیری کند. این مورد باعث میشود تا از کیپ شدگی فیلتر‌های دیگر جلوگیری شود. همچنین باقی فیلتر‌ها از طول عمر بالاتری برخوردار شوند.

یکی دیگر از کاربرد‌های روش تصفیه آب مکانیکی، استفاده از آن در آکواریوم است. این فیلتر در آکواریوم باقی مانده غذاها و زباله‌های گیاهی را به دام میندازد. البته به دلیل روزنه‌های بزرگ‌تر، باکتری‌هایی که برای ماهی‌ها مفید است را حذف نخواهد کرد.

روش مکانیکی تصفیه آب چگونه کار میکند؟

روش تصفیه کردن فیلتر‌های مکانیکی بسیار ساده است. فرض کنید ما یک فیلتر الیافی pp با اندازه تخلخل 5 میکرون داریم. زمانی که آب از این فیلتر عبور میکند، دارای آلاینده‌هایی با ابعاد مختلف است. این فیلتر آلودگی‌هایی که اندازه آن‌ها از 5 میکرون بزرگتر باشد را جذب خود میکند و آب را با آلاینده‌های کوچکتر است 5 میکرون عبور میدهد.

در این روش به صورت کاملا فیزیکی گل و لای موجود در آب و ذراتی که از حد مشخص شده‌ی فیلتر پروپیلن بزرگ‌تر باشند از آب گرفته می‌شوند و بعد از مدتی که به فیلتر نگاه می‌کنید تغییر رنگ کاملا محسوسی را مشاهده می‌کنید و این تغییر رنگ تا مرز تیره و سیاه شدن، نشان دهنده‌ی آلوده شدن فیلتر دستگاه تصفیه آب شماست که باید در همان زمان اقدام به تعویض آن کنید تا کارایی عملکرد خود را داشته باشد.

پس از اینکه سطح فیلتر مکانیکی دچار آلودگی شد، کارتریج فیلتر الیافی را با یک کارتریج دیگر تعویض میکنیم.

مزایای روش مکانیکی تصفیه آب

  • با هزینه بسیار کم میتوان فیلتر مکانیکی را تهیه کرد.
  • در برابر آلاینده‌های درشت بسیار مقاوم است
  • تعویض فیلتر آسانی دارد
  • با اندازه‌های مختلف در بازار عرضه میشود

معایب سیستم تصفیه آب مکانیکی

  • در بهترین حالت مواد آلاینده کوچکتر از 1 میکرون را نمیتواند حذف کند
  • کلر و دیگر مواد شیمیایی مضر درون آب را نمیتواند از آب پاکسازی کند
  • برای تصفیه آب آشامیدنی نیاز به ترکیب شدن با دیگر روش‌های تصفیه آب را دارد

4. دستگاه تصفیه آب با اشعه فرابنفش Ultraviolet (UV)

به طور کلی در فرآیند تصفیه آب از تکنولوژی ماوراء بنفش برای از بین بردن میکرو ارگانیسم‌ها استفاده میشود. این مواد شامل تک یاخته‌ها، ویروس، باکتری و کیست‌ها میباشد که ممکن است از آب باران، دریاچه‌ها و چاه‌های خصوصی وارد آب آشامیدنی شود.

اشعه ماوراء بنفش با استفاده از لامپ ماوراء بنفش به 99.99 درصد از آلودگی‌های میکروبیولوژیکی موجود در آب آسیب می رساند. فیلتر UV باعث از بین بردن تمام میکروارگانیسم‌های نام برده شده و بیماری‌زا می شود.

سیستم تصفیه آب UV که از اشعه فرابنفش برای پاکسازی آب استفاده میکند، به تنهایی نمیتواند کیفیت آب لازم برای آشامیدن را در اختیار شما بگذارد. معمولا از این سیستم به صورت یک فیلتر مکمل در سیستم تصفیه آب اسمز معکوس استفاده میکنند.

تصفیه آب با سیستم UV یا فرابنفش چگونه کار میکند؟

زمانی که آب از قسمت فیلتر UV میگذرد، اشعه‌های فرابنفش لامپ UV میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در آب را حذف یا غیر فعال میکنند. برای عملکرد هر چه بهتر فیلتر UV بهتر است قبل از این فیلتر یک فیلتر مکانیکی یا فیلتر الیافی نصب شود.

سیستم تصفیه آب با اشعه فرابنفش

در انواع دستگاه تصفیه آب خانگی معمولا بهترین مکان برای نصب فیلتر UV در آخرین مرحله تصفیه آب است.

مزایای استفاده از فیلتر UV

  • قادر به از بین بردن 99.99 درصد از میکروارگانیسم‌های مضر در آب است
  • فرایند تصفیه آب را به صورت سریع انجام میدهد
  • نگهداری از آن ساده است
  • نیاز به تعویض فیلتر پیاپی ندارد و زمانی که لامپ UV سوخت، نیاز به تعویض دارد
  • دارای مصرف کم انرژی است
  • ایمن و دوستدار محیط زیست است

معایب استفاده از اشعه فرابنفش برای تصفیه آب

  • فقط میکروارگانیسم‌های موجود در آب مثل میکروب و باکتری را حذف میکند
  • برای کار کرد خود نیاز به جریان برق دارد
  • ذرات باقیمانده در آب کارایی فیلتر UV در حذف میکروارگانیسم‌ها را کاهش میدهد
  • برای جلوگیری از مزاحمت ذرات و ناخالصی‌های موجود در آب‌، نیاز به پیش فیلتری مانند فیلتر مکانیکی دارید
  • برای تصفیه آب نمی توان از آن به صورت مستقل استفاده کرد
  • هزینه اولیه تهیه فیلتر UV نسبتا بالا است

5. روش تصفیه آب با کربن اکتیو Activated Carbon

روش تصفیه آب با کربن فعال یکی از پرکاربرد‌ترین روش‌های تصفیه آب است. کربن در انواع دستگاه تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی استفاده میشود. کربن اکتیو میتواند سموم و مواد شیمیایی درون آب، به خصوص کلر را از آب پاکسازی کند و آب بسیار با کیفیتی را در اختیار مصرف کننده بگذارد.

کربن اکتیو گرانولکربن فعال یا کربن اکتیو زمانی ایجاد میشود که مواد آلی با محتوای کربن بالا مانند زغال سنگ و چوب یا پوسته نارگیل به گونه‌ای حرارت داده شوند که تبدیل به زغال شوند. سپس ماده زغال مانند حاصل شده، به گونه‌ای تغییر شکل میابد که به ماده‌ای تبدیل شود که دارای تخلخل باشد و استفاده از آن بتواند سموم موجود در آب را از بین ببرد.

برای مثال در دستگاه تصفیه آب هیوندای، سه فیلتر از جنس کربن به کار رفته است. فیلتر مرحله 2 به نام کربن پودری و برای جذب کلر موجود در آب به کار میرود. فیلتر مرحله 3 با عنوان کربن بلاک که به طور مستقیم از کربن اکتیو در آن استفاده شده است. همچنین فیلتر مرحله 5 دستگاه تصفیه آب هیوندای H700 که پست کربن نام دارد و وظیفه حذف بو و طعم بد آب را دارد.

کربن اکتیو چگونه آب را تصفیه میکند ؟

روش تصفیه آب کربن اکتیو فقط و فقط با خاصیت جذب مواد است. وقتی که آب از فیلتر کربن اکتیو عبور میکند، تمام آلاینده‌هایی که از روزنه‌های این فیلتر کوچکتر باشند، در آن جذب میشوند و مولکول‌های آب از آن نفوذ میکند.

در همان زمان برای جذب مواد شیمیایی موجود در آب هم فیلتر کربن اکتیو برنامه دارد. کربن اکتیو با بار مثبت، یون‌های با بار منفی و آلاینده درون آب مانند کلر را به خود جذب میکند. به این صورت آب هم از شر آلاینده‌های فیزیکی خلاص میشود و از نظر آلاینده‌های شیمیایی پاکسازی میشود.

مزایای استفاده از کربن اکتیو

  • نسبت عملکرد به هزینه آن بسیار بالا است. یعنی دارای قیمت مناسبی نسبت با کارایی خود است
  • قابلیت فیلتراسیون عالی آلاینده‌ها
  • طعم و بوی کلر را به خوبی از بین میبرد
  • نیازی به جریان برق ندارد
  • عمر فیلتر کربن اکتیو در انواع دستگاه تصفیه آب نسبت به عملکردش مناسب است
  • مواد معدنی ضروری را حفظ میکند
  • از رشد باکتری‌ها جلوگیری میکند
  • در ترکیب با دیگر سیستم‌های تصفیه آب عملکرد بسیار مناسب و مکملی دارد
  • حداقل تغییر در سطح pH آب را میدهد
  • جزو تکنولوژی‌های سبز به شمار میرود

معایب استفاده از فیلتر کربن اکتیو

  • برای افزایش طول عمر فیلتر کربن نیاز به استفاده از یک فیلتر مکانیکی مثل فیلتر الیافی است
  • ویروس‌ها را از آب نمیتواند حذف کند
  • در صورتی که سختی آب بسیار بالا باشد، از حذف مواد معدنی و مواد جامد محلول در آب ناتوان است
  • جریان آب خروجی از شدت چندان بالایی برخوردار نیست

6. تصفیه آب با تبادل یونی Ion Exchange (IX)

تبادل یونی فرایندی است که برای حذف یون‌های ناخواسته محلول در  آب و جایگزینی آنها با یون‌های دیگر با بار الکتریکی یکسان، استفاده میشود.

دو نوع روش تبادل یونی وجود دارد. اول تبادل یونی کاتیون که برای یون‌های با بار مثبت استفاده میشود. دوم تبادل یونی آنیونی که برای بار‌های الکتریکی منفی استفاده میشود.

در انواع دسگاه تصفیه آب‌، دو فرآیند تبادل یونی معمولاً برای اهداف تصفیه کردن و دیونیزاسیون آب مانند حذف مواد معدنی، جذب اسید و حذف فلزات سنگین استفاده می شود.

روش تبادل یونی برای حذف مواد رادیواکتیوی موجود در آب و همچنین برای کاهش سختی آب مورد استفاده قرار میگیرد.

تبادل یونی چگونه کار میکند؟

همانطور که از نامش مشخص است، روش تبادل یونی از جا به جا کردن برخی از یون‌های درون آب استفاده میکند. برای مثال یون‌های کلسیم و منیزیم که عامل سختی آب هستند با یون سدیم تعویض میشوند.

تبادل یونی دو نوع دارد. تبادل کاتیونی و تبادل آنیونی. تبادل کاتیونی عبارت است از جابه جایی یک یون مثبت با یون مثبت دیگر. مثال آن همان تبادل یون‌های کلسیم و منیزیم با سدیم است.

تبادل آنیونی نیز به تبادل و تعویض یون‌های بار منفی با یک یون بار منفی دیگر است. مثلا یون‌های دارای بار منفی در آب مانند فلوراید‌، آرسنیک‌، نیترات‌، اورانیوم و سولفات با دیگر یون‌های بار منفی نسبتا مفید‌تر مانند کلرید مبادله می شوند.

مزایای استفاده از تبادل یونی

  • استفاده از تبادل یونی در انواع دستگاه تصفیه آب ارزان است
  • موثر در برابر مواد معدنی آلاینده محلول در آب
  • قادر به حذف آرسنیک‌، فلوراید‌، نیترات‌، سولفات‌، اورانیوم و سایر آلاینده‌های دارای بار منفی
  • قادر به حذف منگنز‌، آهن‌، کروم‌، منیزیم‌، کلسیم و سایر آلاینده‌های دارای بار مثبت
  • قابلیت استفاده طولانی مدت

معایب روش تصفیه آب تبادل یونی

  • نمی تواند رسوبات‌، آلاینده‌های آلی و میکروارگانیسم‌هایی مانند میکروب‌ها و باکتری‌ها را حذف کند

7. تصفیه آب با آلومینای فعال Activated Alumina

آلومینای فعال یک فیلتر مورد استفاده برای تصفیه آب است. این ماده از اکسید آلومینیوم متخلخل (بوکسیت) ساخته شده است و خاصیت جذب کنندگی بالایی دارد.

آلومینای فعال

آلومینای فعال به طور خاص برای حذف فلوراید‌، آرسنیک‌، سلنیوم و تالیم در آب طراحی شده است. به طور خاص، برای مناطقی مورد استفاده قرار میگیرد که آب شیر آن دارای مقدار زیادی فلوراید است.

زمانی که آب لوله کشی از محیط فیلتر آلومینا که از گرانول آلومینای فعال تشکیل شده است عبور می کند‌، فلوراید درون آب بر روی سطح آلومینای فعال جذب می شوند.

مقدار فلوراید جذب شده در فیلتر آلومینا نیز بستگی به سطح تماس و مدت زمان تماس آب با آلومینای فعال دارد.

فواید استفاده از آلومینای فعال

  • به طور موثر 99 درصد از فلوراید موجود در آب را حذف میکند
  • می تواند آرسنیک‌، سلنیوم و تالیم را در آب حذف کند
  • می تواند خود را بازسازی کند

معایب استفاه از آلومینای فعال

  • تعداد آلاینده‌هایی که از آب حذف میکند کم است
  • باید مرتب و دوره‌ای تمیز شود
  • برای تأمین آب آشامیدنی سالم‌، باید همراه با دیگر فیلترهای آب استفاده شود
  • اگر به درستی آزمایش نشود یا در شرایط بهینه کار نکند‌، ممکن است به آب فلز سنگین آلومینیوم را اضافه میکند

8. تصفیه آب با روش یونیزاسیون Ionization

یونیزاسیون آب یک روش برای تصفیه آب است که به عنوان یونیزه کننده قلیایی نیز شناخته میشود. این روش مبنی بر جداسازی مولکول‌های آب به منظور تولید اب قلیایی یونیزه و همچنین آب اسیدی یونیزه برای مصارف خارجی استفاده میشود. از آب قلیایی یونیزه برای آشامیدن و از آب یونیزه اسیدی برای مصارفی مانند ضد عفونی کردن و تمیز کردن استفاده میشود.

یونیزه کننده‌های آب همچنین به شما این قابلیت را میدهند که بتوانید سطح pH آب را تنظیم کنید. این تنظیم دلخواه سطح pH آب از 3 تا 12 است.

یونیزاسیون آب چگونه کار میکند؟

قبل از اینکه آب وارد بخش یونیزاسیون شود، باید از چند فیلتر اولیه عبور کند تا مقداری از آلاینده‌ها به خصوص آلاینده‌های فیزیکی از آب حذف شوند.

پس از آن، آب وارد محفظه‌ای میشود که دارای دو الکترود با بار‌های منفی و مثبت است. این دو الکترود با دو قطب مختلف، فلزات سنگین، مواد معدنی و ناخالصی‌ها را بر حسب بار الکتریکی هر کدام جذب میکند.

یون‌هایی با بار مثبت جذب الکترود منفی میشود و آب قلیایی یونیزه را تشکیل میدهند. آلاینده‌های درون آب با بار منفی نیز جذب اکترود با بار مثبت شده و آب اسیدی برای مصرف شویندگی را پدید میاورند.

مزایای سیستم تصفیه آب یونیزاسیون

  • تولید آب یونیزه قلیایی غنی از آنتی اکسیدان برای مصرف آشامیدن
  • تولید آب اسیدی برای مصارف خارجی مثل ضد عفونی کردن
  • قادر به تنظیم سطح pH آب در رنج بالا، با توجه به نیازهای شما

معایب روش تصفیه آب یونیزاسیون

  • برای عملکرد خود نیاز به برق دارد
  • به عنوان یک سیستم تصفیه آب تنها نمیتوان از آن نام برد
  • با استفاده از یونیزاسیون نمیتوان همه مواد جامد محلول در آب سخت (TDS)، و آلاینده‌های آلی موجود در آب را حذف کرد
  • معمولا هزینه این روش تصفیه آب بالا است

9. روش تقطیر در تصفیه آب Distillation

روش تقطیر برای تصفیه کردن آب یک روش تصفیه آب است که از گذشته‌های دور به کار برده شده است. درست است که این روش به اندازه سیستم‌های تصفیه آب دیگر در انواع دستگاه تصفیه آب استفاده نمیشود؛ اما کماکان به تاثیر گذاری خود را دارد.

با روش تقطیر چگونه به تصفیه آب میپردازند؟

در دستگاه‌های تبخیر با استفاده از انرژی الکتریکی، آب را به نقطه جوش میرسانند و تبخیر میکنند. سپس با متراکم کردن بخار آب، آب خالص دوباره تبدیل به مایع میشود و آلاینده‌های موجود در آب از آن جدا میشود.

مواد الی فرار دارای نقطه جوش کمتر از 100 درجه سانتی گراد هستند. به همین دلیل وقتی آب را با پایین آوردن دما به مایع تبدیل میکنیم، برخی از این مواد در آب باقی میمانند.

از این روش بیشتر برای فرآیند‌های صنعتی و داروسازی استفاده میشود. به این دلیل که خروجی آب در این روش بسیار کم است و فقط یک خروجی با فشار کم دارد.

تقطیر در تصفیه آب

مزایای استفاده از روش تصفیه آب تقطیر

  • آب را به خوبی تصفیه میکند
  • اکثر آلودگی‌های موجود در آب را از بین میبرد
  • نیاز به تعویض فیلتر ندارد
  • قابلیت حذف مواد معدنی با مقدار زیاد را دارد و سختی آب را تا حد خوبی پایین میاورد

معایب استفاده از روش تقطیر

  • روش تقطیر روشی بسیار زمان بر است
  • مقدار خروجی آب بسیار کم است
  • از جریان برق برای تصفیه آب استفاده میکند
  • هزینه عملیاتی نسبتا بالایی دارد
  • مواد معدنی که نقطه جوش آن‌ها کمتر از 100 درجه سانتی گراد است را نمیتواند حذف کند

جمع بندی

به طور کلی اگر بخواهیم جمع بندی کوتاهی را در مورد مطالب بالا داشته باشیم، باید بگوییم که در دستگاه تصفیه آب خانگی که در حال حاضر دارای رواج بسیار زیادی هستند، سیستم و روش تصفیه آب اسمز معکوس رایج ترین روش است. به دلیل کیفیت بسیار بالایی که با استفاده از این سیستم حاصل میشود، قیمت آن نیز بیشتر است.

سیستم بعدی که مورد استفاده قرار میگیرد، سیستم اولترافیلتراسیون برای تصفیه آب است. این سیستم بیشتر در دستگاه های نیمه صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد. این سیستم دارای دقت پایین تری نسبت به اسمز معکوس است، بنابراین میتوان آن را روش ارزان تری دانست.

نانوفیلتراسیون نیز روش دیگری است که به طور وسیع در دستگاه های تصفیه آب صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.

به طور کلی باید بگوییم با انتخاب روش تصفیه آب مناسب از بین 9 روش توضیح داده شده، میتوان به کیفیت دلخواه از آب خروجی و تصفیه شده رسید.

بازگشت به لیست

4 دیدگاه در “انواع روش های تصفیه آب

  1. برزگر منطقه شهرک استقلال گفت:

    چند وقت پیش از یه شرکتی تماس گرفتن یه تصفیه آب معرفی کردن به قیمت ۱/۷۰۰ و گفتن تو جشنواره فروش هستیم و از طرف سازمان آب تاییدیه داریم بعد اومدن یه تصفیه آب ۸ مرحله برامون نصب کردن ۵ سری هم فیلتر خریدیم که میگفتن ۲۰۰ تومنه و اگه الان ۵ دست بخرید براتون دستی صد تومن حساب میکنیم ما هم خریدیم و رفتن
    بعد از چند ماه منزل یکی از اقوام که رفته بودیم دیدم دستگاهشون با برق کار میکنه و یه منبع آب هم داره ولی اونیکه منزل ما نصب بود نه منبع آب داشت نه با برق کار میکرد توی محلمون یه تصفیه آب فروشی بود رفتیم پرس و جو کردیم متوجه شدیم کلاه بزرگی سرمون رفته و اون دستگاه تصفیه آب که معرفی کردن اصلا سیستم اسمز معکوس نیست و قیمتش هم زیر ۱ ملیونه و اون فیلترها هم قیمتشون دستی ۵۰ تومن بوده تازه متوجه شدیم اینها یکسری کلاهبردار تلفنی هستن چون هرچی تماس گرفتیم کسی تلفنهارو جواب نداد

    1. کارشناش تصفیه اب شرکت پاکاب گستر گفت:

      درود بر شما همواره خرید تلفنی برای هر کالایی اشتباه بزرگیه و بهتره تصفیه آب خانگی که انواع زیادی هم داره رو از سایتهای معتبر که دارای ثبت شرکت یا مجوز اتحادیه هستن و یا از محل خریداری بفرمایید.
      متاسفانه کلاهبردارهای تلفنی تصفیه آب نه تنها اقدام به فروش دستگاه میکنن و از عدم اطلاع مردم نهایت سوء استفاده رو میکنن، بلکه به مشترکین شرکت ما هم بصورت رندوم زنگ میزنن و اقدام به سرویس تصفیه آب اونها میکنن و مبالغ گزافی رو دریافت میکنن.

  2. فهیمه گفت:

    یه تصفیه آب کلمنی داریم که هر چند وقت فیلترهاشو تعویض میکنیم اما چند وقت پیش که اقواممون اومدن منزل ما از کیفیت و طعم آب خوششون نیومد میخاستم ببینم این تصفیه آب های کلمنی آیا تصفیه خوبی انجام نمیدن بنظر شما چه نوع تصفیه آبی تهیه کنیم که کاملا مشکل آب نوشیدنی حل بشه

    1. کارشناس شرکت پاکاب گستر گفت:

      تصفیه آب کلمنی فقط کلر و ذرات تا ۱ میکرون شامل ذرات و گل و لای رو حذف میکنند. شما باید تصفیه آب از نوع اسمز معکوس تهیه بفرمایید که بروشور و انواع محصولات در کادر آبی پایین تمام صفحات سایت برای دسترسی سریعتر وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *